Page 181 - Nowa Trampolina czterolatka. Przewodnik metodyczny ze scenariuszami zajęć. Część 1
P. 181
TYDZIEŃ 16 • Stroimy choinkę • 179
Z czego robi się bombki? Jak się je robi? Czy w innych krajach też wiesza się bombki na choince? Czym się
ozdabia bombki? Ile jest rodzajów bombek?. (Przy każdym pytaniu można mniejszymi literami zapisać imię dziecka,
które je zadało). Następnie N. wiesza arkusz w sali na tablicy na wysokości wzroku dzieci.
6. Zabawa ruchowa „Wyprawa do lasu” – przedstawianie ruchem wycieczki do lasu w celu wyszukania najładniejszej
choinki.
III Zajęcia w ogrodzie
x Zabawa „Biegnij i dotknij!”. Dzieci stoją w gromadce przed N., który wyznacza im zadania, np.: Dotknij drzewa i wróć
lub Pobiegnij do krzaka, okrąż go i wróć. Ćwiczenie reakcji na sygnał.
x Wyszukiwanie drzew iglastych w ogrodzie – oglądanie igieł przez lupę, porównywanie igieł różnych drzew, poznawanie
nazw tych drzew. Rozwijanie zainteresowań przyrodniczych.
x Zabawa ruchowa z mocowaniem i dźwiganiem „Piłka w dołku” (zob. Zestawy gier i zabaw ruchowych).
N. prosi dzieci, aby następnego dnia przyniosły do przedszkola bombkę lub inną ozdobę choinkową.
Wtorek temat: Nasza kolekcja.
Zapis w dzienniku:
Aktywność poranna i popołudniowa: Wysłuchanie baśni Hansa Christiana Andersena Choinka. Rozmowa problemo-
wa o choinkach prawdziwych i sztucznych – ćwiczenie umiejętności wypowiadania własnego zdania i uzasadniania go oraz
akceptowania zdania innych. Wywiad z pracownikami przedszkola i rodzicami na temat: Jaką choinkę stroi pan/pani
w domu na święta: sztuczną czy prawdziwą? – zapisywanie odpowiedzi za pomocą ustalonych przez dzieci symboli – uczenie
się pozyskiwania informacji z różnych źródeł, nabywanie śmiałości i otwartości w kontaktach z innymi oraz umiejętności
kodowania i dekodowania informacji. Ćwiczenia poranne: Zestaw VI. Zabawa „Skąd się dowiem, że…?” – stawianie przez
dzieci hipotez do pytań z siatki wstępnej. Zabawa ortofoniczna ,,Na gałązce choinkowej”. Zabawa ruchowa na czworakach
„Slalom między kałużami”.
obszary z podstawy programowej: I 5, 9; II 1, 2, 4, 11; III 4, 5, 6, 8; IV 2, 3, 5, 9, 18
Zajęcia główne: ▶ 1. Edukacja matematyczna – nasza kolekcja. Tworzenie kolekcji ozdób choinkowych połączone
z wykony waniem działań matematycznych według poleceń N. – doskonalenie umiejętności liczenia i rozróżniania liczenia
błędnego od poprawnego, kształtowanie umiejętności ustalania równoliczności zbiorów. Segregowanie ozdób według po-
danych kryteriów. Stosowanie określeń: mały – duży, mniejszy – większy. Wykonanie ćwiczenia z KP1. „Jaka jest bombka?” –
doświadczenia dotykowe. Wspólne ubieranie choinki. Utrwalanie pojęć dotyczących stosunków przestrzennych: wyżej,
niżej, nad, pod, obok. Śpiewanie piosenek świątecznych i tańce dookoła choinki. ▶ 2. Zajęcia ruchowe. Ćwiczenia
gimnastyczne: Zestaw IV.
obszary z podstawy programowej: I 5; III 2, 5; IV 2, 7, 12, 14, 15
Zajęcia w ogrodzie: Zabawa „Rzucamy śnieżkami” ćwiczenie koordynacji wzrokowo-ruchowej. Obserwowanie kory
drzew iglastych przez lupę. Zabawa ruchowa bieżna „Bieg slalomem między drzewkami”.
obszary z podstawy programowej: I 5; IV 18, 19
I Aktywność poranna i popołudniowa
Zadania poranne
x Wysłuchanie opowiedzianej przez N. baśni Hansa Christiana Andersena Choinka. Próba odpowiedzi na pytanie
problemowe: Która choinka jest lepsza: prawdziwa czy sztuczna?. Ćwiczenie umiejętności wypowiadania własnego zdania
i uzasadniania go oraz akceptowania zdania innych.
x Wywiad z pracownikami przedszkola i rodzicami. N. wybiera dwie pary chętnych dzieci. Jedna para pod dyskretną
opieką osoby dorosłej (np. woźnego/woźnej) chodzi po przedszkolu i zadaje pytanie pracownikom, natomiast druga
para stoi w szatni i zadaje to samo pytanie rodzicom. Treść pytania: Jaką choinkę stroi pan/pani w domu na święta:
sztuczną czy prawdziwą?. Dzieci zapisują odpowiedzi w kwestionariuszu wywiadu za pomocą ustalonych przez siebie
symboli (np.: pionowych kresek, kółek, kropek). Kwestionariusz: kartka papieru z zapisanym pytaniem, pod którym