Page 24 - Nowa Trampolina czterolatka. Przewodnik metodyczny ze scenariuszami zajęć. Część 1
P. 24
22 • SCENARIUSZE ZAJĘĆ • Wrzesień
Czwartek temat: Kto się boi hałasu?
Zapis w dzienniku:
Aktywność poranna i popołudniowa: Zabawa „Jaki to przedmiot?” – ćwiczenie wrażliwości dotykowej i słuchowej.
Ćwiczenia poranne: Zestaw I. Ćwiczenia oddechowe – regulowanie fazy wdechu i wydechu. „Kolorowe figury” – rysowa-
nie kredkami figur geometrycznych o różnej wielkości. Zabawa ruchowa orientacyjno-porządkowa „Zwierzęta na spacer
i do domku”.
obszary z podstawy programowej: I 5, 9; IV 8
Zajęcia główne: ▶ Eksperymentowanie-doświadczanie – kto się boi hałasu? Wysłuchanie zagadki o hałasie.
Doświadczenia i eksperymenty – poznawanie zjawiska rozchodzenia się dźwięku, wdrażanie dzieci do zdrowego trybu
życia poprzez ostrzeganie przed hałasem, różnicowanie natężenia dźwięków. Wykonanie ćwiczenia z KP1.
obszary z podstawy programowej: III 5, 7; IV 5, 14, 19
Zajęcia w ogrodzie: Zabawa „Gdzie ukrył się kwadrat?” – doskonalenie koordynacji wzrokowo-ruchowej. Rysowanie
paty kiem na ziemi figur geometrycznych. Utrwalanie nazw figur geometrycznych. Zabawa ruchowa rzutna „Rzuć piłkę
do tunelu”.
obszary z podstawy programowej: I 5; III 5; IV 12
I Aktywność poranna i popołudniowa
Zadania poranne
x Zabawa „Jaki to przedmiot?”. Dzieci siedzą w kręgu i zmykają oczy. N. przykrywa kawałkiem materiału kilka przedmiotów,
wśród nich dużą muszlę. Wybrane dziecko poprzez dotyk próbuje zgadnąć, jakie przedmioty ukryte są pod tkaniną.
Następnie N. odsłania przedmioty, aby sprawdzić, czy dziecku udało się odgadnąć. Zabawę powtarzamy, pamiętając,
żeby wymieniać przedmioty pod przykryciem. Po zakończeniu zabawy muszla wędruje wśród dzieci w kręgu. Każde
słucha jej odgłosu. Ćwiczenie wrażliwości dotykowej i słuchowej.
x Ćwiczenia poranne: Zestaw I (zob. Zestawy ćwiczeń porannych).
Zadania popołudniowe
x Ćwiczenia oddechowe. Dzieci nabierają powietrze nosem i wydmuchują je ustami przez rurkę po papierze toaletowym.
Strumień powietrza kierują na wybrany przedmiot w sali i sprawdzają, czy pod wpływem wydmuchiwanego powietrza
przedmiot się poruszy. Regulowanie fazy wdechu i wydechu.
x „Kolorowe figury” – rysowanie kredkami figur geometrycznych o różnej wielkości. Rozwijanie sprawności
manualnej.
x Zabawa ruchowa orientacyjno-porządkowa „Zwierzęta na spacer i do domku” (zob. Zestawy gier i zabaw
ruchowych).
II Zajęcia główne
Rodzaj zajęć: eksperymentowanie-doświadczanie.
Temat: Kto się boi hałasu?
Cele:
oznawanie zjawiska rozchodzenia się dźwięku
p
w
drażanie dzieci do zdrowego trybu życia poprzez ostrzeganie przed hałasem
r
óżnicowanie dźwięków od najgłośniejszego do najcichszego
zachęcanie do samodzielności i współpracy z innymi.
Pomoce: zegar analogowy, dwa kamienie, opakowania po jogurcie (po jednym dla każdego dziecka), gumki
recepturki różnej grubości, plastikowa miska i folia, metalowy rondel, łyżka, ziarna ryżu, dowolne nagranie
odgłosów: śpiewu ptaka i pracującego młota pneumatycznego, KP1.