Page 19 - Nowa Trampolina czterolatka. Przewodnik metodyczny ze scenariuszami zajęć. Część 1
P. 19
TYDZIEŃ 1 • Wesołe przedszkole • 17
II Zajęcia główne
Rodzaj zajęć: zajęcia społeczne i z zakresu wspomagania rozwoju mowy.
Temat: Pierwszy dzień w przedszkolu.
Cele:
s
kupienie uwagi na słuchanym tekście
mobilizowanie do poszukiwania odpowiedzi
r
ozwijanie umiejętności logicznego myślenia
b
udzenie zainteresowania pisaniem i czytaniem
yrażanie uczuć związanych z przedszkolem
w
r
ozwijanie aktywności twórczej.
Pomoce: tekst opowiadania Urszuli Piotrowskiej Z Trampolinkiem w przedszkolu, arkusz szarego papieru,
flamaster, kartoniki z symbolami różnych przedmiotów znajdujących się w sali (np.: samochód, doniczka
z kwiatkami, tablica), tamburyn, sylweta Trampolinka, KP1, KA.
Przebieg zajęć:
1. N. opowiada, animując sylwetkę Trampolinka z KA, k. 31.
Z Trampolinkiem w przedszkolu
Trampolinek ciągle pytał, kiedy dzieci przyjdą do przedszkola .
– A jeśli nikt nie przyjdzie? – mówił zmartwiony .
– Cierpliwości – uspokajały Trampolinka pluszowe misie . – Dzieci zawsze wracają po wakacjach do przedszkola .
– To ja pobiegnę na plac zabaw, żeby poćwiczyć skoki na trampolinie, hej hop .
– A my z tobą, a my z tobą! – zawołały misie .
– My też, my też – prosiły inne zabawki: lalki, maskotki i nawet samochodziki .
Trampolinek był prawdziwym mistrzem w skokach na trampolinie . Zachwycone zabawki klaskały i klaskały,
a Trampolinek skakał coraz wyżej i wyżej . I wtedy zaśpiewały jego ulubioną piosenkę:
„Z Trampolinkiem przez cały rok na trampolinie hopsa hop, skacz wysoko, tak, tak, tak, i słonko złap” .
– Zobaczycie, że kiedyś złapię słonko! – obiecał Trampolinek, potrząsając marchewkową czuprynką .
– Na pewno, na pewno – przytakiwały lalki .
– A przedszkolaki razem ze mną!
– A przedszkolaki razem z tobą – potwierdziły misie .
Wreszcie przyszedł wrzesień i przyprowadził dzieci do przedszkola . Trampolinek czekał w szatni, żeby wszystkich
przywitać .
– Och, Trampolinku, tęskniliśmy za tobą – przytuliła go Lenka .
– Ja za wami też – odpowiedział uszczęśliwiony Trampolinek .
– Będziesz się z nami bawił? – zapytał Jaś .
Trampolinek pokiwał głową . Pewnie, że będzie się bawił . I jeszcze będą razem śpiewać, mówić wierszyki, słuchać bajek,
które przeczyta pani . I na pewno przeżyją mnóstwo przygód .
Wkrótce wam o tym opowiem .
Urszula Piotrowska
2. Rozmowa z dziećmi na temat opowiadania. Przykładowe pytania:
– O czym jest opowiadanie?
– Na kogo czekał Trampolinek w przedszkolu?
3. Dzieci wspólnie z N. oglądają pierwszą część kart pracy. N. zwraca uwagę na okładkę (planszę edukacyjną) ze „skrzy-
dełkiem” (ilustracja na okładce nawiązuje do wiersza Urszuli Piotrowskiej Trampolinek i ruch uliczny, który dzieci będą
omawiać w październiku; tydzień 6, Droga do przedszkola) oraz na rysunki znajdujące się na jej wewnętrznej stronie.
Uwaga: N. może wykorzystać tę stronę w dowolny sposób i w dowolnym czasie podczas zajęć z dziećmi. Znajdują się
na niej konturowe rysunki przedstawiające elementy, które kojarzą się z tematami zajęć realizowanymi we wrześniu
(jabłko, gruszka), w październiku (domek, jeż, liść), listopadzie (parasol, miś) i w grudniu (prezent, choinka, czapka).
Dzięki temu N. może wracać do tej strony przez cały czas korzystania dzieci z pierwszej części kart pracy.
Propozycje wykorzystania strony:
x Szukanie wymienianych przez N. rysunków.