Page 27 - Nowa Trampolina czterolatka. Przewodnik metodyczny ze scenariuszami zajęć. Część 1
P. 27
TYDZIEŃ 2 • Razem jest wesoło • 25
TYDZIEŃ 2 Razem jest wesoło
Poniedziałek temat: Zaczarowane mieszkanko.
Zapis w dzienniku:
Aktywność poranna i popołudniowa: Zabawa integrująca „Witajcie”. Zabawa artykulacyjna „Malujemy”. Ćwiczenia
poranne: Zestaw II. Zabawa „Wyścigi z piłeczkami” – rozwijanie koncentracji uwagi. Ćwiczenia oddechowe „Wyścigi piłe-
czek”. Zabawa ruchowa skoczna „Zrzuć woreczek”.
obszary z podstawy programowej: I 5, 9; II 1; III 5; IV 7
Zajęcia główne: ▶ Zajęcia z zakresu wspomagania rozwoju mowy – zaczarowane mieszkanko. Wysłuchanie opowia-
dania Urszuli Piotrowskiej Nasz przyjaciel Trampolinek – rozmowa na temat jego treści. Zabawa „Mieszkanko”. Zabawa
dydaktyczna „Słuchaj i rysuj”. Opowiadanie przez dzieci o ich ulubionych zabawach – tworzenie sytuacji do swobodnego
wypowiadania się na określony temat i dzielenia się własnymi przeżyciami.
obszary z podstawy programowej: I 7, 9; II 1; IV 2, 3, 5, 7, 8, 19
Zajęcia w ogrodzie: Wyszukiwanie drzew liściastych i obserwowanie, czy liście zmieniają kolor. Zabawa „Most do drzewa” –
rozwijanie orientacji przestrzennej. Zabawa ruchowa z mocowaniem i dźwiganiem „Piłka w dołku”.
obszary z podstawy programowej: I 5; III 5; IV 18
I Aktywność poranna i popołudniowa
Zadania poranne
x Zabawa integrująca „Witajcie”. Dzieci swobodnie poruszają się po sali przy muzyce. Na hasło stop N. podaje sposób po-
witania, np. witamy się plecami, brzuszkami, a dzieci stykają się wymienianymi częściami ciała. Wdrażanie do słuchania
ze zrozumieniem.
x Zabawa artykulacyjna „Malujemy”. Dzieci poruszają językiem według instrukcji N.: Malujemy naszą salę. Najpierw
sufit (przesuwamy językiem po podniebieniu od zębów do podniebienia miękkiego). Teraz zamalowujemy plamy
w kilku miejscach (czubkiem języka dotykamy kilka razy podniebienia). Następnie malujemy ściany (przesuwamy języ-
kiem po wewnętrznej powierzchni policzków) – najpierw jedną, potem drugą. Na koniec malujemy podłogę (opuszczamy
jak najniżej język i przesuwamy nim po dolnych dziąsłach). Ćwiczenie narządów mowy.
x Ćwiczenia poranne: Zestaw II (zob. Zestawy ćwiczeń porannych).
Zadania popołudniowe
x Zabawa „Wyścigi z piłeczkami”. Dzieci stają trójkami na wyznaczonej linii startu. Każde dziecko ma w jednej ręce łyżkę
z umieszczoną na niej piłeczką do ping-ponga. Na sygnał N. dzieci ruszają jak najszybciej do mety, starając się,
by piłeczka nie spadła z łyżki. Zabawę powtarzamy kilka razy. Rozwijanie koncentracji uwagi.
x Ćwiczenia oddechowe „Wyścigi piłeczek”. Dzieci w parach dmuchają na piłeczkę pingpongową, prowadząc ją od linii
startu do wyznaczonej mety. Regulowanie oddechu, wprowadzenie elementu współzawodnictwa.
x Zabawa ruchowa skoczna „Zrzuć woreczek” (zob. Zestawy gier i zabaw ruchowych).
II Zajęcia główne
Rodzaj zajęć: zajęcia z zakresu wspomagania rozwoju mowy.
Temat: Zaczarowane mieszkanko.
Cele:
drażanie do uważnego słuchania i wypowiadania się
w
s
t
warzanie sytuacji do swobodnego wypowiadania się na określony temat i dzielenia się własnymi doświadczeniami
b
udzenie nastroju radosnego ożywienia
ozwijanie aktywności twórczej
r
yrabianie poczucia rytmu.
w