Page 205 - Nowa Trampolina czterolatka. Przewodnik metodyczny ze scenariuszami zajęć. Część 1
P. 205
TYDZIEŃ 17 • Bajki, baśnie, bajeczki • 203
3 . Takiej szuka żony, szuka żony, 5 . Książę z pantofelkiem, z pantofelkiem
książę zachwycony, zachwycony, przez świat jedzie wielki, jedzie wielki .
więc orkiestra gra, gra Nasz Kopciuszek tuż, tuż,
walca tra la, la, la, włoży bucik już, już,
więc orkiestra gra, gra nasz Kopciuszek tuż, tuż,
walca tra la, la . włoży bucik już .
4 . Północ bije zegar, bije zegar, 6 . Mierzy pantofelek, pantofelek,
wracać przecież trzeba, przecież trzeba, będzie wnet wesele, wnet wesele .
a na schodek bach, bach Prosi nas na bal, bal
pantofelek spadł, spadł, do królewskich sal, sal,
a na schodek bach, bach prosi nas na bal, bal
pantofelek spadł . do królewskich sal .
N. pyta: Czy wszystko się zgadza? Czy jest tak jak w bajce?. Następnie dopytuje dzieci, czy zauważyły, że słowa
w piosence powtarzają się jak w znanych zabawach-wyliczankach (np. Mało nas, mało nas). Prosi, by dzieci próbowały
śpiewać po nim powtarzające się słowa.
4. Zabawa inscenizowana „Na bal z Kopciuszkiem”. N. ustala wspólnie z dziećmi, kto będzie Kopciuszkiem,
wróżką (może być N.) i księciem. Następnie wybiera chętnych do orkiestry, która będzie w określonym miejscu
naśladowała grę na różnych instrumentach (grę warto w tym momencie przez chwilkę poćwiczyć, zwłaszcza gdy
jest dużo chętnych i orkiestra będzie liczna). Na koniec N. wyznacza dwoje chętnych dzieci na koniki od karety
(lepiej unikać w tej roli bardzo energicznych chłopców, gdyż mogą próbować jechać zbyt szybko i przewrócić
karetę z dziewczynką-Kopciuszkiem). Budowa piosenki-zabawy jest przejrzysta, a słowa podpowiadają poszczególne
czynności, które bohaterowie będą musieli wykonać, zatem N. bez trudu dopasuje sposób inscenizacji do swojej
grupy. Zabawa może odbywać się w kole: wszystkie dzieci tworzą krąg, do środka wchodzą Kopciuszek i wróżka,
niedaleko czekają koniki z karetą (koła hula-hoop), a po przeciwnej stronie (tu znajduje się umowny pałac) czeka
książę z orkiestrą.
Przykładowa inscenizacja:
x 1. zwrotka: Kopciuszek klęczy i udaje, że wybiera groch z popiołu. Podchodzi wróżka, śpiewa swoją kwestię i przy
słowach Wyślę cię na bal… macha różdżką.
x 2. zwrotka: Wróżka śpiewa dalej (Stoi tu kareta, konie nie chcą czekać), prowadząc Kopciuszka do karety i pomagając
dziewczynce wsiąść do środka. Koniki unoszą hula-hoop, aby Kopciuszek mógł wsiąść (i konie, i Kopciuszek są teraz
w środku obręczy). Kareta rusza, a przy słowach kopytkami pac… wykonuje całe okrążenie galopem, po czym pod-
jeżdża do księcia.
x 3. zwrotka: Książę pomaga wysiąść Kopciuszkowi i kłania się przed dziewczynką na słowa Książę zachwycony,
następnie bierze ją za ręce i tańczy z nią, a przy fragmencie więc orkiestra gra, gra walca tra la la książę i Kopciuszek
obracają się w kółeczko. Orkiestra w tym czasie imituje grę na różnych instrumentach.
x 4. zwrotka: Na słowa Północ bije zegar Kopciuszek ucieka księciu i chowa się (np. za wróżką), upuszczając po drodze
pantofelek (kapeć), który miała dotąd przy sobie (np. za pasem).
x 5. zwrotka: Książę się schyla, podnosi pantofelek i podczas słów Książę z pantofelkiem…, udając, że jedzie konno,
okrąża całe koło po jego wewnętrznej stronie galopem. Gdy zabrzmią słowa Nasz Kopciuszek tuż, tuż…, książę
zatrzymuje się i klęka przed Kopciuszkiem, po czym podaje dziewczynce do przymierzenia pantofelek.
x 6. zwrotka: Kopciuszek wkłada pantofelek i znów tańczy razem z księciem lub przechadza się z nim wewnątrz krę-
gu, wykonując co jakiś czas ruch zaproszenia w stronę kolejnych dzieci.
Po zakończeniu pierwszego wykonania inscenizacji N. wybiera kolejne dzieci do odegrania ról w bajce, a te, które już
wystąpiły, wracają do koła. Przy następnym wykonaniu zabawy dzieci powinny próbować zaśpiewać nie tylko powtó-
rzenia.
III Zajęcia w ogrodzie
x Zabawy z wykorzystaniem sprzętu terenowego – zwrócenie uwagi na przestrzeganie zasad bezpieczeństwa. Ustalenie,
z których sprzętów można bezpiecznie korzystać zimą.
x Zabawa ruchowa skoczna „Wskocz w kałużę” (zob. Zestawy gier i zabaw ruchowych).