Page 156 - Nowa Trampolina czterolatka. Przewodnik metodyczny ze scenariuszami zajęć. Część 1
P. 156

154  •  SCENARIUSZE ZAJĘĆ  •  Grudzień



            szumi w koronach drzew. (szszszszsz) Z daleka słychać sowę. (uhu, uhu)  Sanie już czekają na Mikołaja, a renifery
            podzwaniają uprzężą. (dzeń, dzeń, dzeń) Wreszcie ruszyły (odgłos kląskania, naśladujący stukot kopyt)  i… wzbiły się
            w powietrze. (wiuuuuu)
          3.  Słuchanie piosenki Grudzień z Mikołajem. N. słucha nagrania razem z dziećmi, a następnie omawia z nimi treść
            piosenki.


                Grudzień z Mikołajem                                                 słowa: Agnieszka Galica
                                                                                     muzyka: Tadeusz Pabisiak
                     F                    C  7                                        F




                   1. I -  dzie  gru -  dzie  po  gru  -  dzie,  Skrzy  -  pi  bu -  cio -  ra  -  mi.
                                          C  7                                          F



                  Za    nim  Świ  -  ty   Mi -   ko   -    aj     Je  -  dzie  sa -  ne -  czka  -  mi.
                Ref.            Gm            C  7      F                  Gm          C  7      F


                                                                                          -
                Dze ,dze ,W grudniowydzie . Dze ,dze ,dze ,      Dze ,dze ,dze ,  W gru dniowydzie .
                                   -
                                                                                      -
                               -


              1 .   Idzie grudzień po grudzie,   2 .   Idzie grudzień z choinką    3 .   Dzieciom małym i dużym

               Skrzypi buciorami .             Po zimowym lesie .             Prezenty rozdają .
               Za nim Święty Mikołaj           Za nim Święty Mikołaj          Przyjdą także do ciebie
               Jedzie saneczkami .             Wór prezentów niesie .         Grudzień z Mikołajem .
                Ref .   Dzeń, dzeń         Ref .   Dzeń, dzeń…                 Ref .   Dzeń, dzeń…
                 W grudniowy dzień .
                 Dzeń, dzeń, dzeń,
                 Dzeń, dzeń, dzeń,
                 W grudniowy dzień . (x 2)


          4.  Nauka piosenki. N. umawia się z dziećmi, że przy powtórnym słuchaniu spróbują zaśpiewać każde dzeń, dzeń refrenu
            z jednoczesnym klaśnięciem w ręce. Gdy dzieci już opanują te czynności, N. może zaproponować bardziej skompliko-
            wany sposób wykonania piosenki. Dzieli dzieci na dwie grupy. N. śpiewa zwrotki, a wszystkie dzieci próbują się włączać.
            Natomiast podczas refrenu jedna grupa dzieci śpiewa, a druga na słowa dzeń, dzeń gra na janczarach lub tamburynach.
            Potem następuje zmiana grup.
          5.  Zabawa z piosenką. N. wyznacza jedno dziecko do roli Mikołaja, jedno do roli Grudnia i dwoje dzieci, które utworzą
            sanie. Mikołaj wkłada czapkę i bierze worek z drobnymi zabawkami, Grudzień wkłada zimową czapkę lub trzyma inny
            atrybut zimy, a dzieci tworzące sanie łapią się za ręce jak w zabawie „Sanki” (zob. punkt 1). N. i pozostałe dzieci formują
            wokół nich koło i śpiewają piosenkę.
            1. zwrotka: Grudzień ciężko idzie i tupie, a Mikołaj z zarzuconym na plecy workiem z zabawkami idzie posuwistym
            krokiem między „saniami”.
            2. zwrotka: Mikołaj wysiada z „sań” (które dołączają do dzieci w kole) i, niosąc swój worek, idzie za Grudniem udają-
            cym, że dźwiga ciężką choinkę.
            3. zwrotka: Mikołaj z Grudniem rozdają po jednej zabawce każdemu z dzieci w kole. Jeżeli nie zdążyli rozdać zabawek
            w czasie trwania zwrotki i refrenu, starają się to zrobić jak najszybciej po zakończeniu piosenki.
          6.  Zabawa „Zabawka od Mikołaja”. N. prosi, by każde dziecko przy akompaniamencie piosenki spróbowało się poruszać
            w sposób charakterystyczny dla otrzymanej zabawki. Przykładowe ruchy:
               x misie – idą na czworakach
               x laleczki – tańczą
               x samochodziki – biegają (jeżdżą).
            Jeżeli dzieci nie są jeszcze zmęczone, N. może zaproponować, by wymieniły się zabawkami (zawsze na taką, której jeszcze
            nie miały) i kontynuowały zabawę.
   151   152   153   154   155   156   157   158   159   160   161