Page 205 - Nowa Trampolina czterolatka. Przewodnik metodyczny ze scenariuszami zajęć. Część 1
P. 205

TYDZIEŃ 17  •  Bajki, baśnie, bajeczki  •  203


              3 .   Takiej szuka żony, szuka żony,        5 .   Książę z pantofelkiem, z pantofelkiem
                książę zachwycony, zachwycony,              przez świat jedzie wielki, jedzie wielki .
                więc orkiestra gra, gra                     Nasz Kopciuszek tuż, tuż,
                walca tra la, la, la,                       włoży bucik już, już,
                więc orkiestra gra, gra                     nasz Kopciuszek tuż, tuż,
                walca tra la, la .                          włoży bucik już .


              4 .   Północ bije zegar, bije zegar,        6 .   Mierzy pantofelek, pantofelek,
                wracać przecież trzeba, przecież trzeba,    będzie wnet wesele, wnet wesele .
                a na schodek bach, bach                     Prosi nas na bal, bal
                pantofelek spadł, spadł,                    do królewskich sal, sal,
                a na schodek bach, bach                     prosi nas na bal, bal
                pantofelek spadł .                          do królewskich sal .


              N. pyta: Czy wszystko się zgadza? Czy jest tak jak w bajce?. Następnie dopytuje dzieci, czy zauważyły, że słowa
              w piosence powtarzają się jak w znanych zabawach-wyliczankach (np. Mało nas, mało nas). Prosi, by dzieci próbowały
              śpiewać po nim powtarzające się słowa.
            4.  Zabawa inscenizowana „Na bal z  Kopciuszkiem”. N. ustala wspólnie z  dziećmi, kto będzie Kopciuszkiem,
              wróżką (może być N.) i księciem. Następnie wybiera chętnych do orkiestry, która będzie w określonym miejscu
              naśladowała grę na różnych instrumentach (grę warto w tym momencie przez chwilkę poćwiczyć, zwłaszcza gdy
              jest dużo chętnych i orkiestra będzie liczna). Na koniec N. wyznacza dwoje chętnych dzieci na koniki od karety
              (lepiej unikać w tej roli bardzo energicznych chłopców, gdyż mogą próbować jechać zbyt szybko i przewrócić
              karetę z dziewczynką-Kopciuszkiem). Budowa piosenki-zabawy jest przejrzysta, a słowa podpowiadają poszczególne
              czynności, które bohaterowie będą musieli wykonać, zatem N. bez trudu dopasuje sposób inscenizacji do swojej
              grupy. Zabawa może odbywać się w kole: wszystkie dzieci tworzą krąg, do środka wchodzą Kopciuszek i wróżka,
              niedaleko czekają koniki z karetą (koła hula-hoop), a po przeciwnej stronie (tu znajduje się umowny pałac) czeka
              książę z orkiestrą.

              Przykładowa inscenizacja:
                 x 1. zwrotka: Kopciuszek klęczy i udaje, że wybiera groch z popiołu. Podchodzi wróżka, śpiewa swoją kwestię i przy
                 słowach Wyślę cię na bal… macha różdżką.
                 x 2. zwrotka: Wróżka śpiewa dalej (Stoi tu kareta, konie nie chcą czekać), prowadząc Kopciuszka do karety i pomagając
                 dziewczynce wsiąść do środka. Koniki unoszą hula-hoop, aby Kopciuszek mógł wsiąść (i konie, i Kopciuszek są teraz
                 w środku obręczy). Kareta rusza, a przy słowach kopytkami pac… wykonuje całe okrążenie galopem, po czym pod-
                 jeżdża do księcia.
                 x 3. zwrotka: Książę pomaga wysiąść Kopciuszkowi i kłania się przed dziewczynką na słowa Książę zachwycony,
                 następnie bierze ją za ręce i tańczy z nią, a przy fragmencie więc orkiestra gra, gra walca tra la la książę i Kopciuszek
                 obracają się w kółeczko. Orkiestra w tym czasie imituje grę na różnych instrumentach.
                 x 4. zwrotka: Na słowa Północ bije zegar Kopciuszek ucieka księciu i chowa się (np. za wróżką), upuszczając po drodze
                 pantofelek (kapeć), który miała dotąd przy sobie (np. za pasem).
                 x 5. zwrotka: Książę się schyla, podnosi pantofelek i podczas słów Książę z pantofelkiem…, udając, że jedzie konno,
                 okrąża całe koło po jego wewnętrznej stronie galopem. Gdy zabrzmią słowa Nasz Kopciuszek tuż, tuż…, książę
                 zatrzymuje się i klęka przed Kopciuszkiem, po czym podaje dziewczynce do przymierzenia pantofelek.
                 x 6. zwrotka: Kopciuszek wkłada pantofelek i znów tańczy razem z księciem lub przechadza się z nim wewnątrz krę-
                 gu, wykonując co jakiś czas ruch zaproszenia w stronę kolejnych dzieci.

              Po zakończeniu pierwszego wykonania inscenizacji N. wybiera kolejne dzieci do odegrania ról w bajce, a te, które już
              wystąpiły, wracają do koła. Przy następnym wykonaniu zabawy dzieci powinny próbować zaśpiewać nie tylko powtó-
              rzenia.



            III Zajęcia w ogrodzie

              x Zabawy z wykorzystaniem sprzętu terenowego – zwrócenie uwagi na przestrzeganie zasad bezpieczeństwa. Ustalenie,
              z których sprzętów można bezpiecznie korzystać zimą.
              x Zabawa ruchowa skoczna „Wskocz w kałużę” (zob. Zestawy gier i zabaw ruchowych).
   200   201   202   203   204   205   206   207   208   209   210