Page 46 - Nowa Trampolina czterolatka. Przewodnik metodyczny ze scenariuszami zajęć. Część 1
P. 46
44 • SCENARIUSZE ZAJĘĆ • Wrzesień
Wtorek temat: Jesienny koszyk.
Zapis w dzienniku:
Aktywność poranna i popołudniowa: Ćwiczenia oddechowe „Liście na wietrze”. Rozwiązywanie zagadek. Ćwiczenia
poranne: Zestaw IV. Ćwiczenie percepcji słuchowej „Co słyszysz?”. „Moje ulubione zwierzątko” – rysowanie kredkami –
ćwiczenie sprawności manualnej. Zabawa ruchowa na czworakach „Zabawa kotów piłkami”.
obszary z podstawy programowej: I 5, 9; III 5; IV 2, 5
Zajęcia główne: ▶ 1. Zajęcia plastyczno-techniczne – jesienny koszyk. Lepienie z masy solnej warzyw i owoców –
rozpozna wanie i nazywanie wybranych gatunków warzyw i owoców, poznawanie właściwości masy solnej. ▶ 2. Zajęcia
ruchowe. Ćwiczenia gimnastyczne: Zestaw I.
obszary z podstawy programowej: I 7, 9; III 1, 5; IV 2, 8, 18
Zajęcia w ogrodzie: Zabawa tropiąca „Gdzie jest ukryte jabłko?” – ćwiczenie koordynacji wzrokowo-ruchowej. Zabawa
ruchowa bieżna „Bieg slalomem między drzewkami”.
obszary z podstawy programowej: I 5; III 5
I Aktywność poranna i popołudniowa
Zadania poranne
x Ćwiczenia oddechowe „Liście na wietrze”. Dzieci podrzucają do góry cienką bibułkę w kształcie listka i próbują na nią
dmuchać, tak aby nie spadła na ziemię. Regulowanie oddechu.
x Rozwiązywanie zagadek. N. opisuje wygląd dowolnego zwierzęcia, a dzieci odgadują, o czym mówi, np. To małe zwierzątko
zasypia na zimę pod listkami i ma kolce (jeż) lub Ma długie nogi i czerwony dziób, odlatuje na zimę (bocian). Poszerzanie
słownictwa. Rozwijanie logicznego myślenia.
x Ćwiczenia poranne: Zestaw IV (zob. Zestawy ćwiczeń porannych).
Zadania popołudniowe
x Ćwiczenie percepcji słuchowej „Co słyszysz?”. N. prosi dzieci, żeby zamknęły oczy i przez chwilę uważnie posłuchały.
W tym czasie odtwarza różne odgłosy zwierząt. Dzielenie się spostrzeżeniami. Rozwijanie wrażliwości słuchowej.
x „Moje ulubione zwierzątko” – rysowanie kredkami wybranego przez siebie zwierzęcia. Ćwiczenie sprawności manualnej.
x Zabawa ruchowa na czworakach „Zabawa kotów piłkami” (zob. Zestawy gier i zabaw ruchowych).
II Zajęcia główne
Zajęcia 1
Rodzaj zajęć: zajęcia plastyczno-techniczne.
Temat: Jesienny koszyk.
Cele:
r
ozpoznawanie i nazywanie wybranych gatunków warzyw i owoców
p
oznawanie właściwości masy solnej
zwrócenie uwagi na zmiany zachodzące w przyrodzie
r
ozwijanie sprawności manualnej.
Pomoce: masa solna, farby, pędzle.
Przebieg zajęć:
1. Rozmowa porządkująca wiadomości dzieci na temat warzyw i owoców, dzielenie się doświadczeniami.
2. Omówienie i przeprowadzenie poszczególnych etapów pracy:
x wybranie przez każde dziecko dwóch przygotowanych kulek z masy solnej
x zabawa kulkami – poznawanie struktury masy solnej
x wykonanie z jednej kulki wybranego przez siebie warzywa, a z drugiej owocu
x pomalowanie warzywa i owocu farbami na właściwy kolor, zgodny z obrazem rzeczywistym
x pozostawienie prac do wyschnięcia.
3. Wspólne sprzątanie po zakończonej pracy.
4. Prezentacja wykonanych przez dzieci prac i zorganizowanie wystawy.