Page 185 - Nowa Trampolina czterolatka. Przewodnik metodyczny ze scenariuszami zajęć. Część 1
P. 185
TYDZIEŃ 16 • Stroimy choinkę • 183
Przebieg zajęć:
1. Przed zajęciami N. za pomocą papierowej taśmy malarskiej wykleja na podłodze kontur choinki. Choinka powinna być
dość duża, żeby wszystkie dzieci mogły się zmieścić w środku lub na taśmie.
2. Dzieci witają choinkę, śpiewając powitanie na znaną melodię do piosenki Panie Janie.
Hej, choinko, hej, choinko,
jak się masz, jak się masz?
Wszyscy cię witamy, wszyscy cię witamy,
bądź wśród nas, bądź wśród nas.
3. Rozmowa z dziećmi na temat choinki. Przykładowe pytania:
– Jak myślicie, czy nasza choinka jest wesoła czy smutna?
– Czego brakuje choince, żeby była gotowa na święta?
– Jakie ozdoby ucieszą choinkę?
Dzieci wymieniają znane sobie ozdoby: bombki, lampki, łańcuchy, gwiazdę.
4. N. zaprasza dzieci do tańca wokół choinki. Mówi: Poszukamy teraz ozdób choinkowych: łańcuchów, bombek, gwiazdy,
lampek. Dzieci stają w kole wiązanym dookoła choinki i przy muzyce idą kilka kroków w jedną, następnie kilka kroków
w drugą stronę, do przodu i do tyłu zgodnie z sygnalizowaną przez muzykę zmianą kierunku. W czasie tańca wyobra-
żają sobie różne ozdoby oraz to, gdzie się one znajdują. Po zakończeniu tańca dzieci mogą wymienić ozdoby, które
zobaczyły w wyobraźni, a N. może je im pokazać.
5. Zabawa „Ubieramy choinkę”. Dzieci poruszają się swobodnie po sali (przy czym uważają, żeby omijać choinkę wykle-
joną na podłodze) w rytmie, który podpowiada im świąteczna muzyka. Na przerwę w muzyce dzieci zmieniają się
w określone ozdoby:
x łańcuch – podają sobie ręce i stają na choince
x bombki – stają pojedynczo w obrębie konturu choinki
x lampki choinkowe – stają na choince z uniesionymi rączkami i imitują migające światełka, zaciskając i otwierając piąstki.
Zabawę można powtórzyć kilka razy.
6. Zabawa „Taniec zabawek choinkowych”. N. pokazuje dzieciom różne ozdoby choinkowe w formie zabawek, np.: balet-
nicę/laleczkę, konika, pajacyka. Ustala z dziećmi sygnał muzyczny, przy którym wszystkie będą się poruszały w sposób
charakterystyczny dla poszczególnych zabawek:
x laleczki/baletnice – trójkąt (dzieci tańczą na paluszkach)
x koniki – drewienka (dzieci biegają po sali, krokiem dosuwanym do przodu)
x pajacyki – tamburyn (dzieci podskakują).
Po zabawie N. zapewnia dzieci, że teraz choinka jest bardzo wesoła.
Uwaga: Zajęcia mogą być wstępem do ubierania przez dzieci choinki w ich sali.
III Zajęcia w ogrodzie
x Zabawa „Śniegowe rzeźby” – lepienie figur ze śniegu według własnego pomysłu. Zachęcanie do aktywności twórczej,
ćwiczenie sprawności manualnej.
x Zabawy z wykorzystaniem sprzętu terenowego – zwrócenie uwagi na przestrzeganie zasad bezpieczeństwa.
x Zabawa ruchowa skoczna „Zrzuć woreczek” (kulkę śniegową) (zob. Zestawy gier i zabaw ruchowych).
Czwartek temat: Jak powstaje bombka?
Wycieczka do wytwórni bombek lub pracowni artystycznego zdobienia bombek .
Zapis w dzienniku:
Aktywność poranna i popołudniowa: Formułowanie pytań do eksperta z wytwórni bombek – nabywanie umiejęt ności
formułowania pytań, rozbudzanie ciekawości poznawczej, nauka szacunku do wypowiedzi innych. Ćwiczenia poranne:
Zestaw VI. Ćwiczenia grafomotoryczne – stemplowanie odciskami z gąbki bombek na sylwecie choinki.
Opowiadanie historyjki obrazkowej z KP1 – rozwianie myślenia przyczynowo-skutkowego, doskonalenie orientacji
na kartce papieru góra – dół. Ćwiczenia oddechowe „Śnieżny puszek”. Zabawa ruchowa bieżna „Po drugiej stronie”.
obszary z podstawy programowej: I 5, 7, 9; IV 2, 8, 19