Page 184 - Nowa Trampolina czterolatka. Przewodnik metodyczny ze scenariuszami zajęć. Część 1
P. 184
182 • SCENARIUSZE ZAJĘĆ • Grudzień
II Zajęcia główne
Zajęcia 1
Rodzaj zajęć: aktywność badawcza (zajęcia z 2. etapu metody projektów badawczych).
Temat: Z czego robi się bombki?
Cele:
p
róby samodzielnego rozwiązywania problemów
łączenie przyczyny ze skutkiem
n
auka uważnej obserwacji
p
róby samodzielnego wykonywania prostych doświadczeń i wnioskowania
k
odowanie i dekodowanie informacji
auka uważnego słuchania zdania innych oraz spokojnego przedstawiania swoich sądów i opinii
n
auka dochodzenia do wspólnych ustaleń.
n
Pomoce: pudełko z bombkami wykonanymi z różnych materiałów, tacki z pokruszonymi bombkami z materiałów
odpowiadających bombkom znajdującym się w pudełku, patyczki drewniane i metalowe (po jednym dla każdego
dziecka), trzy lub cztery niewielkie przezroczyste pudełka z grubej giętkiej folii, duży arkusz papieru, arkusze
papieru formatu A3, ołówki, pisak, dowolne nagranie, odtwarzacz CD.
Przebieg zajęć:
1. Odczytanie pytań z siatki pytań i doświadczalne weryfikowanie hipotez.
2. Doświadczenie 1: „Z czego robi się bombki?”. Każde dziecko wybiera z pudełka jedną bombkę. Ogląda ją, bada, stuka
w nią patyczkiem drewnianym, potem metalowym. Słucha, jaki wydaje dźwięk. Z pomocą osoby dorosłej zdejmuje
zawieszkę i zagląda do środka. Dzieci wypowiadają się na temat materiałów, z jakich wykonane są ich bombki. N. prosi:
Odszukajcie pośród rozkruszonych bombek na tackach taką, która jest wykonana z takiego samego materiału jak bombka,
którą wcześniej oglądaliście. Jak wam się wydaje, z czego jest zrobiona? Jaki jest ten materiał?. N. zwraca uwagę na zacho-
wanie bezpieczeństwa podczas dotykania rozbitych szklanych bombek. Następnie pyta: Których bombek mamy naj więcej:
szklanych, plastikowych czy styropianowych?. Dzieci przeliczają bombki.
3. Doświadczenie 2: „Czy wszystkie bombki tak samo łatwo się tłuką?”. Dzieci wspólnie wybierają trzy lub cztery bombki
zrobione z różnych materiałów i omawiają, z czego są wykonane. Każdą bombkę wkładają do przygotowanego przezro-
czystego pudełka z grubej giętkiej folii. Chętne dziecko mocno potrząsa pudełkiem i niezbyt silnie nim uderza. Wszyscy
obserwują, które bombki się rozbiły, a które nie. Na tej podstawie dzieci wnioskują na temat wytrzymałości materiałów,
z których bombki są zrobione.
Uwaga! Dzieci wdrożone do pracy metodą projektów bardzo szybko odróżniają bezmyślne niszczenie przedmiotów
od zniszczenia, jakiemu mogą one ulec w procesie badania, doświadczania. Zniszczenie w aktywności badawczej służy
zaspokajaniu ciekawości poznawczej poprzez eksplorowanie, budowaniu podstaw naukowego spojrzenia na świat – jest
więc uzasadnione. Można o tym porozmawiać z dziećmi, chociaż dzieci wyczuwają to intuicyjnie.
4. Przygotowanie ankiet. N. pyta: Jakie macie rodzaje bombek u siebie w domu? Jak możemy to sprawdzić?. Dzieci wspólnie
z N. opracowują na dużym arkuszu papieru ankietę dla domowników: wymyślają symbole różnych rodzajów bombek,
grafikę oraz sposób zapisu odpowiedzi. Następnie każde dziecko na arkuszu papieru A3 przygotowuje swój kwestiona-
riusz według opracowanego wzoru lub własnego pomysłu.
5. Zabawa „Zaczarowane zaprzęgi”. Dzieci w parach tworzą „zaprzęgi”. Jedno z dzieci jest reniferem, drugie Mikołajem
jadącym w saniach. Dzieci-renifery wyciągają ręce za siebie, a dzieci-Mikołaje za nie chwytają i razem pędzą przez las
przy muzyce. Na sygnał N. następuje zmiana ról.
Zajęcia 2
Rodzaj zajęć: zajęcia umuzykalniające.
Temat: Ubieramy choinkę.
Cele:
u
trwalanie umiejętności chodzenia w kole wiązanym
kształcenie umiejętności chodzenia po okręgu ze zmianą kierunku
kształtowanie umiejętności reagowania na różne sygnały dźwiękowe
ozwijanie wyobraźni ruchowej.
r
Pomoce: szeroka papierowa taśma malarska, nagranie dowolnej muzyki z wyrazistym sygnałem zapraszającym
do zmiany kierunku, nagranie muzyki świątecznej, ozdoby choinkowe (lampki, bombki, laleczka/baletnica, konik,
pajacyk, łańcuch), trójkąt, klawesy (drewienka), tamburyn, odtwarzacz CD.