Page 156 - Nowa Trampolina czterolatka. Przewodnik metodyczny ze scenariuszami zajęć. Część 1
P. 156
154 • SCENARIUSZE ZAJĘĆ • Grudzień
szumi w koronach drzew. (szszszszsz) Z daleka słychać sowę. (uhu, uhu) Sanie już czekają na Mikołaja, a renifery
podzwaniają uprzężą. (dzeń, dzeń, dzeń) Wreszcie ruszyły (odgłos kląskania, naśladujący stukot kopyt) i… wzbiły się
w powietrze. (wiuuuuu)
3. Słuchanie piosenki Grudzień z Mikołajem. N. słucha nagrania razem z dziećmi, a następnie omawia z nimi treść
piosenki.
Grudzień z Mikołajem słowa: Agnieszka Galica
muzyka: Tadeusz Pabisiak
F C 7 F
1. I - dzie gru - dzie po gru - dzie, Skrzy - pi bu - cio - ra - mi.
C 7 F
Za nim Świ - ty Mi - ko - aj Je - dzie sa - ne - czka - mi.
Ref. Gm C 7 F Gm C 7 F
-
Dze ,dze ,W grudniowydzie . Dze ,dze ,dze , Dze ,dze ,dze , W gru dniowydzie .
-
-
-
1 . Idzie grudzień po grudzie, 2 . Idzie grudzień z choinką 3 . Dzieciom małym i dużym
Skrzypi buciorami . Po zimowym lesie . Prezenty rozdają .
Za nim Święty Mikołaj Za nim Święty Mikołaj Przyjdą także do ciebie
Jedzie saneczkami . Wór prezentów niesie . Grudzień z Mikołajem .
Ref . Dzeń, dzeń Ref . Dzeń, dzeń… Ref . Dzeń, dzeń…
W grudniowy dzień .
Dzeń, dzeń, dzeń,
Dzeń, dzeń, dzeń,
W grudniowy dzień . (x 2)
4. Nauka piosenki. N. umawia się z dziećmi, że przy powtórnym słuchaniu spróbują zaśpiewać każde dzeń, dzeń refrenu
z jednoczesnym klaśnięciem w ręce. Gdy dzieci już opanują te czynności, N. może zaproponować bardziej skompliko-
wany sposób wykonania piosenki. Dzieli dzieci na dwie grupy. N. śpiewa zwrotki, a wszystkie dzieci próbują się włączać.
Natomiast podczas refrenu jedna grupa dzieci śpiewa, a druga na słowa dzeń, dzeń gra na janczarach lub tamburynach.
Potem następuje zmiana grup.
5. Zabawa z piosenką. N. wyznacza jedno dziecko do roli Mikołaja, jedno do roli Grudnia i dwoje dzieci, które utworzą
sanie. Mikołaj wkłada czapkę i bierze worek z drobnymi zabawkami, Grudzień wkłada zimową czapkę lub trzyma inny
atrybut zimy, a dzieci tworzące sanie łapią się za ręce jak w zabawie „Sanki” (zob. punkt 1). N. i pozostałe dzieci formują
wokół nich koło i śpiewają piosenkę.
1. zwrotka: Grudzień ciężko idzie i tupie, a Mikołaj z zarzuconym na plecy workiem z zabawkami idzie posuwistym
krokiem między „saniami”.
2. zwrotka: Mikołaj wysiada z „sań” (które dołączają do dzieci w kole) i, niosąc swój worek, idzie za Grudniem udają-
cym, że dźwiga ciężką choinkę.
3. zwrotka: Mikołaj z Grudniem rozdają po jednej zabawce każdemu z dzieci w kole. Jeżeli nie zdążyli rozdać zabawek
w czasie trwania zwrotki i refrenu, starają się to zrobić jak najszybciej po zakończeniu piosenki.
6. Zabawa „Zabawka od Mikołaja”. N. prosi, by każde dziecko przy akompaniamencie piosenki spróbowało się poruszać
w sposób charakterystyczny dla otrzymanej zabawki. Przykładowe ruchy:
x misie – idą na czworakach
x laleczki – tańczą
x samochodziki – biegają (jeżdżą).
Jeżeli dzieci nie są jeszcze zmęczone, N. może zaproponować, by wymieniły się zabawkami (zawsze na taką, której jeszcze
nie miały) i kontynuowały zabawę.