Page 153 - Nowa Trampolina czterolatka. Przewodnik metodyczny ze scenariuszami zajęć. Część 1
P. 153
TYDZIEŃ 13 • Mikołaju, czekamy! • 151
Przebieg zajęć:
1. „O czym marzymy?” – rozmowa z dziećmi o ich marzeniach. Zwrócenie uwagi na to, że nie zawsze marzymy
o prezentach materialnych. Marzeniem mogą być też: dobre zdrowie, grzeczne dzieci, dobry przyjaciel, miłość
rodziców itp.
2. Zabawa „Przyjmij prezent”. Dzieci siedzą w kręgu. N. mówi: Mam bardzo cenny, kruchy prezent. Przekażę go dziecku sie
dzącemu najbliżej mnie, a ono bardzo ostrożnie, żeby nie upuścić, poda go dalej. Co mówimy, kiedy dajemy prezent?
A co, kiedy otrzymujemy? Pamiętajcie o tych magicznych słowach. Zabawa trwa, aż wszyscy w kręgu otrzymają wyima-
ginowany prezent.
3. Burza mózgów „Ja też mogę być Świętym Mikołajem”. Dzieci wymyślają, co mogą wykonać dla swoich bliskich z przy-
gotowanych przez N. materiałów plastyczno-technicznych.
4. Wykonanie upominków według własnego pomysłu. Przykładowe propozycje:
x światełko dla mamy – oklejenie grubej świecy bibułką lub wstążką z motywami świątecznymi
x zakładka do książki dla taty – narysowanie na kolorowym pasku sztywnego papieru kolorowych wzorów
x pachnący upominek dla siostry – naszpikowanie pomarańczy goździkami
x piórnik dla brata – oklejenie metalowej puszki, np. po groszku konserwowym (uwaga: brzeg puszki należy mocno
zgnieść obcęgami, aby nie był ostry), paskami kolorowej bibułki i polakierowanie.
5. Ekspresja ruchowa „W ogrodzie marzeń” ze zwiewnymi chustkami do refleksyjnej muzyki.
6. Zapakowanie prezentów i zabranie ich do domu.
Zajęcia 2
Rodzaj zajęć: zajęcia ruchowe.
Temat: Ćwiczenia gimnastyczne: Zestaw IV (zob. Zestawy ćwiczeń gimnastycznych).
III Zajęcia w ogrodzie
x Zabawa „Słuchaj uważnie i znajdź”. N. opisuje obiekt znajdujący się na terenie ogrodu. Dzieci muszą go znaleźć i stanąć
obok niego. Rozwijanie umiejętności rozpoznawania przedmiotów na podstawie opisu.
x Zabawa „Nasz ogród śpi” – nasłuchiwanie odgłosów z otoczenia, obserwowanie roślin i zwierząt w ogrodzie. Wniosko-
wanie na temat zmian w przyrodzie zimą.
x Zabawa ruchowa bieżna „Bieg slalomem między drzewkami” (zob. Zestawy gier i zabaw ruchowych).
Środa temat: Wyprawa do krainy Świętego Mikołaja.
Zapis w dzienniku:
Aktywność poranna i popołudniowa: „Worek Świętego Mikołaja” – wykonanie ćwiczenia z KP1. Zabawa ortofoniczna
„Robimy porządki”. Ćwiczenia poranne: Zestaw III. Zabawa dydaktyczna „Marzenie Trampolinka” – kształtowanie logicz-
nego myślenia, wzbogacanie słownictwa. Lepienie z plasteliny. Zabawa ruchowa rzutna „Rzuć piłkę do tunelu”.
obszary z podstawy programowej: I 5, 7, 9; IV 2, 5
Zajęcia główne: ▶ 1. Zajęcia matematyczne – wyprawa do krainy Świętego Mikołaja. Konstruowanie gry matema-
tycznej – wdrażanie do uważnego słuchania i przestrzegania reguł gry, ćwiczenie logicznego myślenia, ćwiczenie w liczeniu,
kształtowanie odporności emocjonalnej. ▶ 2. Zajęcia umuzykalniające – grudzień z Mikołajem. Słuchanie i nauka
piosenki Grudzień z Mikołajem. Zabawy rytmiczne.
obszary z podstawy programowej: II 1, 2, 4, 8; III 5; IV 7, 11, 12, 15
Zajęcia w ogrodzie: Zabawa „Tropy zwierząt” – wyszukiwanie tropów zwierząt na śniegu. Zabawa „Bałwankowe przed-
szkole” – lepienie kul śniegowych różnej wielkości i robienie bałwanów. Zabawa ruchowa skoczna „Zrzuć woreczek”.
obszary z podstawy programowej: I 5; IV 18, 19