Page 153 - Nowa Trampolina czterolatka. Przewodnik metodyczny ze scenariuszami zajęć. Część 1
P. 153

TYDZIEŃ 13  •  Mikołaju, czekamy!  •  151



            Przebieg zajęć:
            1.  „O czym marzymy?” – rozmowa z dziećmi o ich marzeniach. Zwrócenie uwagi na to, że nie zawsze marzymy
              o prezentach materialnych. Marzeniem mogą być też: dobre zdrowie, grzeczne dzieci, dobry przyjaciel, miłość
              rodziców itp.
            2.  Zabawa „Przyjmij prezent”. Dzieci siedzą w kręgu. N. mówi: Mam bardzo cenny, kruchy prezent. Przekażę go dziecku sie­
              dzącemu najbliżej mnie, a ono bardzo ostrożnie, żeby nie upuścić, poda go dalej. Co mówimy, kiedy dajemy prezent?
              A co, kiedy otrzymujemy? Pamiętajcie o tych magicznych słowach. Zabawa trwa, aż wszyscy w kręgu otrzymają wyima-
              ginowany prezent.
            3.  Burza mózgów „Ja też mogę być Świętym Mikołajem”. Dzieci wymyślają, co mogą wykonać dla swoich bliskich z przy-
              gotowanych przez N. materiałów plastyczno-technicznych.
            4.  Wykonanie upominków według własnego pomysłu. Przykładowe propozycje:
                 x światełko dla mamy – oklejenie grubej świecy bibułką lub wstążką z motywami świątecznymi
                 x zakładka do książki dla taty – narysowanie na kolorowym pasku sztywnego papieru kolorowych wzorów
                 x pachnący upominek dla siostry – naszpikowanie pomarańczy goździkami
                 x piórnik dla brata – oklejenie metalowej puszki, np. po groszku konserwowym (uwaga: brzeg puszki należy mocno
                 zgnieść obcęgami, aby nie był ostry), paskami kolorowej bibułki i polakierowanie.
            5.  Ekspresja ruchowa „W ogrodzie marzeń” ze zwiewnymi chustkami do refleksyjnej muzyki.
            6.  Zapakowanie prezentów i zabranie ich do domu.

            Zajęcia 2
            Rodzaj zajęć: zajęcia ruchowe.
            Temat: Ćwiczenia gimnastyczne: Zestaw IV (zob. Zestawy ćwiczeń gimnastycznych).



            III Zajęcia w ogrodzie

              x Zabawa „Słuchaj uważnie i znajdź”. N. opisuje obiekt znajdujący się na terenie ogrodu. Dzieci muszą go znaleźć i stanąć
              obok niego. Rozwijanie umiejętności rozpoznawania przedmiotów na podstawie opisu.
              x Zabawa „Nasz ogród śpi” – nasłuchiwanie odgłosów z otoczenia, obserwowanie roślin i zwierząt w ogrodzie. Wniosko-
              wanie na temat zmian w przyrodzie zimą.
              x Zabawa ruchowa bieżna „Bieg slalomem między drzewkami” (zob. Zestawy gier i zabaw ruchowych).



            Środa    temat:  Wyprawa do krainy Świętego Mikołaja.



            Zapis w dzienniku:

            Aktywność poranna i popołudniowa: „Worek Świętego Mikołaja” – wykonanie ćwiczenia z KP1. Zabawa ortofoniczna
            „Robimy porządki”. Ćwiczenia poranne: Zestaw III. Zabawa dydaktyczna „Marzenie Trampolinka” – kształtowanie logicz-
            nego myślenia, wzbogacanie słownictwa. Lepienie z plasteliny. Zabawa ruchowa rzutna „Rzuć piłkę do tunelu”.
              obszary z podstawy programowej: I 5, 7, 9; IV 2, 5

            Zajęcia główne:   ▶  1. Zajęcia matematyczne – wyprawa do krainy Świętego Mikołaja. Konstruowanie gry matema-
            tycznej – wdrażanie do uważnego słuchania i przestrzegania reguł gry, ćwiczenie logicznego myślenia, ćwiczenie w liczeniu,
            kształtowanie odporności emocjonalnej.  ▶  2. Zajęcia umuzykalniające – grudzień z Mikołajem. Słuchanie i nauka
            piosenki Grudzień z Mikołajem. Zabawy rytmiczne.
              obszary z podstawy programowej: II 1, 2, 4, 8; III 5; IV 7, 11, 12, 15

            Zajęcia w ogrodzie: Zabawa „Tropy zwierząt” – wyszukiwanie tropów zwierząt na śniegu. Zabawa „Bałwankowe przed-
            szkole” – lepienie kul śniegowych różnej wielkości i robienie bałwanów. Zabawa ruchowa skoczna „Zrzuć woreczek”.
              obszary z podstawy programowej: I 5; IV 18, 19
   148   149   150   151   152   153   154   155   156   157   158