Page 36 - Nowa Trampolina czterolatka. Przewodnik metodyczny ze scenariuszami zajęć. Część 1
P. 36
34 • SCENARIUSZE ZAJĘĆ • Wrzesień
TYDZIEŃ 3 To ja
Poniedziałek temat: Kogo widzę w lustrze?
Zapis w dzienniku:
Aktywność poranna i popołudniowa: Zabawa integrująca „Lustro” – rozwijanie umiejętności reagowania na polecenia
niewerbalne. Zabawa „Drabina” – rozbudzanie wyobraźni. Ćwiczenia poranne: Zestaw III. Zabawa „O czym mówię?” –
poszerzanie słownictwa. Lepienie z plasteliny dowolnych kształtów – rozwijanie wyobraźni, ćwiczenie palców dłoni.
Zabawa ruchowa na czworakach „Slalom między kałużami”.
obszary z podstawy programowej: I 5, 7, 9; III 5; IV 1
Zajęcia główne: ▶ Zajęcia społeczne – kogo widzę w lustrze? Wysłuchanie wiersza Urszuli Piotrowskiej W lustrze.
Rozmowa na temat treści wiersza. „To ja” – doświadczalne obserwacje lustrzanego odbicia. Zabawa dramowa „Znajdź
lustro” – ćwiczenia w nazywaniu poszczególnych części ciała. Zabawa dydaktyczna „Kto to jest?”. Wymyślanie nazwy grupy.
Wykonanie ćwiczenia z KP1 „Czego brakuje Trampolinkowi?” – ćwiczenie spostrzegawczości wzrokowej.
obszary z podstawy programowej: II 3; III 1, 2, 5, 6; IV 2, 3, 4, 7, 8
Zajęcia w ogrodzie: Zabawa „Marsz przedszkolaków” – utrwalanie kierunków w przestrzeni. Zabawa w piaskownicy –
badanie struktury piasku. Zabawa ruchowa bieżna „Po drugiej stronie”.
obszary z podstawy programowej: I 5, 6; III 5; IV 19
I Aktywność poranna i popołudniowa
Zadania poranne
x Zabawa integrująca „Lustro”. Dzieci przy dowolnej muzyce naśladują ruchy N., a potem jednego z kolegów. Właściwe
reagowanie na polecenia niewerbalne.
x Zabawa „Drabina”. N. układa na dywanie drabinę z szarf. Zadaniem dzieci jest po niej przejść w wymyślony przez siebie
sposób, np. na czworakach. Budzenie wyobraźni.
x Ćwiczenia poranne: Zestaw III (zob. Zestawy ćwiczeń porannych).
Zadania popołudniowe
x Zabawa „O czym mówię?”. N. wymienia dwie rzeczy, a dzieci mają się domyślić, o jaką czynność mu chodzi, np. mydło
i ręcznik (mycie), lalka i wózek (zabawa). Poszerzanie słownictwa.
x Lepienie z plasteliny dowolnych kształtów – rozwijanie wyobraźni, ćwiczenie palców dłoni.
x Prace porządkowe – układanie na półce zabawek według ich rodzaju.
x Zabawa ruchowa na czworakach „Slalom między kałużami” (zob. Zestawy gier i zabaw ruchowych).
II Zajęcia główne
Rodzaj zajęć: zajęcia społeczne.
Temat: Kogo widzę w lustrze?
Cele:
czerpanie radości z uczestniczenia we wspólnych zabawach
t
s
warzanie sytuacji do swobodnego wypowiadania się i dzielenia się doświadczeniami
r
ozwijanie poczucia rytmu
integracja grupy.
Pomoce: tekst wiersza Urszuli Piotrowskiej W lustrze, lusterko dla każdego dziecka (ewentualnie jedno duże
lustro), dowolne nagranie skocznej muzyki, arkusz szarego papieru, guziki, KP1.