Page 21 - Nowa Trampolina czterolatka. Przewodnik metodyczny ze scenariuszami zajęć. Część 1
P. 21
TYDZIEŃ 1 • Wesołe przedszkole • 19
II Zajęcia główne
Zajęcia 1
Rodzaj zajęć: zajęcia plastyczne.
Temat: Moje przedszkole.
Cele:
r
ozwijanie sprawności manualnych
p
oznawanie różnych technik plastycznych
w
drażanie do wyrażania siebie poprzez prace plastyczne
ważne obserwowanie otaczającego świata
u
wzbogacanie wiedzy na temat własnego przedszkola.
Pomoce: kartki papieru A3, farby plakatowe, pędzle, kubeczki na wodę.
Przebieg zajęć:
1. Rozmowa porządkująca wiadomości dzieci na temat przedszkola na podstawie ich własnych obserwacji. Dzielenie się
doświadczeniami.
2. Malowanie obrazków przedstawiających przedszkole. Omówienie poszczególnych etapów pracy:
x wybranie przez dzieci miejsc do pracy
x malowanie pracy według własnego pomysłu.
3. Wspólne sprzątanie po zakończonej pracy.
4. Prezentacja wykonanych przez dzieci prac i zorganizowanie wystawy.
Zajęcia 2
Rodzaj zajęć: zajęcia ruchowe.
Temat: Ćwiczenia gimnastyczne: Zestaw I (zob. Zestawy ćwiczeń gimnastycznych).
III Zajęcia w ogrodzie
x Zabawa tropiąca „Poszukiwanie zabawek”. Dzieci próbują odnaleźć w ogrodzie pięć zabawek ukrytych wcześniej przez
N. Ćwiczenie spostrzegawczości.
x Dowolne zabawy z wykorzystaniem sprzętu terenowego – zwrócenie uwagi na przestrzeganie zasad bezpieczeństwa.
x Zabawa ruchowa rzutna „Kto dalej rzuci?” (zob. Zestawy gier i zabaw ruchowych).
Środa temat: Kwadrat to dziwna figura.
Zapis w dzienniku:
Aktywność poranna i popołudniowa: Ćwiczenia artykulacyjne „Powtórz za mną”. Zabawa „Kolorowe klocki” – rozwija-
nie umiejętności współdziałania w zespole. Ćwiczenia poranne: Zestaw I. Zabawa „Domino to my” – ćwiczenie wrażliwości
wzrokowej. Zabawa bieżna „Po drugiej stronie”.
obszary z podstawy programowej: I 5, 9; III 8; IV 12
Zajęcia główne: ▶ 1. Zabawa matematyczna – kwadrat to dziwna figura. Wysłuchanie wiersza Marii Terlikowskiej
W pogoni za kwadratem, rozmowa na temat wiersza. Burza mózgów „Z czym kojarzy się kwadrat?”. Układanka „Wesołe
kwadraty” – tworzenie kompozycji. Zabawa „Dobierz do pary”. Zabawa dydaktyczna „Gdzie ukrył się kwadrat?” – utrwale-
nie cech kwadratu, ćwiczenie percepcji wzrokowej. ▶ 2. Zajęcia umuzykalniające – co słychać w naszym przedszkolu?
Zabawy rytmiczne kształtujące umiejętność uważnego słuchania, rozróżniania i nazywania różnych odgłosów i dźwięków
oraz próby ich naśladowania. Nauka formowania koła wiązanego.
obszary z podstawy programowej: III 8; IV 2, 7, 12, 15
Zajęcia w ogrodzie: Obserwowanie drzew. Zabawy z wykorzystaniem sprzętu terenowego – zwrócenie uwagi na prze-
strzeganie zasad bezpieczeństwa. Zabawa ruchowa z mocowaniem i dźwiganiem „Przepychanka”.
obszary z podstawy programowej: I 5; III 5; IV 18