Page 162 - Nowa Trampolina czterolatka. Przewodnik metodyczny ze scenariuszami zajęć. Część 1
P. 162
160 • SCENARIUSZE ZAJĘĆ • Grudzień
Przebieg zajęć:
1. N. staje za ekranem, włącza źródło światła i ustawia je w taki sposób, by padało na przygotowane wcześniej zabawki,
kukiełki lub pacynki. Czyta wiersz i insceni zuje zabawkami jego treść. Dzieci słuchają i obserwują cienie.
Teatr cieni
Zaczynamy przedstawienie!
Główne role grają cienie!
Będą skakać, będą brykać,
biegać i koziołki fikać .
A jak długo? Wiecie, dzieci?
Tak, jak długo światło świeci .
Bo gdy zgaśnie, znikną cienie –
i skończone przedstawienie…
Maciejka Mazan
2. Rozmowa związana z tematyką wiersza. Przykładowe pytania: Co pojawiało się podczas mojego przedstawiania wiersza?
Co to jest cień? Kiedy powstaje?
3. Zabawa naśladowcza „Nasze cienie”. Dzieci dobierają się w pary – dziecko i jego cień. Następnie dzieci poruszają się
w rytm dowolnej, skocznej muzyki, a dzieci-cienie naśladują ruchy kolegów. Po chwili dzieci zamieniają się rolami.
4. Zabawa badawcza „Zgadnij, co to jest”. N. rzuca na ekran cień różnych przedmiotów z sali. Dzieci zgadują, co to za przed-
mioty. N. pyta: Czy wszystkie przedmioty mają tak samo wyraźny cień? Dlaczego nie?. Dzieci ponownie oglądają cienie róż-
nych przedmiotów, dzieląc je na dwie grupy: dobrze i słabo widoczne. Po prezentacji każdego przedmiotu N. odkłada go
do pojemnika z oznaczeniem: „słaby cień”, „mocny cień”. Następnie wszyscy wspólnie przyglądają się przedmiotom i za-
stanawiają się, dlaczego niektóre z nich mają słabo widoczny cień. Dostrzeżenie przez dzieci zależ ności pomiędzy stopniem
przezroczystości przedmiotów, a ich cieniem. Doświadczalne sprawdzanie przez dzieci dostrzeżonej zależności.
III Zajęcia w ogrodzie
x Zabawa „Celuj do studni”. Dzieci budują ze śniegu studnię. Następnie lepią śniegowe kule i celują nimi do niej. Ćwiczenie
celności ręki.
x Obserwacje przyrodnicze – oglądanie przez lupę różnych rodzajów śniegu: puszystego, mokrego, zlodowaciałego.
Zabawa ruchowa z mocowaniem i dźwiganiem „Piłka w dołku” (zob. Zestawy gier i zabaw ruchowych).
Wtorek temat: Teatrzyk cieni.
Zapis w dzienniku:
Aktywność poranna i popołudniowa: Ekspresja ruchowa „Tańce połamańce z cieniem”. Ćwiczenia ortofoniczne „Tram-
polinek zuch”. Ćwiczenia poranne: Zestaw IV. Zabawa dydaktyczna „Słuchamy odgłosów bębenka” – ćwiczenie słuchu,
doskonalenie umiejętności liczenia. Słuchanie opowiadania Agnieszki Galicy O zwierzątku zwanym osiołkiem. Rysowanie
po śladzie i wycinanie z papieru uproszczonych sylwetek bohaterów. Powtarzanie dialogów. Animowanie opowiadania
z wykorzystaniem teatru cieni. Zabawa ruchowa na czworakach „Mur obronny”.
obszary z podstawy programowej: I 9; III 8; IV 1, 2, 5, 7, 9, 15
Zajęcia główne: ▶ 1. Inscenizacja z wykorzystaniem teatru cieni – teatrzyk cieni. Przedstawienie teatrzyku cieni
Przygoda z Gwiazdką według tekstu opowiadania Barbary Rokickiej. Rozmowa na temat opowiadania. Zabawa w teatrzyk
cieni – zapoznanie dzieci z nową techniką inscenizacji. Wykonanie ćwiczenia z KP1 – kształtowanie umiejętności analizy
i syntezy wzrokowej. ▶ 2. Zajęcia ruchowe. Ćwiczenia gimnastyczne: Zestaw IV.
obszary z podstawy programowej: I 5, 9; III 8; IV 2, 3, 5
Zajęcia w ogrodzie: Zabawa „Zimno wróbelkom”. Zabawy z elementem wspinania się z wykorzystaniem sprzętu tereno-
wego. Zabawa ruchowa bieżna „Bieg slalomem między drzewkami”.
obszary z podstawy programowej: I 5; III 5