Page 169 - Nowa Trampolina czterolatka. Przewodnik metodyczny ze scenariuszami zajęć. Część 1
P. 169

TYDZIEŃ 14  •  Zabawa w teatr  •  167


            Piątek    temat:  Strach ma wielkie oczy – czy cienia należy się bać?



            Zapis w dzienniku:

            Aktywność poranna i popołudniowa: Zabawa w teatr cieni „Zgadnij, co robię”. Opowiadanie historyjki obrazkowej
            z KP1. Ćwiczenia poranne: Zestaw IV. Zabawa „Co nie pasuje?” – ćwiczenie spostrzegawczości. Ćwiczenia oddechowe.
            Zabawa „W teatrzyku cieni” – wyczarowywanie cieni zwierząt. Zabawa ruchowa skoczna „Zrzuć woreczek”.
              obszary z podstawy programowej: I 5, 9; II 1, 6, 7; IV 1, 2

            Zajęcia główne:   ▶  Zajęcia plastyczne – strach ma wielkie oczy – czy cienia należy się bać? Praca plastyczna
            inspirowana wierszem Małgorzaty Strzałkowskiej Przytul stracha – malowanie kolorowymi pastelami stworków-potworków.
            Stwarzanie sytuacji sprzyjających rozpoznawaniu, przeżywaniu i wyrażaniu strachu, wyjaśnienie powiedzenia strach ma
            wielkie oczy.
              obszary z podstawy programowej: III 8; IV 1, 2, 3, 5, 8, 11

            Zajęcia w ogrodzie: Zabawa „Co słyszysz?”. Obserwacja zimowego nieba. Zabawa ruchowa orientacyjno-porządkowa
            „Zwierzęta na spacer i do domku”.
              obszary z podstawy programowej: I 5; IV 7, 18, 19


            I Aktywność poranna i popołudniowa

            Zadania poranne
              x Zabawa w teatr cieni „Zgadnij, co robię”. Chętne dziecko ilustruje ruchem za ekranem codzienne czynności. Pozostałe dzieci
              zgadują, jakie to czynności, na podstawie ruchu cienia. Rozwijanie wyobraźni, wspomaganie rozwoju intelektual nego.
              x Wykonanie ćwiczenia z KP1, k. 28 – rozwianie myślenia przyczynowo-skutkowego.
              x Ćwiczenia poranne: Zestaw IV (zob. Zestawy ćwiczeń porannych).

            Zadania popołudniowe
              x Zabawa „Co nie pasuje?”. N. rozkłada kilka obrazków z jednej kategorii i jeden niepasujący do tej kategorii. Zadaniem
              dzieci jest dostrzeżenie podobieństw i różnic, a następnie stwierdzenie, który obrazek nie pasuje do pozostałych.
              Ćwiczenie spostrzegawczości.
              x Ćwiczenia oddechowe – dmuchanie na zawieszone na nitce kulki waty. Regulowanie oddechu.
              x Zabawa „W teatrzyku cieni” – wyczarowywanie na ścianie przy użyciu złożonych rąk cieni zwierząt. Ćwiczenie koordy-
              nacji wzrokowo-ruchowej.
              x Zabawa ruchowa skoczna „Zrzuć woreczek” (zob. Zestawy gier i zabaw ruchowych).


            II Zajęcia główne

            Rodzaj zajęć: zajęcia plastyczne.
            Temat: Strach ma wielkie oczy – czy cienia należy się bać?
            Cele:
              s
              warzanie sytuacji sprzyjających rozpoznawaniu, przeżywaniu i wyrażaniu strachu
               t
              yjaśnienie powiedzenia strach ma wielkie oczy
              w
              w
              yrażanie emocji za pomocą różnych środków wyrazu: ekspresji słownej, plastycznej, ruchowej
              r
              ozwijanie wyobraźni, twórczego myślenia
              b
              udowanie zaufania oraz poczucia bezpieczeństwa.
                 Pomoce: tekst wiersza Małgorzaty Strzałkowskiej Przytul stracha, kartki, na których czarnym tuszem namalowany
                 jest symetryczny kleks (po jednej dla każdego dziecka), kolorowe kredki pastelowe.
            Przebieg zajęć:
            1.  N. rozpoczyna rozmowę o strachu: Kiedy się boimy? Czego najbardziej się boimy? Jak się wtedy czujemy? Co oznacza
              powie dzenie „Strach ma wielkie oczy”? Czy cienia można się wystraszyć?. W rozmowie N. odwołuje się do doświadczeń
              dzieci z ciemnością i cieniem podczas wcześniejszych zabaw w teatrzyku cieni: Czy baliście się, kiedy zgasło światło?
              Czy cienie, które tworzyliśmy w teatrzyku, były straszne?. N. zwraca uwagę na to, że wszyscy czasem odczuwają strach.
   164   165   166   167   168   169   170   171   172   173   174