Page 50 - Nowa Trampolina czterolatka. Przewodnik metodyczny ze scenariuszami zajęć. Część 1
P. 50

48  •  SCENARIUSZE ZAJĘĆ  •  Wrzesień



          Przebieg zajęć:
          1.  N. czyta zagadkę.


            Rosną na drzewach, krzewach i krzaczkach.
            Jesz je z apetytem, bo są znakomite.     (owoce)

          2.  Prezentacja owoców. Dzieci siedzą w kole i każde prezentuje swój owoc (nazwa, kolor, wielkość, kształt).
          3.  N. dzieli dzieci na cztery zespoły zgodnie z rodzajami przyniesionych przez nie owoców.
          4.  N. omawia zadania do wykonania:
               x wszystkie dzieci myją ręce
               x każdy zespół obiera swoje owoce i kroi je na desce na małe kawałki
               x każdy zespół wkłada pokrojone owoce do jednej z przygotowanych misek
               x każdy zespół przekłada owoce ze swojej miski do dużej miski
               x wyznaczona osoba miesza wszystkie owoce, tak aby powstała sałatka wieloowocowa.
          5.  Degustacja sałatki. N. rozkłada sałatkę na plastikowe talerzyki i rozdaje porcje dzieciom do zjedzenia.


          III Zajęcia w ogrodzie

             x Zabawa „Znajdź tajemniczy owoc”. Dzieci chodzą po ogrodzie i szukają owoców różnych roślin – porównują ich wielkość,
            kształt, kolor.
             x Rysowanie patykiem owoców i warzyw oraz ich nazywanie. Ćwiczenie ogólnej sprawności manualnej.
             x Zabawa ruchowa rzutna „Kto dalej rzuci?” (zob. Zestawy gier i zabaw ruchowych).



          Piątek    temat:  O czym mówię?



          Zapis w dzienniku:

          Aktywność poranna i popołudniowa: Zabawa „Jaki to zapach?” – dzielenie się wrażeniami dotyczącymi zapachów.
          Zabawa „Kręgle” – ćwiczenie koordynacji wzorkowo-ruchowej, ćwiczenia w liczeniu. Ćwiczenia poranne: Zestaw IV.
          Zabawa „Marsz z jabłkiem” – ćwiczenie równowagi. „Owoce i warzywa” – obrysowywanie kształtów wybranych owoców
          i warzyw oraz kolorowanie ich kredkami. Zabawa ruchowa na czworakach „Slalom między kałużami”.
            obszary z podstawy programowej: I 5; III 5; IV 8, 15, 19

          Zajęcia główne:   ▶  Zabawa dydaktyczna – o czym mówię? Wykonanie zadań zgodnie z podanymi regułami. Utrwa-
          lanie wiadomości o warzywach i owocach, wdrażanie do słuchania ze zrozumieniem. „Owocowe obrazy” – kompozycja
          płaska z naturalnego materiału przyrodniczego – rozwijanie kreatywności. Wykonanie ćwiczenia z KP1 – ćwiczenie
          spostrzegawczości, utrwalenie nazw i wyglądu owoców.
            obszary z podstawy programowej: I 7; IV 2, 8, 9, 12, 18

          Zajęcia w ogrodzie: Zabawa „Skacząca gruszka”. Zabawy z wykorzystaniem sprzętu terenowego. Zabawa ruchowa bieżna
          „Po drugiej stronie”.
            obszary z podstawy programowej: I 2, 5; III 5; IV 18



          I Aktywność poranna i popołudniowa

          Zadania poranne
             x Zabawa „Jaki to zapach?”. N. układa owoce na tacy. Dzieci siedzą w kręgu z zamkniętymi oczami. N. kroi owoc i daje
            wszystkim do powąchania. Na sygnał hej dzieci otwierają oczy, jednocześnie wypowiadając nazwę owocu. Dzielenie się
            wrażeniami dotyczącymi zapachów.
             x Zabawa „Kręgle”. N. ustawia na podłodze 4 kręgle (lub plastikowe butelki wypełnione piaskiem albo wodą). W odległo-
            ści 2 metrów od kręgli przykleja do podłogi taśmę. Dzieci ustawiają się w rzędzie przed taśmą i kolejno toczą kulę tak,
            aby zbić kręgle. Każde dziecko powinno samo policzyć, ile kręgli upadło – ćwiczenie koordynacji wzorkowo-ruchowej,
            ćwiczenia w liczeniu.
             x Ćwiczenia poranne: Zestaw IV (zob. Zestawy ćwiczeń porannych).
   45   46   47   48   49   50   51   52   53   54   55