Page 210 - Nowa Trampolina czterolatka. Przewodnik metodyczny ze scenariuszami zajęć. Część 1
P. 210
208 • SCENARIUSZE ZAJĘĆ • Styczeń
ćwiczenia z KP2. Zabawa muzyczno-ruchowa przy piosence Na bal z Kopciuszkiem – poznanie tradycji organizowania
zabaw karnawa łowych, kształtowanie umiejętności wyrażania muzyki ruchem.
obszary z podstawy programowej: III 5, 8; IV 1, 2, 5, 7
Zajęcia w ogrodzie: Obserwacje „Co słychać w przyrodzie?”. Lepienie bałwana ze śniegu. Zabawa ruchowa z mocowa-
niem i dźwiganiem „Piłka w dołku”.
obszary z podstawy programowej: I 5; IV 18, 19
I Aktywność poranna i popołudniowa
Zadania poranne
x Zabawa integrująca grupę „Kto puka?”. Dzieci siedzą w kręgu z zamkniętymi oczami. Wybrane dziecko podchodzi
cicho od tyłu do jednego z dzieci i delikatnie puka je w plecy, mówiąc: Pukpuk. Dziecko siedzące pyta: Kto puka?.
Odpowiedź brzmi: Zgadnij!. Dziecko siedzące w kole rozpoznaje po głosie i podaje imię kolegi/koleżanki. Następuje
zmiana ról. Rozpoznawanie osób ze swojego otoczenia.
x Ćwiczenia poranne: Zestaw VIII (zob. Zestawy ćwiczeń porannych).
Zadania popołudniowe
x Wysłuchanie baśni Tomcio Paluszek opowiedzianej lub odczytanej przez N. Rozmowa na temat treści utworu. Lepienie
z plasteliny postaci Tomcia. Rozwijanie zainteresowania czytaniem. Kreowanie postaci na podstawie opisu.
x Zabawa „Dokończ wzór”. Dzieci układają figury geometryczne według podanego wzoru, kończąc rozpoczętą sekwencję.
Skupienie uwagi na szeregach i wychwytywanie powtarzających się układów rytmicznych.
x Zabawa ruchowa orientacyjno-porządkowa „Słońce – deszcz” (zob. Zestawy gier i zabaw ruchowych).
II Zajęcia główne
Rodzaj zajęć: zajęcia z zakresu wspomagania rozwoju mowy.
Temat: Bal kostiumowy.
Cele:
oznanie tradycji organizowania zabaw karnawałowych
p
r
ozwijanie spostrzegawczości
doskonalenie umiejętności uważnego słuchania utworów literackich
kształtowanie umiejętności wyrażania muzyki ruchem.
Pomoce: tekst wiersza Doroty Gellner Karnawał, nagranie piosenki Na bal z Kopciuszkiem (CD), ilustracje przed-
stawiające bal karnawałowy w przedszkolu, odtwarzacz CD, KP2.
Przebieg zajęć:
1. N. wyjaśnia dzieciom, co to jest karnawał i recytuje wiersz.
Karnawał
Już KARNAWAŁ – Cześć!
włożył maskę, Przybiegłem w odwiedziny!
drzwi otworzył z hukiem! Mam wstążeczki
Z trzaskiem! i cekiny,
Wpadł jak wicher nut wesołych
do pokoju . dwie kieszenie
W czym? i do tańca ZAPROSZENIE!
W karnawałowym stroju! Dorota Gellner
2. Rozmowa na temat wiersza. Przykładowe pytania:
– Kto wbiegł do pokoju?
– Jak był ubrany?