Page 166 - Nowa Trampolina czterolatka. Przewodnik metodyczny ze scenariuszami zajęć. Część 1
P. 166
164 • SCENARIUSZE ZAJĘĆ • Grudzień
Pomoce: misie lub wycięte z papieru ich sylwetki (dla każdego dziecka), liczmany (klocki, kasztany, patyczki),
dowolne nagranie z rytmiczną muzyką o zmiennym tempie, odtwarzacz CD.
Przebieg zajęć:
1. Samodzielne doświadczenia dzieci – manipulowanie liczmanami zgodnie z poleceniami N. Przykładowe polecenia:
– Masz dwa kasztany, daję ci jeszcze dwa. Ile masz razem?
– Masz klocki. Policz, ile ich masz. Daj dwa misiowi. Ile ci zostało?
2. Zabawa dydaktyczna „Uczymy misia liczyć”. Dzieci dają misiom kilka klocków. N. pyta: Ile klocków dałeś/dałaś misiowi?.
Dzieci przeliczają i podają wynik. N. mówi np.: Daj misiowi jeszcze dwa. Dziecko liczy, ile klocków ma miś po takiej
operacji. Następnie miś oddaje kilka klocków (N. lub dziecko odsuwają je na bok), a dziecko przelicza, ile klocków
zostało misiowi.
3. Zabawa ruchowa ćwicząca orientację przestrzenną „Ćwiczymy z misiem”. Dzieci stoją w gromadce, trzymając swoje
misie. Przed każdym dzieckiem znajduje się krzesełko. N. włącza rytmiczną muzykę, staje przed dziećmi, trzymając
dużego misia, i mówi: Będziemy obserwować z moim misiem, jak ćwiczycie. Dzieci ćwiczą zgodnie z poleceniami
N. Przykładowe polecenia: Miś na górze – miś na dole. Miś z przodu – miś z tyłu. Miś z boku. Miś pod krzesełkiem – miś
nad krzesełkiem. Gdy muzyka przyśpiesza, dzieci wykonują polecenia coraz szybciej.
Zajęcia 2
Rodzaj zajęć: zajęcia umuzykalniające.
Temat: Spotkanie bajek.
Cele:
r
ozwijanie poczucia rytmu
n
auka chodzenia po obwodzie koła
improwizacja ruchowa na zadany temat
r
eagowanie na sygnał dźwiękowy
p
owtarzanie prostych rytmów.
Pomoce: nagranie dowolnej muzyki skocznej, relaksacyjnej i dowolnego walczyka, kapelusz, teksty zagadek,
bębenek, odtwarzacz CD.
Przebieg zajęć:
1. Zabawa muzyczno-ruchowa. Dzieci poruszają się w rytm skocznej muzyki, a na przerwę w nagraniu poruszają się
w wyznaczony przez N. sposób, np. jak:
x krasnoludki (chodzą z ugiętymi kolanami)
x baletnice (tańczą)
x piłeczki (turlają się po podłodze)
x pajacyki (podskakują, jednocześnie rozstawiając nogi i klaszcząc w dłonie nad głową).
2. Zabawa „Spotkanie bajek”. N. trzyma kapelusz, w którym znajdują się bajkowe zagadki. N. mówi dzieciom: Zapraszam
was dziś na spotkanie z bajkami. Mam tu zaczarowany kapelusz, w którym ukryte są bajki. Będziemy wyciągać losy
z kapelusza, odgadywać bajki i bawić się w ich pokazywanie. Chętne dziecko wyciąga los, N. odczytuje zagadkę, a dzieci
zgadują tytuły bajek i wykonują polecenia do każdej z nich.
Ta dziewczynka ma przyjaciół malutkich: nie kociaki, nie szczeniaki, tylko… krasnoludki (Królewna Śnieżka). Dzieci-
-krasno ludki naśladują ruchy krasnoludków wybierających się do pracy – biorą do ręki kilofy, na plecy zarzucają
ciężkie worki i idą po okręgu, ciężko stawiając nogi i nucąc hej ho, hej ho…
Czerwony kubraczek, czerwona czapeczka, przez las do swej babci idzie ta dzieweczka (Czerwony Kapturek). Zabawa
w echo. N. wystukuje rytm na bębenku, a dzieci powtarzają go na swoim ciele (np.: klaszcząc, uderzając rączkami o uda).
Ta dziewczynka ma pracy aż za wiele. Na balu u księcia gubi pantofelek (Kopciuszek). Dzieci tańczą w parach walczyka
(krok dostawny do boku).
Ostre wrzeciono do ręki wzięła, ukłuła się w palec – na sto lat zasnęła (Śpiąca Królewna). Zabawa relaksacyjna. Dzieci
ziewają, powolutku układają się na podłodze w pozycji do spania, zamykają oczy i głęboko oddychają (N. szeptem
podpowiada dzieciom kolejne czynności, zachęca do prawidłowego oddychania, np.: Wciągamy powietrze nosem,
wypuszczamy ustami).
N. dziękuje dzieciom za wspólną zabawę.