Page 170 - Nowa Trampolina czterolatka. Przewodnik metodyczny ze scenariuszami zajęć. Część 1
P. 170
168 • SCENARIUSZE ZAJĘĆ • Grudzień
2. Zabawy pantomimiczne „Jak można przedstawić strach?”. Dzieci ruchem, gestem i mimiką wyrażają strach.
3. N. recytuje wiersz.
Przytul stracha
Strach ma strasznie wielkie oczy, Coś dziwnego z nim się dzieje – Strach ma strasznie wielkie oczy,
strasznym wzrokiem wokół toczy… łagodnieje i maleje, strasznym wzrokiem wokół toczy,
mruży swoje kocie oczy lecz ty dłużej się nie wahaj
Lecz gdy go za uszkiem głaszczę, i w ogóle jest uroczy! i po prostu przytul stracha!
w śmieszny pyszczek zmienia paszczę . Małgorzata Strzałkowska
4. Działania plastyczne. N. rozdaje dzieciom kartki, na których czarnym tuszem namalowane są symetryczne kleksy
symbolizujące potworki (wykonane dzień wcześniej lub rano według instrukcji: na kartkę nanieść kroplę czarnego
tuszu, złożyć kartkę na pół, mocno potrzeć, rozłożyć i wysuszyć). Dzieci wypowiadają się na temat swoich stworków-
-potworków. N. prosi, żeby za pomocą kolorowych pasteli przemalowały strachy w taki sposób, by stały się sympatyczne,
takie jak w wierszu (pozwoli to na zrównoważenie napięcia emocjonalnego związanego ze strachem). Zorganizowanie
wystawy. Swobodne wypowiedzi dzieci, nadawanie imion stworkom-potworkom.
III Zajęcia w ogrodzie
x Zabawa „Co słyszysz?” – wsłuchiwanie się w dźwięki z otoczenia, próby odkrycia ich źródła. Ćwiczenia słuchowe.
x Obserwacja zimowego nieba ukierunkowana przez pytania N., np.: Czy na niebie zimą są chmury?. Nauka uważnej
obserwacji, wzbogacanie wiedzy przyrodniczej.
x Zabawa ruchowa orientacyjno-porządkowa „Zwierzęta na spacer i do domku” (zob. Zestawy gier i zabaw ruchowych).
TYDZIEŃ 15 Tropy na śniegu
Poniedziałek temat: Czy to już zima?
Zapis w dzienniku:
Aktywność poranna i popołudniowa: Zabawa integrująca grupę „Śniegowa zaspa”. Ćwiczenia poranne: Zestaw V.
Wykonanie ćwiczenia z KP1 – ćwiczenie w rysowaniu po śladzie z zachowaniem określonego kierunku kreślenia. Zabawa
badawcza z lusterkiem. Zabawa orientacyjno-porządkowa „W rytmie tamburynu”.
obszary z podstawy programowej: I 5, 7, 9; III 5; IV 12
Zajęcia główne: ▶ Zabawa dydaktyczna połączona ze spacerem po najbliższej okolicy – czy to już zima? Utrwa-
lenie zasad bezpieczeństwa obowiązujących podczas wyjścia poza teren przedszkola. Spacer – prowadzenie obserwacji,
poznanie pory roku – zimy, dostrzeganie piękna zimowego krajobrazu. Rozmowa na temat spostrzeżeń dzieci. Nazywanie
charakterystycznych cech zimowego krajobrazu i zimowej pogody. Zabawa dydaktyczna „Gdzie jest zima?” – wzbogacanie
zasobu słownictwa czynnego poprzez wprowadzenie i wyjaśnienie pojęć służących do określania atrybutów zimy oraz
towarzyszących jej zjawisk atmosferycznych: lód, śnieg, czapy śniegowe, zadymka śnieżna. Zabawa ruchowa „Wirujące śnie-
żynki”. Zabawa „Jak skrzypi śnieg?” – praktyczne doświadczenia w wydobywaniu dźwięków z różnych materiałów.
obszary z podstawy programowej: I 2; II 5; III 5; IV 2, 7, 16, 18, 19
Zajęcia w ogrodzie: Zabawa „Czarodziejskie znaki” – rysowanie. Obserwacje przyrodnicze „Czy to już zima?”. Zabawa
ruchowa z mocowaniem i dźwiganiem „Kto silniejszy?”.
obszary z podstawy programowej: I 2, 5; III 5; IV 18, 19