Page 37 - Nowa Trampolina czterolatka. Przewodnik metodyczny ze scenariuszami zajęć. Część 1
P. 37

TYDZIEŃ 3  •  To ja  •  35



            Przebieg zajęć:
            1.  N. recytuje wiersz.



                  W lustrze

              A kto patrzy na mnie z lustra?  Lustro sięga do podłogi,
              Znam te oczy, nosek, usta,      w lustrze widzę swoje nogi,
              dwa policzki, uszka dwa…        jeden brzuszek, ręce dwie,
              Czy to może jestem ja?          tylko plecków nie mam . Łee…
                                                                              Urszula Piotrowska




            2.  Rozmowa z dziećmi na temat wiersza. Przykładowe pytania:
              –  Kogo widziało dziecko w lustrze?
              –  Jakie części ciała widziało dziecko?
              –  Dlaczego nie widziało swoich pleców?
            3.  Zabawa „To ja” – obserwowanie przez dzieci w lustrze swoich sylwetek i ruchów – opisywanie wyglądu, sposobu poru-
              szania się.
            4.  Zabawa dramowa „Znajdź lustro”. Dzieci swobodnie poruszają się po sali przy skocznej muzyce. Na słowa Znajdź lustro
              dobierają się w pary i stają naprzeciwko siebie. N. czyta wiersz jeszcze raz, klaszcząc przy każdej części ciała. Zadaniem
              dzieci jest wskazanie wymienionych części ciała na swoim „lustrze”. Przy słowie plecki próbują dotknąć własnych ple-
              ców. Zabawę powtarzamy, przy czym dzieci zmieniają się w parach.
            5.  Zabawa dydaktyczna „Kto to jest?”. Dzieci siedzą w kręgu na dywanie. N. opisuje wygląd któregoś z dzieci. Pozostałe
              odgadują, o kogo chodzi, mówiąc jego imię. Zabawę powtarzamy kilka razy.
            6.  Wymyślanie nazwy grupy. N. zapisuje wszystkie wymyślone przez dzieci propozycje na szarym papierze, po czym roz-
              daje dzieciom guziki. Dzieci głosują za pomocą guzików. Wygrywa ta nazwa, która dostanie najwięcej głosów.
            7.  Wykonanie ćwiczenia z KP1, k. 5.


            III Zajęcia w ogrodzie

              x Zabawa „Marsz przedszkolaków”. Dzieci maszerują po obwodzie koła. Na hasło stop zatrzymują się i zmieniają kierunek
              marszu. Utrwalanie kierunków w przestrzeni.
              x Zabawa w piaskownicy – zwrócenie uwagi na strukturę piasku.
              x Zabawa ruchowa bieżna „Po drugiej stronie” (zob. Zestawy gier i zabaw ruchowych).



            Wtorek    temat:  Zabawny przedszkolak.



            Zapis w dzienniku:

            Aktywność poranna i popołudniowa: Ćwiczenia oddechowe „Dmuchnij guzik po torze”. „Co widzę za oknem?” – roz-
            wiązywanie zagadek wzrokowych. Ćwiczenia poranne: Zestaw III. Ćwiczenie percepcji słuchowej „Powtórz za mną”.
            „Tajemnicze wzory” – rysowanie wzorów literopodobnych. Zabawa ruchowa skoczna „Wskocz w kałużę”.
              obszary z podstawy programowej: I 5, 7, 9; IV 7

            Zajęcia główne:   ▶  1. Zajęcia plastyczno-techniczne – zabawny przedszkolak. Rozmowa na temat: Kto to jest przed­
            szkolak?. Wykonanie pacynki zabawnego przedszkolaka – praca plastyczna z koperty i różnorodnego materiału plastycz-
            nego – projektowanie własnej pracy, rozwijanie umiejętności wizualizacji za pomocą technik plastycznych. Zabawy insce-
            nizacyjne z pacynką.  ▶  2. Zajęcia ruchowe. Ćwiczenia gimnastyczne: Zestaw I.
              obszary z podstawy programowej: I 7, 9; III 1, 5; IV 7, 19

            Zajęcia w ogrodzie: Zabawa tropiąca „Zabawny przedszkolak”. Zabawa „Śledzimy zabawnego przedszkolaka” – ćwicze-
            nie koordynacji ruchowej. Zabawa ruchowa z mocowaniem i dźwiganiem „Przepychanka”.
              obszary z podstawy programowej: I 2, 5; III 5; IV 18
   32   33   34   35   36   37   38   39   40   41   42