Page 222 - Nowa Trampolina czterolatka. Przewodnik metodyczny ze scenariuszami zajęć. Część 1
P. 222
220 • SCENARIUSZE ZAJĘĆ • Styczeń
z wykorzystaniem liczebników porządkowych. ▶ 2. Zajęcia umuzykalniające – prezent dla babci i dziadka. Nauka
piosenki Święto babci i dziadka. Zabawy rytmiczne z różnicowaniem natężenia dźwięku, rozwijaniem koordynacji
wzrokowo-słuchowo-ruchowej.
obszary z podstawy programowej: I 5, 8; II 6, 8; III 1, 5; IV 7, 11, 15
Zajęcia w ogrodzie: Zabawa „Komórki do wynajęcia”. Zabawy z wykorzystaniem sprzętu terenowego. Zabawa ruchowa
skoczna „Wskocz w kałużę”.
obszary z podstawy programowej: I 5; III 5
I Aktywność poranna i popołudniowa
Zadania poranne
x Zabawa „Kółko graniaste”. Dzieci wraz z N. poruszają się w jednym kierunku po obwodzie koła i śpiewają:
Kółko graniaste, czterokanciaste.
Kółko nam się połamało,
cztery grosze kosztowało,
a my wszyscy bęc!
Przy ostatnim wersie wszyscy się wywracają w efektowny sposób. Liczba powtórzeń zabawy zależy od zainteresowania
dzieci. Poznanie tradycyjnych zabaw, rozwijanie pamięci ruchowej.
x Wykonanie ćwiczenia z KP2, k. 37 – porównywanie obrazków, rozwijanie spostrzegawczości.
x Ćwiczenia poranne: Zestaw IX (zob. Zestawy ćwiczeń porannych).
Zadania popołudniowe
x Aktywność plastyczna – lepienie z masy solnej broszki dla babci i przycisku do papieru dla dziadka. Dekorowanie
pracy, rzeźbienie wzorów rylcem. Rozwijanie wyobraźni, ćwiczenie sprawności ręki.
x Zabawa ruchowa rzutna „Wrzuć orzeszki do dziupli” (zob. Zestawy gier i zabaw ruchowych).
II Zajęcia główne
Zajęcia 1
Rodzaj zajęć: zajęcia matematyczne.
Temat: Gra w klasy.
Cele:
p
oznawanie tradycyjnych zabaw
doskonalenie umiejętności liczenia
doskonalenie liczenia z wykorzystaniem liczebników porządkowych
ć
wiczenie logicznego myślenia
drażanie do uważnego słuchania poleceń.
w
Pomoce: taśma malarska, kamyk lub klocek.
Przebieg zajęć:
1. N. omawia z dziećmi zasady gry w klasy.
2. N. wspólnie z dziećmi wykleja na podłodze taśmą malarską szablon do gry w klasy (tzw. chłopka) złożony z sześciu
pól.
3. Gracze rzucają kolejno kamyk lub klocek na poszczególne pola (symbolizujące klasy szkoły podstawowej) i wskakują
na nie obunóż, licząc przy tym głośno za pomocą liczebników porządkowych kolejne klasy: pierwsza klasa, druga klasa
itd. Kiedy dotrą do podwójnego pola (ramion), wykonują skok rozkroczny. Na ostatnim (szóstym) polu zawracają
i skaczą z powrotem, próbując liczyć wspak – od sześciu do jednego. Kamyk nie może wypaść poza linię pola (powoduje
to powrót do pierwszej klasy).
4. Podziękowanie za wspólną zabawę. Zachęcenie do kontynuacji gier w wolnym czasie.
Zajęcia 2
Rodzaj zajęć: zajęcia umuzykalniające.
Temat: Prezent dla babci i dziadka.