Page 42 - Nowa Trampolina czterolatka. Przewodnik metodyczny ze scenariuszami zajęć. Część 1
P. 42

40  •  SCENARIUSZE ZAJĘĆ  •  Wrzesień



          Przebieg zajęć:
          1.  Zabawa „Gdzie schowała się butelka?”. N. pokazuje dzieciom butelkę z wodą zabarwioną barwnikiem. Prosi chętne
            dziecko o zamknięcie oczu, a drugie chętne dziecko o schowanie butelki. Gdy dziecko otworzy oczy, ma za zadanie
            odszukać butelkę, kierując się podpowiedziami ciepło – zimno.
          2.  Zabawa badawcza „Leci – nie leci”. N. robi igłą w każdej plastikowej butelce trzy dziurki (około 4 cm od spodu, jedną
            obok drugiej). Trzymając butelki nad tacami, dzieci wlewają do butelek wodę i zakręcają je. Po kilku sekundach woda
            przestaje wyciekać. Kiedy dzieci odkręcą zakrętki, woda znów zaczyna lecieć. Ponownie zakręcają butelki, a woda znów
            przestaje lecieć. Zabawę powtarzamy kilka razy.
          3.  Zabawa „Woda w kranie”. N. gra rytmicznie na bębenku – raz wolniej, raz szybciej, a dzieci naśladują płynącą wodę.
            Gdy N. gra wolno, dzieci poruszają się powoli, gdy wybija szybsze tempo – poruszają się szybciej. W czasie zabawy
            N. zmienia rytm gry wiele razy.


          III Zajęcia w ogrodzie

             x Zabawa „Deszczyk dla roślin”. Dzieci odkręcają i zakręcają zakrętki wypełnionych wodą butelek nad wybranymi przez
            siebie roślinkami. Rozwijanie zainteresowania światem przyrody.
             x Zabawy dowolne na sprzęcie terenowym.
             x Zabawa ruchowa bieżna „Kelnerzy” (zob. Zestawy gier i zabaw ruchowych).



          Piątek    temat:  Dzielny przedszkolak.



          Zapis w dzienniku:

          Aktywność poranna i popołudniowa: Zabawa „Gdzie to jest?” – rozwijanie orientacji przestrzennej. Zabawa „Szukaj”
          – ćwiczenia koordynacji wzrokowo-ruchowej. Ćwiczenia poranne: Zestaw III. Zabawa „Trampolinkowe tańce-tupańce” –
          ilustrowanie muzyki ruchem, różnicowanie dźwięków. Zabawa dydaktyczna „Trampolinek liczy” – ćwiczenie w dodawa-
          niu, wyznaczanie wyniku dodawania. Zabawa ruchowa skoczna „Zrzuć woreczek”.
            obszary z podstawy programowej: I 5; IV 7, 14, 15

          Zajęcia główne:   ▶  Zajęcia społeczne – dzielny przedszkolak. Omówienie warunków zdobycia sprawności dzielnego
          przedszkolaka – wykonywanie zadań, rozwijanie świadomości swoich mocnych stron. Zabawa muzyczno-ruchowa
          „Trampolinkowe tańce-tupańce”. Wykonanie ćwiczenia z KP1 – historyjka obrazkowa – rozwijanie myślenia przyczynowo-
          -skutkowego, nazywanie różnych stanów emocjonalnych, kształtowanie pozytywnych zachowań społecznych.
            obszary z podstawy programowej: I 7, 9; III 4, 5, 8; IV 2, 12

          Zajęcia w ogrodzie: Zabawa z chustą animacyjną „Kto się schował?”. Zabawy z wykorzystaniem sprzętu terenowego.
          Zabawa ruchowa z mocowaniem i dźwiganiem „Piłka w dołku”.
            obszary z podstawy programowej: I 5; III 5



          I Aktywność poranna i popołudniowa

          Zadania poranne
             x Zabawa „Gdzie to jest?”. N. wymienia nazwę dowolnego przedmiotu, który jest w sali, a dzieci mówią, gdzie dokładnie
            on się znajduje, np.: kredki – na półce, doniczka z kwiatami – na oknie. Rozwijanie orientacji przestrzennej.
             x Zabawa „Szukaj”. Dzieci mają lunety z rolek po papierze toaletowym, a N. wymienia przedmioty, których mają szukać.
            Mówi: Szukajcie lalki – i dzieci odwracają się z lunetą w kierunku lalki, Szukajcie lampy – dzieci kierują lunetę
            w kierunku lampy. Ćwiczenia koordynacji wzrokowo-ruchowej.
             x Ćwiczenia poranne: Zestaw III (zob. Zestawy ćwiczeń porannych).

          Zadania popołudniowe
             x Zabawa „Trampolinkowe tańce-tupańce”. Dzieci spokojnie poruszają się po sali w rytm muzyki. Podczas przerwy
            w muzyce N. gra na różnych instrumentach, a zadaniem dzieci jest tańczenie w określony sposób w zależności od
            instrumentu, który usłyszą, np.:
               x  klawesy – tańczą tylko nogi
   37   38   39   40   41   42   43   44   45   46   47