Page 51 - Nowa Trampolina czterolatka. Przewodnik metodyczny ze scenariuszami zajęć. Część 1
P. 51
TYDZIEŃ 4 • Kosz Pani Jesieni • 49
Zadania popołudniowe
x Zabawa „Marsz z jabłkiem”. Dzieci kładą na głowie woreczek-jabłko i maszerują po sali. Na hasło jabłka dzieci przyku-
cają, tak aby woreczki-jabłka nie spadły na ziemię. Zabawę powtarzamy. Ćwiczenie równowagi.
x „Owoce i warzywa” – obrysowywanie kształtów wybranych owoców i warzyw oraz kolorowanie ich kredkami.
x Zabawa ruchowa na czworakach „Slalom między kałużami” (zob. Zestawy gier i zabaw ruchowych).
II Zajęcia główne
Rodzaj zajęć: zabawa dydaktyczna.
Temat: O czym mówię?
Cele:
w
drażanie do zachowywania porządku
b
udzenie zainteresowania sztuką
drażanie do słuchania ze zrozumieniem
w
ozwijanie wrażliwości estetycznej, dostrzeganie szczegółów obrazów
r
trwalanie wiadomości o warzywach i owocach
u
r
ozwijanie kreatywności.
Pomoce: ilustracje owoców i warzyw w kopertach, 2–3 reprodukcje obrazów przedstawiających martwą naturę
z owoców lub reprodukcja obrazu Giuseppe Arcimboldo Lato, naturalne okazy owoców i warzyw pokrojone
na części i w całości, papierowe talerzyki, KP1.
Przebieg zajęć:
1. N. zaprasza dzieci do kręgu i proponuje im zabawę, w której każde dziecko musi uważnie słuchać, aby odpowiedzieć
na postawione pytanie.
2. Chętne dzieci losują koperty znajdujące się na dywanie. N. wyjmuje z koperty ilustrację i opisuje słowami znajdujące się
na niej warzywo lub owoc. Jeżeli dzieci odgadną, N. prezentuje ilustrację i przypina ją do tablicy. Zabawa trwa,
dopóki nie zostaną odgadnięte wszystkie owoce i warzywa.
3. „Owocowe obrazy” – N. prezentuje dzieciom 2–3 reprodukcje obrazów przedstawiających martwą naturę z owoców lub
reprodukcję obrazu Giuseppe Arcimboldo Lato. Przedszkolaki opisują obraz, próbują nazwać owoce, z których powstała
kompozycja. Następnie na papierowych talerzykach tworzą swój obraz z wybranych przez siebie owoców.
4. Porządkowanie sali po pracy.
5. Prezentacja prac. Swobodne wypowiedzi na ich temat.
6. Wykonanie ćwiczenia z KP1, k. 8.
III Zajęcia w ogrodzie
x Zabawa „Skacząca gruszka”. Dzieci stoją w kole i podbijają balonik-gruszkę, tak aby jak najdłużej utrzymał się w powietrzu.
Ćwiczenie zręczności.
x Zabawy z wykorzystaniem sprzętu terenowego – zwrócenie uwagi na przestrzeganie zasad bezpieczeństwa.
x Zabawa ruchowa bieżna „Po drugiej stronie” (zob. Zestawy gier i zabaw ruchowych).
N. prosi dzieci, aby następnego dnia przyniosły do przedszkola zdjęcia rodzinne.