Page 182 - Nowa Trampolina czterolatka. Przewodnik metodyczny ze scenariuszami zajęć. Część 1
P. 182
180 • SCENARIUSZE ZAJĘĆ • Grudzień
znajdują się dwie kolumny z nagłówkami: prawdziwe – sztuczne. Kartka umieszczona jest na podkładce z klipsem.
Po powrocie do sali dzieci zliczają odpowiedzi, a wyniki przedstawiają kolegom. Uczenie się pozyskiwania informacji
z różnych źródeł, nabywanie śmiałości i otwartości w kontaktach z innymi oraz umiejętności kodowania i dekodowania
informacji.
x Ćwiczenia poranne: Zestaw VI (zob. Zestawy ćwiczeń porannych).
Zadania popołudniowe
x Zabawa „Skąd się dowiem, że…?” – stawianie przez dzieci hipotez do pytań z siatki wstępnej. Wspólne ustalenie
i zapisanie przy odpowiednich pytaniach na siatce lub w tabeli na dużym arkuszu papieru (innym kolorem pisaka)
hipotez oraz propozycji uzyskania odpowiedzi na zadane pytania (zapisujemy wszystkie hipotezy i wszystkie propozycje
ich weryfikacji podane przez dzieci).
Przykładowy wygląd arkusza:
Pytanie Hipoteza Skąd się dowiemy?
Z czego robi się bombki? Ze szkła, z plastiku, Sprawdzimy, badając bombki.
z metalu, ze styropianu. Spytamy pracownika sklepu.
Jak się robi bombki? Wydmuchuje się szkło, lepi się Od eksperta w wytwórni bombek.
z masy. Spytamy pracownika sklepu.
Przeczytamy w książce.
Obejrzymy film.
Tabelę wieszamy obok plakatu z siatką pytań na tablicy w sali.
x Zabawa ortofoniczna ,,Na gałązce choinkowej”. Naśladowanie głosów postaci – ozdób z choinki. Ćwiczenie mięśni
narządów mowy.
x Zabawa ruchowa na czworakach „Slalom między kałużami” (zob. Zestawy gier i zabaw ruchowych).
II Zajęcia główne
Zajęcia 1
Rodzaj zajęć: edukacja matematyczna – tworzenie kolekcji (zajęcia z 1. etapu metody projektów badawczych).
Temat: Nasza kolekcja.
Cele:
doskonalenie umiejętności liczenia i rozróżniania liczenia błędnego od poprawnego
kształtowanie umiejętności ustalania równoliczności zbiorów
rupowanie przedmiotów według określonych kryteriów
g
trwalanie określeń wielkości: mały – duży, mniejszy – większy
u
u
trwalanie pojęć dotyczących stosunków przestrzennych: wyżej, niżej, nad, pod, obok
czerpanie radości ze wspólnych działań.
Pomoce: bombki i ozdoby choinkowe przyniesione przez N. oraz dzieci, farby, KP1.
Przebieg zajęć:
1. „Nasza kolekcja” – tworzenie kolekcji ozdób choinkowych połączone z wykonywaniem działań matematycznych
według poleceń N. Przykładowe polecenia:
– Policzcie wszystkie bombki. Czy macie tyle samo, więcej czy mniej niż ja?
– Policzcie wszystkie ozdoby. Czy macie tyle samo, więcej czy mniej niż ja?
– Czego jest więcej: bombek czy ozdób? Jak to sprawdzić?
– Czy każdy przyniósł bombkę? Jak to sprawdzić?
2. Segregowanie ozdób według kryteriów podanych przez N. Stosowanie określeń: mały – duży, mniejszy – większy.
3. Wykonanie ćwiczenia z KP1, k. 31. Dzieci rysują bombkę po śladzie, a następnie ozdabiają ją wesołymi obrazkami
utworzonymi z odcisków palców umoczonych w farbie.
4. „Jaka jest bombka?” – poznawanie faktury bombki choinkowej. Utrwalanie określeń: gładki, szorstki, wypukły,
skrzący się.
5. „Strojenie choinki” – wspólne ubieranie choinki. Utrwalanie pojęć dotyczących stosunków przestrzennych: wyżej,
niżej, nad, pod, obok.
6. Śpiewanie piosenek świątecznych i tańce dookoła choinki.