Page 203 - Nowa Trampolina czterolatka. Przewodnik metodyczny ze scenariuszami zajęć. Część 1
P. 203
TYDZIEŃ 17 • Bajki, baśnie, bajeczki • 201
Uwaga: N. informuje dzieci, że dzisiaj rozpoczynają pracę w kolejnej części kart pracy. Zwraca uwagę na drugą stronę
okładki, na której znajdują się trzy labirynty. Każdy z nich prowadzi krasnoludka do innego przedmiotu: karnawałowej
czapeczki, sanek lub gitary. Nawiązują one do tematów realizowanych w styczniu (Karnawałowe stroje), lutym (Zimowe
zabawy) i w marcu (Poznajemy instrumenty). Zadaniem dzieci jest narysowanie dróg w labiryntach.
x Ćwiczenia poranne: Zestaw VII (zob. Zestawy ćwiczeń porannych).
Zadania popołudniowe
x Zabawa dydaktyczna „Co to za bajka?” – rozpoznawanie treści obrazków ukazywanych w krótkich ekspozycjach. Zapa-
miętywanie jak największej liczby przedmiotów związanych z daną bajką znajdujących się na obrazku i wyliczanie ich
po pewnym czasie. Ćwiczenie mnemotechniczne.
x Ćwiczenia grafomotoryczne – kopiowanie przez kalkę techniczną dużych konturów postaci z bajek. Rozwijanie spraw-
ności ręki.
x Zabawa ruchowa rzutna „Wrzuć orzeszki do dziupli” (zob. Zestawy gier i zabaw ruchowych).
II Zajęcia główne
Zajęcia 1
Rodzaj zajęć: wycieczka.
Temat: Gdzie mieszka książeczka?
Cele:
kształtowanie intelektualnego i emocjonalnego stosunku do książki jako źródła wiadomości i przeżyć
oznanie działalności biblioteki
p
ozwijanie twórczego myślenia
r
u
trwalanie zasad bezpieczeństwa obowiązujących w czasie wyjścia poza teren przedszkola oraz uświadomienie
konieczności bezwzględnego ich przestrzegania
uczenie śmiałości i otwartości w kontaktach z innymi.
Pomoce: tekst opowiadania Maciejki Mazan Biblioteka.
Przebieg zajęć:
1. N. opowiada.
Biblioteka
– Czy wiecie, co to jest biblioteka?
– Wiem! – powiedziała Amelka . – Biblioteka jest jak lotnisko .
Dzieci się roześmiały, bo przecież wiadomo, że biblioteka to takie miejsce, w którym można wypożyczać książki .
Ale Amelka wcale się nie przejęła, tylko wyjaśniła:
– Biblioteka jest jak lotnisko, bo kiedy do niej pójdę, mogę znaleźć się wszędzie! Jeśli wypożyczę książkę o dalekich
krajach, to jest tak, jakbym poleciała samolotem do dalekich krajów, a jak o morzu – to tak, jakbym przeniosła się nad
morze .
– Nieprawda! – zawołał Marek . – Biblioteka jest jak kosmodrom, czyli takie lotnisko dla rakiet, bo jak czytam książkę
o kosmosie, to jakbym poleciał w kosmos!
– A jak czytam książkę o dawnych czasach, to tak, jakbym przeniosła się w dawne czasy! – zawołała Asia . – Czyli
biblioteka jest jak wypożyczalnia wehikułów czasu .
– To w końcu co to jest biblioteka? – spytały dzieci .
– To proste – powiedziała pani . – Biblioteka to lotnisko skrzyżowane z kosmodromem, wypożyczalnią wehikułów czasu,
latających dywanów i… i…
No właśnie, czym jeszcze? Czy wiecie?
Maciejka Mazan
2. Rozmowa z dziećmi na temat opowiadania przygotowująca do wycieczki. Przykładowe pytania:
– Po co chodzimy do biblioteki?
– Dlaczego Amelce biblioteka kojarzyła się z lotniskiem?
– Co ma wspólnego biblioteka z wehikułem czasu?
– Kto czyta wam najczęściej książki?