Page 18 - Nowa Trampolina czterolatka. Przewodnik metodyczny ze scenariuszami zajęć. Część 1
P. 18
SCENARIUSZE ZAJĘĆ
WRZESIEŃ
TYDZIEŃ 1 Wesołe przedszkole
Poniedziałek temat: Pierwszy dzień w przedszkolu.
Zapis w dzienniku:
Aktywność poranna i popołudniowa: Zabawa integrująca „Mam na imię…, a ty?” – poznawanie imion dzieci z grupy.
Oglądanie znaczków rozpoznawczych – wymyślanie krótkiej historyjki, której bohaterem jest postać (przedmiot) na znaczku
danego dziecka. Ćwiczenia poranne: Zestaw I*. Zabawa „Kolorowy marsz przedszkolaków” – ćwiczenie orientacji prze-
strzennej. Zabawa „Wyścigi kartek” – stosowanie określeń kierunku. Zabawa ruchowa orientacyjno-porządkowa
„W rytmie tamburynu”.
obszary z podstawy programowej: I 5; III 3, 5; IV 2, 14
Zajęcia główne: ▶ Zajęcia społeczne i z zakresu wspomagania rozwoju mowy – pierwszy dzień w przedszkolu.
Słuchanie opowiadania Urszuli Piotrowskiej Z Trampolinkiem w przedszkolu. Rozmowa na temat treści opowiadania –
rozwijanie umiejętności skupienia uwagi na słuchanym tekście, mobilizowanie do poszukiwania odpowiedzi. Wykonanie
ćwiczenia z KP1. Zabawa „Dokończ zdanie: Lubię przedszkole, bo…”. Zabawa ruchowa na spostrzegawczość „Szukaj,
szukaj”.
obszary z podstawy programowej: III 2; IV 2, 3, 4, 12
Zajęcia w ogrodzie: Zapoznanie się z obiektami i zabawkami znajdującymi się na placu zabaw. Omówienie zasad korzy-
stania ze sprzętu terenowego. Zabawa ruchowa skoczna „Wskocz w kałużę”.
obszary z podstawy programowej: I 2, 5
I Aktywność poranna i popołudniowa
Zadania poranne
x Zabawa integrująca „Mam na imię…, a ty?”. Dzieci siedzą w kręgu. Chętne dziecko mówi: Mam na imię (podaje swoje
imię), a ty? i podaje do wybranej osoby piłkę. Zabawa trwa dotąd, dopóki wszystkie dzieci się nie przedstawią.
Poznawanie imion dzieci z grupy.
x Oglądanie znaczków rozpoznawczych – wymyślanie krótkiej historyjki, której bohaterem jest postać (przedmiot)
na znaczku danego dziecka.
x Ćwiczenia poranne: Zestaw I (zob. Zestawy ćwiczeń porannych).
Zadania popołudniowe
x Zabawa „Kolorowy marsz przedszkolaków”. Dzieci biorą po dwie kartki w różnych kolorach i maszerują swobodnie
po sali. Maszerując, wykonują polecenia podawane przez N., np.: uderzają kartkami nad głową, z lewej strony, przed
kolegą lub koleżanką. Ćwiczenie orientacji przestrzennej.
x Zabawa „Wyścigi kartek”. Dzieci biorą po jednej kartce z poprzedniej zabawy i kładą ją na podłodze. Jedną nogą
przesuwają kartkę w wyznaczonym kierunku zgodnie z poleceniem, np. idź w prawo, idź w bok. Stosowanie określeń
kierunku.
x Zabawa ruchowa orientacyjno-porządkowa „W rytmie tamburynu” (zob. Zestawy gier i zabaw ruchowych).
* Propozycja zapisu w dzienniku – tekst wyróżniony szarym tłem.