Page 155 - Nowa Trampolina czterolatka. Przewodnik metodyczny ze scenariuszami zajęć. Część 1
P. 155
TYDZIEŃ 13 • Mikołaju, czekamy! • 153
elf
niebieski
elf DOM elf
żółty MIKOŁAJA zielony
elf
czerwony
Zajęcia 2
Rodzaj zajęć: zajęcia umuzykalniające.
Temat: Grudzień z Mikołajem.
Cele:
r
eagowanie na sygnał dźwiękowy
yrabianie nawyku uważnego słuchania
w
ozwijanie aparatu mowy
r
kształtowanie poczucia rytmu
kształtowanie koordynacji ruchowo-słuchowej.
Pomoce: nagranie piosenki Grudzień z Mikołajem (CD), janczary i/lub tamburyny (dla połowy dzieci w grupie), dzwo-
neczek lub trójkąt, bębenek, czapka i worek dla Mikołaja, drobne zabawki, np.: malutkie samochodziki, laleczki,
misie-przytulanki (po jednej zabawce dla każdego dziecka), zimowa czapka lub inny symbol zimy, odtwarzacz CD.
Przebieg zajęć:
1. Zabawa „Sanki”. Dzieci dobierają się w pary i stają jedno za drugim. Pierwsze dziecko podaje ręce do tyłu, a dziecko
stojące za nim łapie je. N. pomaga dzieciom i sprawdza, czy ręce są złączone poprawnie. Przy rytmicznych dźwiękach
janczarów lub tamburynu zaprzęgi poruszają się swobodnie po sali, ale w jednym kierunku – N. zwraca uwagę, aby dzieci
celowo nie zderzały się ze sobą. Gdy N. przerywa grę i dzwoni dzwoneczkiem (lub na trójkącie), następuje zmiana –
dziecko znajdujące się z tyłu przechodzi na początek. Po pewnym czasie N. może wprowadzić utrudnienie – przerwać
grę na janczarach, ale nie dawać sygnału dzwonkiem. Wtedy dzieci-sanki mają się zatrzymać, ale nie zamieniać się
miejscami. N. może też dodać trzykrotne uderzenie w bębenek. Na ten sygnał dziecko z tyłu przechodzi „pod sankami”,
czyli między nogami dziecka z przodu, które stoi w rozkroku.
2. Ćwiczenie dykcyjne „Opowieść o Mikołaju”. N. snuje opowieść o Mikołaju, a dzieci w odpowiednich momentach
wypowiadają wyrazy dźwiękonaśladowcze według wskazówek N.: Mikołaj idzie przez las. (skrzyp, skrzyp) W górze wiatr