Page 42 - Nowa Trampolina czterolatka. Przewodnik metodyczny ze scenariuszami zajęć. Część 1
P. 42
40 • SCENARIUSZE ZAJĘĆ • Wrzesień
Przebieg zajęć:
1. Zabawa „Gdzie schowała się butelka?”. N. pokazuje dzieciom butelkę z wodą zabarwioną barwnikiem. Prosi chętne
dziecko o zamknięcie oczu, a drugie chętne dziecko o schowanie butelki. Gdy dziecko otworzy oczy, ma za zadanie
odszukać butelkę, kierując się podpowiedziami ciepło – zimno.
2. Zabawa badawcza „Leci – nie leci”. N. robi igłą w każdej plastikowej butelce trzy dziurki (około 4 cm od spodu, jedną
obok drugiej). Trzymając butelki nad tacami, dzieci wlewają do butelek wodę i zakręcają je. Po kilku sekundach woda
przestaje wyciekać. Kiedy dzieci odkręcą zakrętki, woda znów zaczyna lecieć. Ponownie zakręcają butelki, a woda znów
przestaje lecieć. Zabawę powtarzamy kilka razy.
3. Zabawa „Woda w kranie”. N. gra rytmicznie na bębenku – raz wolniej, raz szybciej, a dzieci naśladują płynącą wodę.
Gdy N. gra wolno, dzieci poruszają się powoli, gdy wybija szybsze tempo – poruszają się szybciej. W czasie zabawy
N. zmienia rytm gry wiele razy.
III Zajęcia w ogrodzie
x Zabawa „Deszczyk dla roślin”. Dzieci odkręcają i zakręcają zakrętki wypełnionych wodą butelek nad wybranymi przez
siebie roślinkami. Rozwijanie zainteresowania światem przyrody.
x Zabawy dowolne na sprzęcie terenowym.
x Zabawa ruchowa bieżna „Kelnerzy” (zob. Zestawy gier i zabaw ruchowych).
Piątek temat: Dzielny przedszkolak.
Zapis w dzienniku:
Aktywność poranna i popołudniowa: Zabawa „Gdzie to jest?” – rozwijanie orientacji przestrzennej. Zabawa „Szukaj”
– ćwiczenia koordynacji wzrokowo-ruchowej. Ćwiczenia poranne: Zestaw III. Zabawa „Trampolinkowe tańce-tupańce” –
ilustrowanie muzyki ruchem, różnicowanie dźwięków. Zabawa dydaktyczna „Trampolinek liczy” – ćwiczenie w dodawa-
niu, wyznaczanie wyniku dodawania. Zabawa ruchowa skoczna „Zrzuć woreczek”.
obszary z podstawy programowej: I 5; IV 7, 14, 15
Zajęcia główne: ▶ Zajęcia społeczne – dzielny przedszkolak. Omówienie warunków zdobycia sprawności dzielnego
przedszkolaka – wykonywanie zadań, rozwijanie świadomości swoich mocnych stron. Zabawa muzyczno-ruchowa
„Trampolinkowe tańce-tupańce”. Wykonanie ćwiczenia z KP1 – historyjka obrazkowa – rozwijanie myślenia przyczynowo-
-skutkowego, nazywanie różnych stanów emocjonalnych, kształtowanie pozytywnych zachowań społecznych.
obszary z podstawy programowej: I 7, 9; III 4, 5, 8; IV 2, 12
Zajęcia w ogrodzie: Zabawa z chustą animacyjną „Kto się schował?”. Zabawy z wykorzystaniem sprzętu terenowego.
Zabawa ruchowa z mocowaniem i dźwiganiem „Piłka w dołku”.
obszary z podstawy programowej: I 5; III 5
I Aktywność poranna i popołudniowa
Zadania poranne
x Zabawa „Gdzie to jest?”. N. wymienia nazwę dowolnego przedmiotu, który jest w sali, a dzieci mówią, gdzie dokładnie
on się znajduje, np.: kredki – na półce, doniczka z kwiatami – na oknie. Rozwijanie orientacji przestrzennej.
x Zabawa „Szukaj”. Dzieci mają lunety z rolek po papierze toaletowym, a N. wymienia przedmioty, których mają szukać.
Mówi: Szukajcie lalki – i dzieci odwracają się z lunetą w kierunku lalki, Szukajcie lampy – dzieci kierują lunetę
w kierunku lampy. Ćwiczenia koordynacji wzrokowo-ruchowej.
x Ćwiczenia poranne: Zestaw III (zob. Zestawy ćwiczeń porannych).
Zadania popołudniowe
x Zabawa „Trampolinkowe tańce-tupańce”. Dzieci spokojnie poruszają się po sali w rytm muzyki. Podczas przerwy
w muzyce N. gra na różnych instrumentach, a zadaniem dzieci jest tańczenie w określony sposób w zależności od
instrumentu, który usłyszą, np.:
x klawesy – tańczą tylko nogi