Page 45 - Nowa Trampolina czterolatka. Przewodnik metodyczny ze scenariuszami zajęć. Część 1
P. 45
TYDZIEŃ 4 • Kosz Pani Jesieni • 43
Przebieg zajęć:
1. N. recytuje wiersz.
Może zobaczymy
[ 1 ] Idźmy leśną ścieżką [ 3 ] I niech nikt po lesie [ 5 ] I będzie nas witał
cicho, cichuteńko, nie gwiżdże, nie woła – wesołą piosenką,
może zobaczymy może usłyszymy tylko idźmy lasem
sarniątko z sarenką . pukanie dzięcioła . cicho, cichuteńko .
Helena Bechlerowa
[ 2 ] Może zobaczymy [ 4 ] A może zaśpiewa
wiewióreczkę małą, między gałązkami
jak wesoło skacze jakiś mały ptaszek,
z gałęzi na gałąź . którego nie znamy…
2. Rozmowa z dziećmi na temat wiersza. Przykładowe pytania:
– Dlaczego w lesie trzeba zachowywać się cicho?
– Jakie dźwięki możemy usłyszeć w lesie?
– Jakie jeszcze zwierzęta można spotkać w lesie?
3. Zabawa ruchowo-ortofoniczna „Ptaki”. Dzieci naśladują ruchem ciała oraz głosem wybrane przez N. ptaki m.in.:
x bociana – unoszenie wysoko kolan i powtarzanie kle, kle, kle
x dzięcioła – ruchy głową imitujące stukanie w drzewo i odgłosy puk, puk, puk
x kukułkę – ruchy naśladujące machanie skrzydełkami oraz odgłosy kuku, kuku
x kaczkę – chodzenie w przysiadzie oraz powtarzanie kwa, kwa
x wróbla – skakanie obunóż w lekkim przysiadzie oraz powtarzanie ćwir, ćwir.
4. Zabawa dydaktyczna „Zagadki leśne”. Dzieci siedzą w półkolu przed tablicą, na której zawieszone są ilustracje zwierząt
i lasu. Ilustracje są częściowo odsłonięte. N. mówi zagadkę. Dziecko, które pierwsze odgadnie zagadkę, odsłania do końca
ilustrację zwierzątka.
Rude futro, ruda kita. Mieszka w lesie, tam gdzie rosną
W dziupli ma mieszkanie. jodła, brzoza i sosenka.
Zwinnie skacze i orzechy Ma kopytka i jest ruda.
chrupie na śniadanie. (wiewiórka) To zwierzątko to… (sarenka)
Anna Mikita Maciejka Mazan
To jest miejsce, w którym rośnie
dużo drzew i gęstych krzaków.
W nim możemy zbierać grzyby
lub posłuchać śpiewu ptaków. (las)
Anna Mikita
To jest ptaszek, który dziobem
bardzo głośno w drzewo stuka.
Leczy drzewa, gdy pod korą
na obiad szkodników szuka. (dzięcioł)
Anna Mikita
5. Wykonanie ćwiczenia z KP1, k. 7.
III Zajęcia w ogrodzie
x Krótki spacer po ogrodzie połączony z obserwacją ukierunkowaną na wypatrywanie i rozpoznawanie gatunków ptaków.
x Zabawa na sprzęcie terenowym.
x Zabawa ruchowa rzutna „Wrzuć orzeszki do dziupli” (zob. Zestawy gier i zabaw ruchowych).