Page 40 - Nowa Trampolina czterolatka. Przewodnik metodyczny ze scenariuszami zajęć. Część 1
P. 40
38 • SCENARIUSZE ZAJĘĆ • Wrzesień
Przebieg zajęć:
1. Zabawa „Stop”. Dzieci swobodnie poruszają się po sali w rytm muzyki. Na hasło stop zatrzymują się w parach przodem
do siebie i przyglądają się sobie. Zabawę powtarzamy, zwracając dzieciom uwagę, aby za każdym razem dobrały się
w pary z kimś innym.
2. N. rozdaje siedzącym w kręgu dzieciom lusterka. Dzieci dokładnie przeglądają się w lusterkach. N. prosi kilkoro chęt-
nych dzieci, aby opisały swój wygląd. Następnie dzieci odkładają lusterka i szukają osoby najbardziej do nich podobnej,
po czym razem z nią siadają na dywanie (w grupach dwu-, trzyosobowych).
3. „Plakat podobieństw”. Podczas gdy dzieci w takich samych grupach wyliczają podobieństwa między sobą, N. tworzy
plakat – na arkuszu szarego papieru rysuje flamastrem u góry symbole podobieństw (np. wzrost, kolor oczu, płeć,
długość włosów), a poniżej wpisuje imiona dzieci, które cechują się danym podobieństwem.
4. N. rozdaje dzieciom kartki A4 z narysowanym kołem i wyjaśnia, że koło to schemat głowy. Zadaniem dzieci jest odszu-
kanie w grupie osoby najbardziej podobnej do nich i narysowanie jej portretu.
Zajęcia 2
Rodzaj zajęć: zajęcia umuzykalniające.
Temat: Wesołe zabawy z Trampolinkiem.
Cele:
kształtowanie uważnego słuchania
ozwijanie aparatu ruchu i koordynacji (marsz, bieg, klaskanie, tupanie)
r
ytmiczne poruszanie się do słyszanej muzyki (marsz, bieg, klaskanie, tupanie)
r
eagowanie na przerwę w muzyce
r
eagowanie na sygnał dźwiękowy
r
ozwijanie aparatu oddechowego i głosowego
r
u
trwalanie poznanej piosenki
trwalanie wiązania koła.
u
Pomoce: nagranie piosenki Nasz przyjaciel Trampolinek (CD), dowolne nagranie z muzyką do marszu i biegu,
tamburyn.
Przebieg zajęć:
1. Ćwiczenia wstępne. Dzieci reagują na słyszaną muzykę:
x marsz po obwodzie koła z wysoko unoszonymi kolanami, przy muzyce marszowej lub akompaniamencie do piosenki
Nasz przyjaciel Trampolinek
x bieg na palcach po całej sali, ale w jednym kierunku, przy muzyce do biegu
x zatrzymanie, gdy muzyka milknie.
2. Zabawa „Samochody”. N. uprzedza dzieci, że na ulicy jest dużo robót drogowych i być może trzeba będzie samochód
wycofać z nieprzejezdnej ulicy. Dzieci przez moment ćwiczą powolne kroki do tyłu (rytm ćwierćnut na tamburynie)
z jednoczesnym spoglądaniem przez jedno ramię na to, co się dzieje za nimi. Gdy większość dzieci względnie popraw-
nie opanuje ten sposób poruszania się, N. rozpoczyna zabawę z następującymi sygnałami:
x rytm ósemkowy na tamburynie – jazda do przodu
x rytm ćwierćnutowy – cofanie
x pauza – zatrzymanie się na czerwonym świetle
x tremolo – jazda na stację (czyli pod ścianę) i tankowanie.
Ewentualni „piraci drogowi” (dzieci, które specjalnie się zderzają) upominani są podczas „rozmowy na komisariacie”
(na chwilę są wyłączani z zabawy, a po obietnicy poprawy dostają drugą szansę).
3. „Echo rytmiczne”. Zadaniem dzieci jest wyklaskanie kilku prostych rytmów, wyklaskanych wcześniej przez N. Następ-
nie N. tupie dwa, trzy proste rytmy, złożone z 3-5 tupnięć, a dzieci próbują je powtórzyć.
4. Ćwiczenia ortofoniczne i dykcyjne. N. proponuje dzieciom gimnastykę buzi i języka (wszystkie ruchy pokazuje
na sobie):
x wystawianie języka jak najdalej do przodu i jego chowanie
x próba sięgnięcia językiem do brody i w kierunku nosa
x oblizanie górnej i dolnej wargi szerokim okrężnym ruchem, w jedną i w drugą stronę.
5. N. proponuje następujący sposób zaśpiewania piosenki – by w czasie zwrotki i pierwszej części refrenu dzieci stały
pięknie wyprostowane, a w drugiej części refrenu wesoło skakały, ale w miarę możliwości w miejscu. Jeżeli druga
zwrotka jest już opanowana, dzieci mogą wrócić na miejsce i zaśpiewać również tę zwrotkę, a przy powtórzeniu refrenu
podać sobie ręce, wiążąc duże koło, i zatańczyć refren.
6. Po wesołych skokach dzieci odpoczywają, leżąc z zamkniętymi oczami na dywanie i wsłuchując się w odgłosy przed-
szkola (około 30-40 sekund). Może usłyszą, jak inna grupa też śpiewa swoją piosenkę?