Page 45 - Nowa Trampolina czterolatka. Przewodnik metodyczny ze scenariuszami zajęć. Część 1
P. 45

TYDZIEŃ 4  •  Kosz Pani Jesieni  •  43



            Przebieg zajęć:
            1.  N. recytuje wiersz.



                  Może zobaczymy

              [  1  ]   Idźmy leśną ścieżką   [ 3 ]   I niech nikt po lesie   [ 5 ]   I będzie nas witał
                 cicho, cichuteńko,              nie gwiżdże, nie woła –          wesołą piosenką,
                 może zobaczymy                  może usłyszymy                   tylko idźmy lasem
                 sarniątko z sarenką .           pukanie dzięcioła .              cicho, cichuteńko .
                                                                              Helena Bechlerowa
              [ 2 ]   Może zobaczymy          [ 4 ]   A może zaśpiewa
                 wiewióreczkę małą,              między gałązkami
                 jak wesoło skacze               jakiś mały ptaszek,
                 z gałęzi na gałąź .             którego nie znamy…


            2.  Rozmowa z dziećmi na temat wiersza. Przykładowe pytania:
              –   Dlaczego w lesie trzeba zachowywać się cicho?
              –   Jakie dźwięki możemy usłyszeć w lesie?
              –   Jakie jeszcze zwierzęta można spotkać w lesie?
            3.  Zabawa ruchowo-ortofoniczna „Ptaki”. Dzieci naśladują ruchem ciała oraz głosem wybrane przez N. ptaki m.in.:
                 x bociana – unoszenie wysoko kolan i powtarzanie kle, kle, kle
                 x dzięcioła – ruchy głową imitujące stukanie w drzewo i odgłosy puk, puk, puk
                 x kukułkę – ruchy naśladujące machanie skrzydełkami oraz odgłosy kuku, kuku
                 x kaczkę – chodzenie w przysiadzie oraz powtarzanie kwa, kwa
                 x wróbla – skakanie obunóż w lekkim przysiadzie oraz powtarzanie ćwir, ćwir.
            4.  Zabawa dydaktyczna „Zagadki leśne”. Dzieci siedzą w półkolu przed tablicą, na której zawieszone są ilustracje zwierząt
              i lasu. Ilustracje są częściowo odsłonięte. N. mówi zagadkę. Dziecko, które pierwsze odgadnie zagadkę, odsłania do końca
              ilustrację zwierzątka.


              Rude futro, ruda kita.                      Mieszka w lesie, tam gdzie rosną
              W dziupli ma mieszkanie.                    jodła, brzoza i sosenka.
              Zwinnie skacze i orzechy                    Ma kopytka i jest ruda.
              chrupie na śniadanie.     (wiewiórka)       To zwierzątko to…      (sarenka)
                                           Anna Mikita                     Maciejka Mazan
              To jest miejsce, w którym rośnie
              dużo drzew i gęstych krzaków.
              W nim możemy zbierać grzyby
              lub posłuchać śpiewu ptaków.     (las)
                                   Anna Mikita

              To jest ptaszek, który dziobem
              bardzo głośno w drzewo stuka.
              Leczy drzewa, gdy pod korą
              na obiad szkodników szuka.     (dzięcioł)
                                        Anna Mikita
            5.  Wykonanie ćwiczenia z KP1, k. 7.



            III Zajęcia w ogrodzie

              x Krótki spacer po ogrodzie połączony z obserwacją ukierunkowaną na wypatrywanie i rozpoznawanie gatunków ptaków.
              x Zabawa na sprzęcie terenowym.
              x Zabawa ruchowa rzutna „Wrzuć orzeszki do dziupli” (zob. Zestawy gier i zabaw ruchowych).
   40   41   42   43   44   45   46   47   48   49   50