Page 224 - Nowa Trampolina czterolatka. Przewodnik metodyczny ze scenariuszami zajęć. Część 1
P. 224
222 • SCENARIUSZE ZAJĘĆ • Styczeń
III Zajęcia w ogrodzie
x Zabawa „Komórki do wynajęcia”. Dzieci rysują patykiem na ziemi lub na śniegu koła (czyli komórki) w niedużej odle-
głości od siebie. Kół ma być o jedno mniej niż dzieci. Dzieci stają w kołach-komórkach, a dziecko bez komórki spaceru-
je między nimi, wybiera jedno z dzieci i pyta: Czy są komórki do wynajęcia?. Zapytany odpowiada: Nie ma, ale tam są!.
Na to hasło dzieci muszą szybko zamienić się komórkami, a gracz bez komórki – wskoczyć do wolnego koła. Jeżeli
mu się uda, jego rolę przejmuje dziecko, które zostało bez komórki. Jeśli mu się nie uda, próbuje jeszcze raz. Poznanie
tradycyjnych zabaw, ćwiczenie refleksu.
x Zabawy z wykorzystaniem sprzętu terenowego – zwrócenie uwagi na przestrzeganie zasad bezpieczeństwa.
x Zabawa ruchowa skoczna „Wskocz w kałużę” (zob. Zestawy gier i zabaw ruchowych).
Czwartek temat: W kuchni babci.
Zapis w dzienniku:
Aktywność poranna i popołudniowa: Zabawa integrująca grupę „Iskierka przyjaźni”. Zabawa dydaktyczna „Lustro”
– ćwiczenie orientacji przestrzennej, wyprowadzanie kierunków od osi własnego ciała. Ćwiczenia poranne: Zestaw IX.
Zabawa „Co przedstawiono na obrazku?”. Aktywność plastyczna – wyklejanie bukietu dla babci i dziadka z kół z koloro-
wego papieru składanych techniką origami. Zabawa ruchowa bieżna „Kelnerzy”.
obszary z podstawy programowej: III 1, 2, 8; IV 14
Zajęcia główne: ▶ Zajęcia kulinarne – w kuchni babci. Wysłuchanie wiersza Iwony Rup Szarlotka. Rozmowa na temat
wiersza. Zajęcia kulinarne „Pieczemy szarlotkę dla babci i dziadka”. Wykonanie ćwiczenia z KP2. Przygotowanie zaproszeń
dla babć i dziadków na uroczystość – zwrócenie uwagi na potrzeby, pragnienia innych oraz na radość ze sprawiania im
przyjemności, wdrażanie do uważnego wykonywania zadań zgodnie z instrukcją.
obszary z podstawy programowej: I 7; III 1, 5, 8; IV 2, 3, 5, 8, 9, 11, 15
Zajęcia w ogrodzie: Zabawa w chowanego „Raz, dwa, trzy kryjesz ty!”. Zabawa ruchowa orientacyjno-porządkowa „Zwie-
rzęta na spacer i do domku”.
obszary z podstawy programowej: I 5; III 5
I Aktywność poranna i popołudniowa
Zadania poranne
x Zabawa integrująca grupę „Iskierka przyjaźni”. Dzieci stoją w kręgu i przesyłają sobie nawzajem uścisk powitalny,
powtarzając: Iskierka skacze z rąk do rąk, uśmiechnięty mamy krąg. Kształtowanie poczucia wspólnoty.
x Zabawa dydaktyczna „Lustro”. N. stoi naprzeciwko grupy dzieci, tyłem do nich. Wykonuje wyraźne ruchy rękami
i nogami z jednoczesnym wyjaśnieniem tego, co robi, np.: podnoszę prawą rękę, zginam lewą nogę. Dzieci odtwarzają
ruchy N. zgodnie z instrukcją. Ćwiczenie orientacji przestrzennej, wyprowadzanie kierunków od osi własnego ciała.
x Ćwiczenia poranne: Zestaw IX (zob. Zestawy ćwiczeń porannych).
Zadania popołudniowe
x Zabawa „Co przedstawiono na obrazku?”. Dzieci opisują sytuacje przedstawione na różnych obrazkach. Dostrzeganie
zależności między przedmiotami, zjawiskami lub czynnościami. Rozwijanie umiejętności wypowiadania się.
x Aktywność plastyczna – wyklejanie bukietu dla babci i dziadka z kół z kolorowego papieru składanych techniką origami.
Rozwijanie sprawności manualnej.
x Zabawa ruchowa bieżna „Kelnerzy” (zob. Zestawy gier i zabaw ruchowych).
II Zajęcia główne
Rodzaj zajęć: zajęcia kulinarne.
Temat: W kuchni babci.