Page 34 - Nowa Trampolina czterolatka. Przewodnik metodyczny ze scenariuszami zajęć. Część 1
P. 34
32 • SCENARIUSZE ZAJĘĆ • Wrzesień
x Układanie puzzli w zespołach. Wprowadzenie elementu rywalizacji – wygrywa zespół, który najszybciej ułoży puzzle.
Ćwiczenie spostrzegawczości i logicznego myślenia.
x Zabawa ruchowa skoczna „Skoczki” (zob. Zestawy gier i zabaw ruchowych).
II Zajęcia główne
Rodzaj zajęć: eksperymentowanie-doświadczanie.
Temat: Zaczarowany obraz.
Cele:
r
ozbudzanie ciekawości poznawczej
r
ozwijanie myślenia przyczynowo-skutkowego
o
dkrywanie właściwości rzeczy i zjawisk
ozwijanie kreatywnego myślenia
r
osługiwanie się dostępnymi materiałami do tworzenia własnych kompozycji.
p
Pomoce: plastikowe miseczki, barwnik spożywczy, atrament, kroplomierz, mleko, patyczki kosmetyczne, płyn
do mycia naczyń, kilka ilustracji z reprodukcjami abstrakcyjnych obrazów różnych artystów, kartki A3, wałeczki
do malowania.
Przebieg zajęć:
1. N. pokazuje dzieciom reprodukcje różnych obrazów. Omówienie, co przedstawiają, swobodne interpretowanie obrazów.
2. Zabawa badawcza „Zaczarowany obraz”. Wszystkie dzieci wykonują polecenia N.:
– Do miseczki wlewamy mleko.
– Kroplomierzem wpuszczamy kilka kropli barwnika spożywczego i atrament.
– Moczymy w płynie do mycia naczyń patyczek kosmetyczny.
– Dotykamy patyczkiem lekko powierzchni mleka w kilku miejscach.
Dzieci obserwują, jak pod wpływem dotyku kształty zaczynają się ciągle zmieniać, niczym w kalejdoskopie.
3. N. proponuje przeniesienie zaczarowanego obrazu na kartkę. Dzieci moczą wałeczek malarski w mleku, malują nim
powierzchnię kartki i tworzą swój własny niepowtarzalny obraz. Następnie pozostawiają prace do wyschnięcia.
4. Przygotowanie wystawy prac.
III Zajęcia w ogrodzie
x Zabawa z chustą animacyjną „Piłka”. Dzieci trzymają za rogi chusty, na której leży piłka, i poruszają chustą tak, aby piłka
nie spadła na ziemię. Budowanie współpracy w zespole.
x „Koszyk skarbów” – dzieci poszukują małego kamyczka do kącika przyrody. Każde dziecko musi odnaleźć swój kamyczek i zapa-
miętać jego kolor, kształt oraz wielkość, tak aby go rozpoznało po powrocie do przedszkola. Ćwiczenie percepcji wzrokowej.
x Zabawa ruchowa z mocowaniem i dźwiganiem „Kto silniejszy?” (zob. Zestawy gier i zabaw ruchowych).
Piątek temat: To ja czy nie ja?
Zapis w dzienniku:
Aktywność poranna i popołudniowa: Zabawa „Znajdź ukryte szarfy” – utrwalanie kierunków w przestrzeni i rozwija-
nie spostrzegawczości. Zabawa z elementem rywalizacji „Kto szybciej?”. Ćwiczenia poranne: Zestaw II. Zabawa „Moje
ciało” – ćwiczenie orientacji przestrzennej względem siebie, nazywanie części ciała. Zabawa „To ja czy nie ja?” – rysowanie
swojej sylwetki – usprawnianie ręki, ćwiczenia w orientacji w schemacie ciała. Zabawa ruchowa orientacyjno-porządkowa
„W rytmie tamburynu”.
obszary z podstawy programowej: I 5; III 5; IV 7, 8
Zajęcia główne: ▶ Zabawa dydaktyczna – to ja czy nie ja? Zabawa „Detektywi” – szukanie podobieństw i różnic
między sobą. Zabawa „Kto się ukrywa pod przykryciem?”. Wykonanie ćwiczenia z KP1 – opowiadanie treści obrazków,
dostrzeganie różnic i podobieństw, ćwiczenie percepcji wzrokowej.
obszary z podstawy programowej: I 7, 9; II 1; III 5; IV 12, 14