Page 162 - Nowa Trampolina czterolatka. Przewodnik metodyczny ze scenariuszami zajęć. Część 1
P. 162

160  •  SCENARIUSZE ZAJĘĆ  •  Grudzień



          Przebieg zajęć:
          1.  N. staje za ekranem, włącza źródło światła i ustawia je w taki sposób, by padało na przygotowane wcześniej zabawki,
            kukiełki lub pacynki. Czyta wiersz i insceni zuje zabawkami jego treść. Dzieci słuchają i obserwują cienie.


                Teatr cieni

            Zaczynamy przedstawienie!
            Główne role grają cienie!
            Będą skakać, będą brykać,
            biegać i koziołki fikać .
            A jak długo? Wiecie, dzieci?
            Tak, jak długo światło świeci .
            Bo gdy zgaśnie, znikną cienie –
            i skończone przedstawienie…

                                  Maciejka Mazan


          2.  Rozmowa związana z tematyką wiersza. Przykładowe pytania: Co pojawiało się podczas mojego przedstawiania wiersza?
            Co to jest cień? Kiedy powstaje?
          3.  Zabawa naśladowcza „Nasze cienie”. Dzieci dobierają się w pary – dziecko i jego cień. Następnie dzieci poruszają się
            w rytm dowolnej, skocznej muzyki, a dzieci-cienie naśladują ruchy kolegów. Po chwili dzieci zamieniają się rolami.
          4.  Zabawa badawcza „Zgadnij, co to jest”. N. rzuca na ekran cień różnych przedmiotów z sali. Dzieci zgadują, co to za przed-
            mioty. N. pyta: Czy wszystkie przedmioty mają tak samo wyraźny cień? Dlaczego nie?. Dzieci ponownie oglądają cienie róż-
            nych przedmiotów, dzieląc je na dwie grupy: dobrze i słabo widoczne. Po prezentacji każdego przedmiotu N. odkłada go
            do pojemnika z oznaczeniem: „słaby cień”, „mocny cień”. Następnie wszyscy wspólnie przyglądają się przedmiotom i za-
            stanawiają się, dlaczego niektóre z nich mają słabo widoczny cień. Dostrzeżenie przez dzieci zależ ności pomiędzy stopniem
            przezroczystości przedmiotów, a ich cieniem. Doświadczalne sprawdzanie przez dzieci dostrzeżonej zależności.


          III Zajęcia w ogrodzie

             x Zabawa „Celuj do studni”. Dzieci budują ze śniegu studnię. Następnie lepią śniegowe kule i celują nimi do niej. Ćwiczenie
            celności ręki.
             x Obserwacje przyrodnicze – oglądanie przez lupę różnych rodzajów śniegu: puszystego, mokrego, zlodowaciałego.
            Zabawa ruchowa z mocowaniem i dźwiganiem „Piłka w dołku” (zob. Zestawy gier i zabaw ruchowych).



          Wtorek    temat:  Teatrzyk cieni.



          Zapis w dzienniku:

          Aktywność poranna i popołudniowa: Ekspresja ruchowa „Tańce połamańce z cieniem”. Ćwiczenia ortofoniczne „Tram-
          polinek zuch”. Ćwiczenia poranne: Zestaw IV. Zabawa dydaktyczna „Słuchamy odgłosów bębenka” – ćwiczenie słuchu,
          doskonalenie umiejętności liczenia. Słuchanie opowiadania Agnieszki Galicy O zwierzątku zwanym osiołkiem. Rysowanie
          po śladzie i wycinanie z papieru uproszczonych sylwetek bohaterów. Powtarzanie dialogów. Animowanie opowiadania
          z wykorzystaniem teatru cieni. Zabawa ruchowa na czworakach „Mur obronny”.
            obszary z podstawy programowej: I 9; III 8; IV 1, 2, 5, 7, 9, 15

          Zajęcia główne:   ▶  1. Inscenizacja z wykorzystaniem teatru cieni – teatrzyk cieni. Przedstawienie teatrzyku cieni
          Przygoda z Gwiazdką według tekstu opowiadania Barbary Rokickiej. Rozmowa na temat opowiadania. Zabawa w teatrzyk
          cieni – zapoznanie dzieci z nową techniką inscenizacji. Wykonanie ćwiczenia z KP1 – kształtowanie umiejętności analizy
          i syntezy wzrokowej.  ▶  2. Zajęcia ruchowe. Ćwiczenia gimnastyczne: Zestaw IV.
            obszary z podstawy programowej: I 5, 9; III 8; IV 2, 3, 5
          Zajęcia w ogrodzie: Zabawa „Zimno wróbelkom”. Zabawy z elementem wspinania się z wykorzystaniem sprzętu tereno-
          wego. Zabawa ruchowa bieżna „Bieg slalomem między drzewkami”.
            obszary z podstawy programowej: I 5; III 5
   157   158   159   160   161   162   163   164   165   166   167