Page 217 - Nowa Trampolina czterolatka. Przewodnik metodyczny ze scenariuszami zajęć. Część 1
P. 217
TYDZIEŃ 18 • Karnawałowe stroje • 215
I Aktywność poranna i popołudniowa
Zadania poranne
x Zabawa dydaktyczna „Gdzie się ukrył dzwoneczek?”. Dzieci siedzą w kręgu z zamkniętymi oczami. N. dzwoni dzwo-
neczkiem w wybranym miejscu sali. Dzieci, nie otwierając oczu, muszą wskazać, skąd dochodzi dźwięk. Ćwiczenie
percepcji słuchowej.
x Wysłuchanie dowolnej bajki opowiedzianej lub odczytanej przez N. Zabawy inscenizacyjne do tekstu z wykorzystaniem
rekwizytów z kącika teatralnego. Kształtowanie ekspresji ruchowej.
x Ćwiczenia poranne: Zestaw VIII (zob. Zestawy ćwiczeń porannych).
Zadania popołudniowe
x „Bal karnawałowy” – swobodna ekspresja plastyczna. Zorganizowanie wystawy prac. Rozwijanie wyobraźni.
x Zabawa ruchowa skoczna „Skoczki” (zob. Zestawy gier i zabaw ruchowych).
II Zajęcia główne
Rodzaj zajęć: uroczystość okolicznościowa.
Temat: Bal karnawałowy.
Cele:
k
ultywowanie tradycji i zwyczajów związanych z karnawałem
r
ozwijanie ekspresji ruchowej – ilustrowanie ruchem muzyki, kształtowanie wyczucia przestrzeni
wzmacnianie więzi koleżeńskich i dobrych relacji z rówieśnikami
t
worzenie atmosfery przyjemnej zabawy.
Pomoce: dowolne nagranie muzyki tanecznej, klucz do uroczystego otwarcia balu, balony, trzy miseczki z niewielką
ilością grochu zmieszanego z ryżem, trzy puste półlitrowe butelki plastikowe, ślady stóp wycięte z folii w trzech
kolorach (do naklejenia na podłodze przed balem), przedmiot przypominający wrzeciono, kapelusz, odtwarzacz CD.
Przebieg zajęć:
1. N. przygotowuje salę do zabaw: rozwiesza dekoracje i nakleja na podłodze ślady stóp wycięte z folii, tworząc trzy krzy-
żujące się drogi wychodzące z jednego miejsca (każda tej samej długości, ale w innym kolorze śladów).
2. Uroczyste otwarcie balu zaczarowanym kluczem do sali balowej.
3. Powitanie wszystkich uczestników. N. mówi: Witam wszystkie wróżki. Witam wszystkich królewiczów itd. Wymienione
dzieci wznoszą okrzyk: Na balu u Kopciuszka wybiła godzina, dziś nasze przedszkole karnawał zaczyna!.
4. Tańce i pląsy przy muzyce przeplatane zabawami i konkursami:
x „Ciężka praca Kopciuszka”. N. stawia przed trojgiem chętnych dzieci miseczki z grochem i ryżem oraz butelki.
Zadaniem dzieci jest wybrać z miski ziarenka grochu i wrzucić je do butelki. Wygrywa to dziecko, które pierwsze
wykona zadanie.
x „Tomcio Paluszek”. Troje dzieci staje w miejscu, z którego wychodzą przyklejone ślady. Rośnie tu las. Muszą się z nie-
go wydostać, by wrócić do domu. Każde z nich wybiera sobie jeden z trzech kolorów śladów. Zadaniem uczestników
jest jak najszybsze przejście po śladach w wybranym kolorze do domu. Wygrywa ten, kto wróci do domu jako pierwszy.
x „W zamku Śpiącej Królewny”. Dzieci pląsają w rytmie muzyki. Jedno z dzieci – zła wróżka – chodzi pomiędzy nimi
z wrzecionem. Ten, kogo dotknie wrzecionem, zastyga w fantazyjnej pozie.
x „Taniec balonów”. Dzieci tańczą w parach, trzymając między głowami balonik. Zadaniem tancerzy jest tańczyć jak
najdłużej, nie gubiąc balonika.
x „Bal baloników”. Dzieci dmuchają na kilka balonów, by jak najdłużej utrzymać je w powietrzu.
x „Śmieszne tańce”. N. wybiera jedno dziecko do roli czarodzieja i dzieli pozostałe dzieci na dwa zespoły: tańczą cych
i obserwujących. Zespół tańczący porusza się w rytmie muzyki, a wesoły czarodziej chodzi pomiędzy tancerzami
i „rozsypuje” wszędzie kolorowy, czarodziejski pyłek (naśladuje nabieranie pyłku z woreczka i rozsypywanie go zama-
szystym ruchem). Ten, na kogo spadnie odrobina pyłku, zaczyna śmieszne pląsy. Zadaniem zespołu obserwującego
jest odgadnięcie, kto został zaczarowany i tańczy wesołe tańce-wygibańce. Potem następuje zmiana zespołów.
x „Krasnale Królewny Śnieżki”. N. wybiera jedno z dzieci do roli Królewny Śnieżki (prawdopodobnie któreś z dzieci
będzie przebrane za tę postać). Wybrane dziecko na chwilę odchodzi na bok i odwraca się do wszystkich tyłem.
Pozostałe dzieci tworzą wąż taneczny i z okrzykiem: Hej ho, hej ho, do pracy by się szło! maszerują po obwodzie koła
w rytmie muzyki. Na hasło: Śnieżka wraca dzieci-krasnale zaczynają sprzątać domek, naśladując ruchem robienie
porządków. Na hasło: Stukpuk skradają się na palcach i chowają za wyimaginowanymi meblami. Wchodzi Śnieżka