Page 50 - Nowa Trampolina czterolatka. Przewodnik metodyczny ze scenariuszami zajęć. Część 1
P. 50
48 • SCENARIUSZE ZAJĘĆ • Wrzesień
Przebieg zajęć:
1. N. czyta zagadkę.
Rosną na drzewach, krzewach i krzaczkach.
Jesz je z apetytem, bo są znakomite. (owoce)
2. Prezentacja owoców. Dzieci siedzą w kole i każde prezentuje swój owoc (nazwa, kolor, wielkość, kształt).
3. N. dzieli dzieci na cztery zespoły zgodnie z rodzajami przyniesionych przez nie owoców.
4. N. omawia zadania do wykonania:
x wszystkie dzieci myją ręce
x każdy zespół obiera swoje owoce i kroi je na desce na małe kawałki
x każdy zespół wkłada pokrojone owoce do jednej z przygotowanych misek
x każdy zespół przekłada owoce ze swojej miski do dużej miski
x wyznaczona osoba miesza wszystkie owoce, tak aby powstała sałatka wieloowocowa.
5. Degustacja sałatki. N. rozkłada sałatkę na plastikowe talerzyki i rozdaje porcje dzieciom do zjedzenia.
III Zajęcia w ogrodzie
x Zabawa „Znajdź tajemniczy owoc”. Dzieci chodzą po ogrodzie i szukają owoców różnych roślin – porównują ich wielkość,
kształt, kolor.
x Rysowanie patykiem owoców i warzyw oraz ich nazywanie. Ćwiczenie ogólnej sprawności manualnej.
x Zabawa ruchowa rzutna „Kto dalej rzuci?” (zob. Zestawy gier i zabaw ruchowych).
Piątek temat: O czym mówię?
Zapis w dzienniku:
Aktywność poranna i popołudniowa: Zabawa „Jaki to zapach?” – dzielenie się wrażeniami dotyczącymi zapachów.
Zabawa „Kręgle” – ćwiczenie koordynacji wzorkowo-ruchowej, ćwiczenia w liczeniu. Ćwiczenia poranne: Zestaw IV.
Zabawa „Marsz z jabłkiem” – ćwiczenie równowagi. „Owoce i warzywa” – obrysowywanie kształtów wybranych owoców
i warzyw oraz kolorowanie ich kredkami. Zabawa ruchowa na czworakach „Slalom między kałużami”.
obszary z podstawy programowej: I 5; III 5; IV 8, 15, 19
Zajęcia główne: ▶ Zabawa dydaktyczna – o czym mówię? Wykonanie zadań zgodnie z podanymi regułami. Utrwa-
lanie wiadomości o warzywach i owocach, wdrażanie do słuchania ze zrozumieniem. „Owocowe obrazy” – kompozycja
płaska z naturalnego materiału przyrodniczego – rozwijanie kreatywności. Wykonanie ćwiczenia z KP1 – ćwiczenie
spostrzegawczości, utrwalenie nazw i wyglądu owoców.
obszary z podstawy programowej: I 7; IV 2, 8, 9, 12, 18
Zajęcia w ogrodzie: Zabawa „Skacząca gruszka”. Zabawy z wykorzystaniem sprzętu terenowego. Zabawa ruchowa bieżna
„Po drugiej stronie”.
obszary z podstawy programowej: I 2, 5; III 5; IV 18
I Aktywność poranna i popołudniowa
Zadania poranne
x Zabawa „Jaki to zapach?”. N. układa owoce na tacy. Dzieci siedzą w kręgu z zamkniętymi oczami. N. kroi owoc i daje
wszystkim do powąchania. Na sygnał hej dzieci otwierają oczy, jednocześnie wypowiadając nazwę owocu. Dzielenie się
wrażeniami dotyczącymi zapachów.
x Zabawa „Kręgle”. N. ustawia na podłodze 4 kręgle (lub plastikowe butelki wypełnione piaskiem albo wodą). W odległo-
ści 2 metrów od kręgli przykleja do podłogi taśmę. Dzieci ustawiają się w rzędzie przed taśmą i kolejno toczą kulę tak,
aby zbić kręgle. Każde dziecko powinno samo policzyć, ile kręgli upadło – ćwiczenie koordynacji wzorkowo-ruchowej,
ćwiczenia w liczeniu.
x Ćwiczenia poranne: Zestaw IV (zob. Zestawy ćwiczeń porannych).