Page 20 - Nowa Trampolina czterolatka. Przewodnik metodyczny ze scenariuszami zajęć. Część 1
P. 20
18 • SCENARIUSZE ZAJĘĆ • Wrzesień
x Przeliczanie rysunków każdego rodzaju (1 – jeż, 2 – parasole, 3 – liście, 4 – jabłka, 5 – domków, 6 – misiów, 7 – choinek,
8 – prezentów, 9 – gruszek, 10 – czapek).
x Kolorowanie rysunków każdego rodzaju.
x Łączenie identycznych rysunków.
Wykonanie ćwiczenia z KP1, k. 1. N. zwraca się do dzieci: Trampolinek pierwszy przyszedł do przedszkola i czekał
na dzieci w szatni. Najpierw musiał odszukać swoją szafkę. Popatrzcie uważnie na obrazek. Jak myślicie, która szafka
należy do Trampolinka? N. czyta dzieciom polecenie.
4. Zabawa „Dokończ zdanie: Lubię przedszkole, bo…”. Każde dziecko kolejno kończy zdanie. N. zapisuje wypowiedzi dzieci
na szarym papierze.
5. Zabawa ruchowa na spostrzegawczość „Szukaj, szukaj”. Dzieci swobodnie poruszają się po sali. Na hasło stop szukają
przedmiotu, który N. pokaże na kartoniku (np. samochodu). Zabawę powtarzamy kilka razy.
III Zajęcia w ogrodzie
x Krótki spacer po ogrodzie przedszkolnym połączony z obserwacją ukierunkowaną na zapoznanie się z obiektami i zabaw-
kami znajdującymi się na placu zabaw. Omówienie zasad korzystania ze sprzętu terenowego.
x Zabawa na sprzęcie terenowym.
x Zabawa ruchowa skoczna „Wskocz w kałużę” (zob. Zestawy gier i zabaw ruchowych).
Wtorek temat: Moje przedszkole.
Zapis w dzienniku:
Aktywność poranna i popołudniowa: Ćwiczenia oddechowe „Zdmuchnij kartkę ze stołu”. Rozwiązywanie zagadek –
poszerzanie słownictwa związanego z przedszkolem, wdrażanie do słuchania ze zrozumieniem. Ćwiczenia poranne:
Zestaw I. Ćwiczenie percepcji słuchowej „Co słyszysz w sali?”. Zabawa ruchowa na czworakach „Slalom między kałużami”.
obszary z podstawy programowej: I 5, 9; IV 2, 7
Zajęcia główne: ▶ 1. Zajęcia plastyczne – moje przedszkole. Rozmowa na temat przedszkola. Malowanie farbami
plakatowymi obrazków przedstawiających przedszkole – rozwijanie sprawności manualnej, uważne obserwowanie
otaczającego świata. Prezentacja wykonanych prac i zorganizowanie wystawy. ▶ 2. Zajęcia ruchowe. Ćwiczenia
gimnastyczne: Zestaw I.
obszary z podstawy programowej: I 7; III 5; IV 2, 8
Zajęcia w ogrodzie: Zabawa tropiąca „Poszukiwanie zabawek” – ćwiczenie spostrzegawczości. Zabawa ruchowa rzutna
„Kto dalej rzuci?”.
obszary z podstawy programowej: I 2, 5; III 5; IV 8, 18
I Aktywność poranna i popołudniowa
Zadania poranne
x Ćwiczenia oddechowe „Zdmuchnij kartkę ze stołu”. Dzieci zgniatają kartkę papieru w kulkę i zdmuchują ją ze stołu.
Regulowanie oddechu.
x Rozwiązywanie zagadek. Dzieci gromadzą się w kole. N. ma przygotowane obrazki przedstawiające różne pomieszczenia
przedszkolne. Opisuje je słownie, a dzieci próbują odgadnąć, o jakim miejscu mówi. Gdy padnie właściwa odpowiedź,
N. pokazuje dzieciom obrazek. Poszerzanie słownictwa, słuchanie ze zrozumieniem.
x Ćwiczenia poranne: Zestaw I (zob. Zestawy ćwiczeń porannych).
Zadania popołudniowe
x Ćwiczenie percepcji słuchowej „Co słyszysz w sali?”. N. prosi, żeby dzieci zamknęły oczy i starały się wsłuchać w dźwięki
typowe dla przedszkolnej sali, np.: odgłos kredki spadającej ze stołu, przelewanej wody, kroków, przewracanych kartek
w książce, przewracającej się wieży z klocków. Dzielenie się swoimi spostrzeżeniami.
x Zabawa ruchowa na czworakach „Slalom między kałużami” (zob. Zestawy gier i zabaw ruchowych).