Page 29 - Nowa Trampolina czterolatka. Przewodnik metodyczny ze scenariuszami zajęć. Część 1
P. 29
TYDZIEŃ 2 • Razem jest wesoło • 27
Wtorek temat: Dzielny przedszkolak – medal.
Zapis w dzienniku:
Aktywność poranna i popołudniowa: Ćwiczenia oddechowe „Zdmuchnij mnie”. „O kim mówię?”– rozwiązywanie
zagadek. Ćwiczenia poranne: Zestaw II. Ćwiczenie percepcji słuchowej „Co słyszysz?”. „Medalion moich marzeń” – ryso-
wanie kredkami – ćwiczenia usprawniające rękę. Zabawa ruchowa orientacyjno-porządkowa „Słońce – deszcz”.
obszary z podstawy programowej: I 5, 9; IV 5, 7, 8
Zajęcia główne: ▶ 1. Zajęcia plastyczno-techniczne – dzielny przedszkolak. Wykonanie medali w kształcie koła
z wykorzystaniem materiału przyrodniczego – utrwalanie wyglądu koła, doskonalenie umiejętności stosowania różnych
technik plastycznych. ▶ 2. Zajęcia ruchowe. Ćwiczenia gimnastyczne: Zestaw I.
obszary z podstawy programowej: I 7, 9; III 1; IV 8, 12
Zajęcia w ogrodzie: Zabawa „Wymarzony pałac” – wznoszenie budowli z piasku. Porównywanie wielkości. Zabawa
na zjeżdżalni. Zabawa ruchowa rzutna „Wrzuć orzeszki do dziupli”.
obszary z podstawy programowej: I 5; III 5
I Aktywność poranna i popołudniowa
Zadania poranne
x Ćwiczenia oddechowe „Zdmuchnij mnie”. Dzieci dobierają się w pary, jedno staje za drugim. Na hasło start jedno dmucha
mocno w plecy kolegi, tak jakby chciało go zdmuchnąć. Po kilku próbach następuje zmiana w parach. Regulowanie fazy
wdechu i wydechu.
x „O kim mówię?”– rozwiązywanie zagadek. Dzieci siedzą w kręgu. Chętne dziecko opisuje dowolnego kolegę z grupy,
a pozostałe próbują odgadnąć, o kim mowa. Jeśli dzieci odgadną prawidłowo, to ta osoba, która była opisywana, opisuje
kolejną. Rozwijanie logicznego myślenia.
x Ćwiczenia poranne: Zestaw II (zob. Zestawy ćwiczeń porannych).
Zadania popołudniowe
x Ćwiczenie percepcji słuchowej „Co słyszysz?”. N. prosi, żeby dzieci zamknęły oczy i uważnie słuchały, próbując rozpo-
znać dźwięki. N. uderza drewnianą pałeczką w różne przedmioty znajdujące się w sali, a dzieci próbują odgadnąć, jaki
przedmiot wydał taki dźwięk. Zabawę powtarzamy. Można również przekazać pałeczkę chętnemu dziecku, aby to ono
wydobywało dźwięki do odgadnięcia. Różnicowanie dźwięków w otoczeniu.
x „Medalion moich marzeń”– rysowanie kredkami medalionu. Ćwiczenia usprawniające rękę.
x Zabawa ruchowa orientacyjno-porządkowa „Słońce – deszcz” (zob. Zestawy gier i zabaw ruchowych).
II Zajęcia główne
Zajęcia 1
Rodzaj zajęć: zajęcia plastyczno-techniczne.
Temat: Dzielny przedszkolak – medal.
Cele:
u
trwalanie wyglądu koła
osowanie różnych technik plastycznych
t
s
dostrzeganie wartości estetycznych materiałów przyrodniczych
w
drażanie do samodzielnego projektowania pracy
r
ozwijanie pomysłowości
obudzanie uczucia zadowolenia z prezentacji własnych prac.
p
Pomoce: karton, nakrętka od słoika, ołówek, nożyczki, zszywacz, różne nasiona (np. fasoli, grochu, ryżu), wstążka,
klej, pędzelki.
Przebieg zajęć:
1. Wprowadzenie w nastrój pracy poprzez rozmowę. N. pyta przykładowo: Co sprawiłoby, że poczulibyście się wyróżnieni?.
Zaprezentowanie zgromadzonych materiałów przyrodniczych. N. wyjaśnia dzieciom, że dzisiaj zrobią dla siebie medale.