Page 41 - Nowa Trampolina czterolatka. Przewodnik metodyczny ze scenariuszami zajęć. Część 1
P. 41
TYDZIEŃ 3 • To ja • 39
III Zajęcia w ogrodzie
x Zabawa z lusterkiem – oglądanie w lusterku różnych przedmiotów znajdujących się w ogrodzie. Budzenie zaintereso-
wania otaczającym światem.
x Zabawy z wykorzystaniem sprzętu terenowego – zwrócenie uwagi na przestrzeganie zasad bezpieczeństwa.
x Zabawa ruchowa rzutna „Rzuć piłkę do tunelu” (zob. Zestawy gier i zabaw ruchowych).
Czwartek temat: Zaczarowana butelka.
Zapis w dzienniku:
Aktywność poranna i popołudniowa: Zabawa „Wieża z klocków” – budzenie zainteresowania techniką poprzez zabawy
konstrukcyjne. „Segregowanie klocków” – ćwiczenia w grupowaniu klocków i formułowaniu uogólnień typu: to do tego
pasuje, te obiekty są podobne, a te są inne. Ćwiczenia poranne: Zestaw III. Ćwiczenia oddechowe „Wyścigi kapsli”. Zabawa
ruchowa na czworakach „Mur obronny”.
obszary z podstawy programowej: I 5, 9; III 5; IV 12
Zajęcia główne: ▶ Eksperymentowanie-doświadczanie – zaczarowana butelka. Zabawa „Gdzie schowała się butelka?”.
Zabawa badawcza „Leci – nie leci” – rozbudzanie ciekawości poznawczej, zwrócenie uwagi na konieczność oszczędzania
wody. Zabawa „Woda w kranie” – rozwijanie percepcji słuchowo-rytmicznej.
obszary z podstawy programowej: III 5, 8; IV 12, 13, 18, 19
Zajęcia w ogrodzie: Zabawa „Deszczyk dla roślin”. Zabawy dowolne na sprzęcie terenowym. Zabawa ruchowa bieżna „Kelnerzy”.
obszary z podstawy programowej: III 5; IV 18
I Aktywność poranna i popołudniowa
Zadania poranne
x Zabawa „Wieża z klocków”. N. prosi dzieci, aby wybrały dla siebie po trzy klocki. Następnie dzieli dzieci na cztery
zespoły. Zada nie polega na zbudowaniu w zespołach jak najwyższej wieży w taki sposób, żeby się nie przewróciła.
Budzenie zainte resowania techniką poprzez zabawy konstrukcyjne.
x Zabawa dydaktyczna „Segregowanie klocków” – ćwiczenia w grupowaniu klocków w sensowny sposób i formułowaniu
uogólnień typu: to do tego pasuje, te obiekty są podobne, a te są inne.
x Ćwiczenia poranne: Zestaw III (zob. Zestawy ćwiczeń porannych).
Zadania popołudniowe
x Ćwiczenia oddechowe „Wyścigi kapsli”. N. wytycza dwie równoległe trasy z taśmy tynkarskiej. Dzieci parami dmuchają
w kapsle, by jak najszybciej doprowadzić je do mety, a pozostali dopingują. Wprowadzenie elementu rywalizacji.
x Zabawa ruchowa na czworakach „Mur obronny” (zob. Zestawy gier i zabaw ruchowych).
II Zajęcia główne
Rodzaj zajęć: eksperymentowanie-doświadczanie.
Temat: Zaczarowana butelka.
Cele:
r
ozbudzanie ciekawości poznawczej
r
ozwijanie myślenia przyczynowo-skutkowego
o
dkrywanie właściwości zjawisk
zwrócenie uwagi na konieczność oszczędzania wody
ozwijanie percepcji słuchowo-rytmicznej.
r
Pomoce: tace (po jednej dla każdego dziecka), półlitrowe butelki z zakrętką (po jednej dla każdego dziecka), barwnik
spożywczy, igła, dzbanek z wodą, lejek, bębenek.