Page 170 - Nowa Trampolina czterolatka. Przewodnik metodyczny ze scenariuszami zajęć. Część 1
P. 170

168  •  SCENARIUSZE ZAJĘĆ  •  Grudzień



          2.  Zabawy pantomimiczne „Jak można przedstawić strach?”. Dzieci ruchem, gestem i mimiką wyrażają strach.
          3.  N. recytuje wiersz.



                Przytul stracha

             Strach ma strasznie wielkie oczy,   Coś dziwnego z nim się dzieje –  Strach ma strasznie wielkie oczy,
             strasznym wzrokiem wokół toczy…   łagodnieje i maleje,          strasznym wzrokiem wokół toczy,
                                               mruży swoje kocie oczy        lecz ty dłużej się nie wahaj
             Lecz gdy go za uszkiem głaszczę,   i w ogóle jest uroczy!       i po prostu przytul stracha!
             w śmieszny pyszczek zmienia paszczę .                                              Małgorzata Strzałkowska


          4.  Działania plastyczne. N. rozdaje dzieciom kartki, na których czarnym tuszem namalowane są symetryczne kleksy
            symbolizujące potworki (wykonane dzień wcześniej lub rano według instrukcji: na kartkę nanieść kroplę czarnego
            tuszu, złożyć kartkę na pół, mocno potrzeć, rozłożyć i wysuszyć). Dzieci wypowiadają się na temat swoich stworków-
            -potworków. N. prosi, żeby za pomocą kolorowych pasteli przemalowały strachy w taki sposób, by stały się sympatyczne,
            takie jak w wierszu (pozwoli to na zrównoważenie napięcia emocjonalnego związanego ze strachem). Zorganizowanie
            wystawy. Swobodne wypowiedzi dzieci, nadawanie imion stworkom-potworkom.


          III Zajęcia w ogrodzie

             x Zabawa „Co słyszysz?” – wsłuchiwanie się w dźwięki z otoczenia, próby odkrycia ich źródła. Ćwiczenia słuchowe.
             x Obserwacja zimowego nieba ukierunkowana przez pytania N., np.: Czy na niebie zimą są chmury?. Nauka uważnej
            obserwacji, wzbogacanie wiedzy przyrodniczej.
             x Zabawa ruchowa orientacyjno-porządkowa „Zwierzęta na spacer i do domku” (zob. Zestawy gier i zabaw ruchowych).



          TYDZIEŃ 15    Tropy na śniegu




          Poniedziałek    temat:  Czy to już zima?



          Zapis w dzienniku:

          Aktywność poranna i popołudniowa: Zabawa integrująca grupę „Śniegowa zaspa”. Ćwiczenia poranne: Zestaw V.
          Wykonanie ćwiczenia z KP1 – ćwiczenie w rysowaniu po śladzie z zachowaniem określonego kierunku kreślenia. Zabawa
          badawcza z lusterkiem. Zabawa orientacyjno-porządkowa „W rytmie tamburynu”.
            obszary z podstawy programowej: I 5, 7, 9; III 5; IV 12

          Zajęcia główne:   ▶  Zabawa dydaktyczna połączona ze spacerem po najbliższej okolicy – czy to już zima? Utrwa-
          lenie zasad bezpieczeństwa obowiązujących podczas wyjścia poza teren przedszkola. Spacer – prowadzenie obserwacji,
          poznanie pory roku – zimy, dostrzeganie piękna zimowego krajobrazu. Rozmowa na temat spostrzeżeń dzieci. Nazywanie
          charakterystycznych cech zimowego krajobrazu i zimowej pogody. Zabawa dydaktyczna „Gdzie jest zima?” – wzbogacanie
          zasobu słownictwa czynnego poprzez wprowadzenie i wyjaśnienie pojęć służących do określania atrybutów zimy oraz
          towarzyszących jej zjawisk atmosferycznych: lód, śnieg, czapy śniegowe, zadymka śnieżna. Zabawa ruchowa „Wirujące śnie-
          żynki”. Zabawa „Jak skrzypi śnieg?” – praktyczne doświadczenia w wydobywaniu dźwięków z różnych materiałów.
            obszary z podstawy programowej: I 2; II 5; III 5; IV 2, 7, 16, 18, 19

          Zajęcia w ogrodzie: Zabawa „Czarodziejskie znaki” – rysowanie. Obserwacje przyrodnicze „Czy to już zima?”. Zabawa
          ruchowa z mocowaniem i dźwiganiem „Kto silniejszy?”.
            obszary z podstawy programowej: I 2, 5; III 5; IV 18, 19
   165   166   167   168   169   170   171   172   173   174   175