Page 37 - Nowa Trampolina czterolatka. Przewodnik metodyczny ze scenariuszami zajęć. Część 1
P. 37
TYDZIEŃ 3 • To ja • 35
Przebieg zajęć:
1. N. recytuje wiersz.
W lustrze
A kto patrzy na mnie z lustra? Lustro sięga do podłogi,
Znam te oczy, nosek, usta, w lustrze widzę swoje nogi,
dwa policzki, uszka dwa… jeden brzuszek, ręce dwie,
Czy to może jestem ja? tylko plecków nie mam . Łee…
Urszula Piotrowska
2. Rozmowa z dziećmi na temat wiersza. Przykładowe pytania:
– Kogo widziało dziecko w lustrze?
– Jakie części ciała widziało dziecko?
– Dlaczego nie widziało swoich pleców?
3. Zabawa „To ja” – obserwowanie przez dzieci w lustrze swoich sylwetek i ruchów – opisywanie wyglądu, sposobu poru-
szania się.
4. Zabawa dramowa „Znajdź lustro”. Dzieci swobodnie poruszają się po sali przy skocznej muzyce. Na słowa Znajdź lustro
dobierają się w pary i stają naprzeciwko siebie. N. czyta wiersz jeszcze raz, klaszcząc przy każdej części ciała. Zadaniem
dzieci jest wskazanie wymienionych części ciała na swoim „lustrze”. Przy słowie plecki próbują dotknąć własnych ple-
ców. Zabawę powtarzamy, przy czym dzieci zmieniają się w parach.
5. Zabawa dydaktyczna „Kto to jest?”. Dzieci siedzą w kręgu na dywanie. N. opisuje wygląd któregoś z dzieci. Pozostałe
odgadują, o kogo chodzi, mówiąc jego imię. Zabawę powtarzamy kilka razy.
6. Wymyślanie nazwy grupy. N. zapisuje wszystkie wymyślone przez dzieci propozycje na szarym papierze, po czym roz-
daje dzieciom guziki. Dzieci głosują za pomocą guzików. Wygrywa ta nazwa, która dostanie najwięcej głosów.
7. Wykonanie ćwiczenia z KP1, k. 5.
III Zajęcia w ogrodzie
x Zabawa „Marsz przedszkolaków”. Dzieci maszerują po obwodzie koła. Na hasło stop zatrzymują się i zmieniają kierunek
marszu. Utrwalanie kierunków w przestrzeni.
x Zabawa w piaskownicy – zwrócenie uwagi na strukturę piasku.
x Zabawa ruchowa bieżna „Po drugiej stronie” (zob. Zestawy gier i zabaw ruchowych).
Wtorek temat: Zabawny przedszkolak.
Zapis w dzienniku:
Aktywność poranna i popołudniowa: Ćwiczenia oddechowe „Dmuchnij guzik po torze”. „Co widzę za oknem?” – roz-
wiązywanie zagadek wzrokowych. Ćwiczenia poranne: Zestaw III. Ćwiczenie percepcji słuchowej „Powtórz za mną”.
„Tajemnicze wzory” – rysowanie wzorów literopodobnych. Zabawa ruchowa skoczna „Wskocz w kałużę”.
obszary z podstawy programowej: I 5, 7, 9; IV 7
Zajęcia główne: ▶ 1. Zajęcia plastyczno-techniczne – zabawny przedszkolak. Rozmowa na temat: Kto to jest przed
szkolak?. Wykonanie pacynki zabawnego przedszkolaka – praca plastyczna z koperty i różnorodnego materiału plastycz-
nego – projektowanie własnej pracy, rozwijanie umiejętności wizualizacji za pomocą technik plastycznych. Zabawy insce-
nizacyjne z pacynką. ▶ 2. Zajęcia ruchowe. Ćwiczenia gimnastyczne: Zestaw I.
obszary z podstawy programowej: I 7, 9; III 1, 5; IV 7, 19
Zajęcia w ogrodzie: Zabawa tropiąca „Zabawny przedszkolak”. Zabawa „Śledzimy zabawnego przedszkolaka” – ćwicze-
nie koordynacji ruchowej. Zabawa ruchowa z mocowaniem i dźwiganiem „Przepychanka”.
obszary z podstawy programowej: I 2, 5; III 5; IV 18