Page 16 - Nowa Trampolina czterolatka. Przewodnik metodyczny ze scenariuszami zajęć. Część 1
P. 16
14 • PLAN PRACY WYCHOWAWCZO-DYDAKTYCZNEJ • Wrzesień
Dzień / Obszary z podstawy Przewidywane osiągnięcia
Temat programowej Sposoby realizacji dziecka wraz z odniesieniami
dnia do podstawy programowej
Zajęcia główne y próby wyjaśnienia pojęć: sklep, warzywa, f przelicza elementy zbioru zgodnie z własnymi
owoce, owoce egzotyczne z wykorzystaniem
możliwościami (IV 15)
I 5; III 5; IV 2, 5, 7, y zabawa dydaktyczna – segregowanie owo- f tworzy zbiory (IV 12)
12, 15, 18
techniki burzy mózgów
W SKLEPIE WARZYWNYM Zajęcia w ogrodzie y zabawy rytmiczne f doskonali percepcję wzrokową (I 9)
rozumie przyczynę i skutek określonych działań
f
ców i warzyw – liczenie elementów zbioru
(IV 5)
zgodnie z możliwościami dzieci, tworzenie
chętnie podejmuje działania plastyczne (IV 8)
zbiorów
f
sprząta po zakończeniu pracy (I 7)
f
umie zmieniać ruch zgodnie ze słyszaną muzyką,
f
zabawa tropiąca „Gdzie jest jabłko?”
y
przechodząc z marszu do biegu (IV 7)
wego
(IV 7)
Środa I 5; III 5 y zabawy z wykorzystaniem sprzętu tereno- f słucha w skupieniu muzyki odtwarzanej z nagrań
zabawa ruchowa z mocowaniem i dźwiganiem
y
bierze udział w zajęciach ruchowych – wykonuje
f
„Kto silniejszy?”
ćwiczenia według instrukcji słownej i pokazu (I 5)
f wykazuje spontaniczną aktywność ruchową (I 5)
f dba o swoje bezpieczeństwo (III 5)
Aktywność poranna y zabawa dydaktyczna „Kto ma gruszkę?” f zna cechy charakterystyczne dla aktualnej pory
i popołudniowa y zabawa orientacyjno-porządkowa „Sałatka roku (IV 16, 18)
I 5, 9; III 5, 8 owocowa” f stara się aktywnie uczestniczyć we wspólnych
y ćwiczenia poranne: Zestaw IV działaniach (III 5)
y ćwiczenia oddechowe „Jabłko na gałązce” f wykonuje działania zgodnie z poleceniem (III 5)
y ćwiczenia sensoryczne „Co jest w worku?” f rozpoznaje smaki (IV 19)
praca plastyczna „Pani Jesień” – KA, k. 2
wykorzystuje zmysły smaku, wzroku, węchu,
SAŁATKA OWOCOWA Zajęcia główne y ozwiązywanie zagadki f dba o zasady zdrowego odżywiania (III 5)
y
f
zabawa orientacyjno-porządkowa „W rytmie
dotyku (IV 19)
y
tamburynu”
aktywnie uczestniczy w ćwiczeniach oddecho-
f
r
wych (I 9)
I 7; III 1, 5; IV 2, 5,
zajęcia kulinarne „Sałatka owocowa” – prezen-
y
rozumie przyczynę i skutek określonych działań
f
12, 16, 18, 19
tacja przyniesionych przez dzieci owoców;
(IV 5)
omówienie zadań
akceptuje ustalone zasady (III 5)
y przygotowanie w zespołach sałatki owocowej f doskonali wrażliwość dotykową (I 7)
f
Czwartek Zajęcia w ogrodzie y zabawa dydaktyczna „Znajdź tajemniczy f stosuje różne techniki plastyczne – wykorzy-
degustacja
stuje materiał przyrodniczy (IV 8)
y
rozwija sprawność manualną (I 7, 9)
f
I 5, 7, 9; III 5; IV 8
owoc”
r
y ysowanie patykiem owoców i warzyw oraz f odczuwa zadowolenie z prezentacji własnych
prac (III 1)
ich nazywanie rozpoznaje i nazywa wybrane owoce i warzywa
y zabawa ruchowa rzutna „Kto dalej rzuci?” f
(IV 2, 18)
f koncentruje się na wykonywanym zadaniu (III 8)
f porównuje kształt i wielkość (IV 12)
Aktywność poranna y ćwiczenia sensoryczne „Jaki to zapach?” f rozpoznaje niektóre zapachy z otoczenia (IV 19)
i popołudniowa y zabawa dydaktyczna „Kręgle” f przelicza elementy (IV 15)
I 5; III 5; IV 8, 15, 19 y ćwiczenia poranne: Zestaw IV f dba o higienę osobistą (I 1)
zabawa równoważna „Marsz z jabłkiem”
poprawnie nazywa obserwowane rzeczy i zjawiska
y
f
O CZYM MÓWIĘ? y zabawa ruchowa na czworakach „Slalom f zna zasady zdrowego odżywiania (III 5)
„Owoce i warzywa” – obrysowywanie
(IV 2)
kształtów oraz kolorowanie ich kredkami
poznaje rolę pozawerbalnego komunikowania
y
f
między kałużami”
się (IV 1)
Zajęcia główne
(IV 2)
„Owocowe obrazy” – tworzenie kompozy-
I 7; IV 2, 8, 9, 12, 18 y zabawa dydaktyczna „O czym mówię?” f poznaje słowa związane z określoną tematyką
y
jest zainteresowane dziełami sztuki (IV 8, 9)
f
Piątek cji płaskich z owoców inspirowane dziełami f dostrzega elementy obrazu – dzieła sztuki
sztuki
(IV 8, 9)
y wykonanie ćwiczenia – KP1, k. 8 f tworzy prace plastyczne według własnego pomy-
słu (IV 1, 8, 9)
f rozpoznaje i nazywa owoce i warzywa (IV 2, 18)