Page 16 - Nowa Trampolina czterolatka. Przewodnik metodyczny ze scenariuszami zajęć. Część 1
P. 16

14  •  PLAN PRACY WYCHOWAWCZO-DYDAKTYCZNEJ  •  Wrzesień



           Dzień /   Obszary z podstawy                                       Przewidywane osiągnięcia
           Temat     programowej             Sposoby realizacji             dziecka wraz z odniesieniami
            dnia                                                             do podstawy programowej
                  Zajęcia główne    y  próby wyjaśnienia pojęć: sklep, warzywa,   f   przelicza elementy zbioru zgodnie z własnymi
                                      owoce, owoce egzotyczne z wykorzystaniem
                                                                        możliwościami (IV 15)
                  I 5; III 5; IV 2, 5, 7,   y  zabawa dydaktyczna – segregowanie owo-  f   tworzy zbiory (IV 12)
                  12, 15, 18
                                      techniki burzy mózgów
               W SKLEPIE WARZYWNYM  Zajęcia w ogrodzie  y  zabawy rytmiczne  f   doskonali percepcję wzrokową (I 9)
                                                                          rozumie przyczynę i skutek określonych działań
                                                                      f
                                      ców i warzyw – liczenie elementów zbioru
                                                                        (IV 5)
                                      zgodnie z możliwościami dzieci, tworzenie
                                                                          chętnie podejmuje działania plastyczne (IV 8)
                                      zbiorów
                                                                      f
                                                                          sprząta po zakończeniu pracy (I 7)
                                                                      f
                                                                          umie zmieniać ruch zgodnie ze słyszaną muzyką,
                                                                      f
                                      zabawa tropiąca „Gdzie jest jabłko?”
                                    y
                                                                        przechodząc z marszu do biegu (IV 7)
                                      wego
                                                                        (IV 7)
               Środa   I 5; III 5   y  zabawy z wykorzystaniem sprzętu tereno-  f   słucha w skupieniu muzyki odtwarzanej z nagrań
                                      zabawa ruchowa z mocowaniem i dźwiganiem
                                    y
                                                                          bierze udział w zajęciach ruchowych – wykonuje
                                                                      f
                                      „Kto silniejszy?”
                                                                        ćwiczenia według instrukcji słownej i pokazu (I 5)
                                                                      f   wykazuje spontaniczną aktywność ruchową (I 5)
                                                                      f   dba o swoje bezpieczeństwo (III 5)
                  Aktywność poranna   y  zabawa dydaktyczna „Kto ma gruszkę?”  f   zna cechy charakterystyczne dla aktualnej pory
                  i popołudniowa    y  zabawa orientacyjno-porządkowa „Sałatka   roku (IV 16, 18)
                  I 5, 9; III 5, 8    owocowa”                        f   stara się aktywnie uczestniczyć we wspólnych
                                    y  ćwiczenia poranne: Zestaw IV     działaniach (III 5)
                                    y  ćwiczenia oddechowe „Jabłko na gałązce”  f   wykonuje działania zgodnie z poleceniem (III 5)
                                    y  ćwiczenia sensoryczne „Co jest w worku?”  f   rozpoznaje smaki (IV 19)
                                      praca plastyczna „Pani Jesień” – KA, k. 2
                                                                          wykorzystuje zmysły smaku, wzroku, węchu,
               SAŁATKA OWOCOWA  Zajęcia główne  y  ozwiązywanie zagadki  f   dba o zasady zdrowego odżywiania (III 5)
                                    y
                                                                      f
                                      zabawa orientacyjno-porządkowa „W rytmie
                                                                        dotyku (IV 19)
                                    y
                                      tamburynu”
                                                                          aktywnie uczestniczy w ćwiczeniach oddecho-
                                                                      f
                                      r
                                                                        wych (I 9)
                  I 7; III 1, 5; IV 2, 5,
                                      zajęcia kulinarne „Sałatka owocowa” – prezen-
                                    y
                                                                          rozumie przyczynę i skutek określonych działań
                                                                      f
                  12, 16, 18, 19
                                      tacja przyniesionych przez dzieci owoców;
                                                                        (IV 5)
                                      omówienie zadań
                                                                          akceptuje ustalone zasady (III 5)
                                    y  przygotowanie w zespołach sałatki owocowej  f   doskonali wrażliwość dotykową (I 7)
                                                                      f
               Czwartek   Zajęcia w ogrodzie  y  zabawa dydaktyczna „Znajdź tajemniczy   f   stosuje różne techniki plastyczne – wykorzy-
                                      degustacja
                                                                        stuje materiał przyrodniczy (IV 8)
                                    y
                                                                          rozwija sprawność manualną (I 7, 9)
                                                                      f
                  I 5, 7, 9; III 5; IV 8
                                      owoc”
                                      r
                                    y  ysowanie patykiem owoców i warzyw oraz   f   odczuwa zadowolenie z prezentacji własnych
                                                                        prac (III 1)
                                      ich nazywanie                       rozpoznaje i nazywa wybrane owoce i warzywa
                                    y  zabawa ruchowa rzutna „Kto dalej rzuci?”  f
                                                                        (IV 2, 18)
                                                                      f   koncentruje się na wykonywanym zadaniu (III 8)
                                                                      f   porównuje kształt i wielkość (IV 12)
                  Aktywność poranna   y  ćwiczenia sensoryczne „Jaki to zapach?”  f   rozpoznaje niektóre zapachy z otoczenia (IV 19)
                  i popołudniowa    y  zabawa dydaktyczna „Kręgle”    f   przelicza elementy (IV 15)
                  I 5; III 5; IV 8, 15, 19  y  ćwiczenia poranne: Zestaw IV  f   dba o higienę osobistą (I 1)
                                      zabawa równoważna „Marsz z jabłkiem”
                                                                          poprawnie nazywa obserwowane rzeczy i zjawiska
                                    y
                                                                      f
               O CZYM MÓWIĘ?        y  zabawa ruchowa na czworakach „Slalom   f   zna zasady zdrowego odżywiania (III 5)
                                      „Owoce i  warzywa” – obrysowywanie
                                                                        (IV 2)
                                      kształtów oraz kolorowanie ich kredkami
                                                                          poznaje rolę pozawerbalnego komunikowania
                                    y
                                                                      f
                                      między kałużami”
                                                                        się (IV 1)
                  Zajęcia główne
                                                                        (IV 2)
                                      „Owocowe obrazy” – tworzenie kompozy-
                  I 7; IV 2, 8, 9, 12, 18  y  zabawa dydaktyczna „O czym mówię?”  f   poznaje słowa związane z określoną tematyką
                                    y
                                                                          jest zainteresowane dziełami sztuki (IV 8, 9)
                                                                      f
               Piątek                 cji płaskich z owoców inspirowane dziełami   f   dostrzega elementy obrazu – dzieła sztuki
                                      sztuki
                                                                        (IV 8, 9)
                                    y  wykonanie ćwiczenia – KP1, k. 8  f   tworzy prace plastyczne według własnego pomy-
                                                                        słu (IV 1, 8, 9)
                                                                      f   rozpoznaje i nazywa owoce i warzywa (IV 2, 18)
   11   12   13   14   15   16   17   18   19   20   21