Page 31 - Nowa Trampolina czterolatka. Przewodnik metodyczny ze scenariuszami zajęć. Część 1
P. 31
TYDZIEŃ 2 • Razem jest wesoło • 29
x „Ozdabiamy ubranie”. Dzieci otrzymują kartki z konturowym rysunkiem dowolnego ubrania (np.: bluzki, kurtki,
płaszcza, czapki, szalika). Zadaniem przedszkolaków jest ułożyć i przykleić na ubraniu wzór z figur geometrycznych
zgodny ze schematem podanym przez N. Dzieci przeliczają elementy.
x Zabawa ruchowa na czworakach „Zabawa kotów piłkami” (zob. Zestawy gier i zabaw ruchowych).
II Zajęcia główne
Zajęcia 1
Rodzaj zajęć: zajęcia przyrodnicze.
Temat: Pory roku.
Cele:
r
ozumienie znaczenia pojęcia pora roku i utrwalanie nazw pór roku
kształtowanie umiejętności planowania czynności
osługiwanie się określeniami: wiosną, latem, jesienią, zimą.
p
Pomoce: tekst wiersza Teresy Massalskiej Cztery pory roku, dowolna maskotka (np. miś), ładne pudełko
(np. po butach), kartki A4, kredki pastele, KP1.
Przebieg zajęć:
1. N. pyta dzieci: Czy zauważyłyście, gdzie dzisiaj siedzi miś i co robi?. Gromadzenie różnych odpowiedzi.
2. N. prosi chętne dziecko o przyniesienie misia usadowionego na pudełku na środek dywanu. Dzieci zastanawiają się,
co kryje się w pudełku, którego pilnuje miś.
3. N. wyjmuje z pudełka kopertę, a z niej kartkę z wierszem. Recytuje głośno wiersz.
Cztery pory roku
Raz spotkały się u krawca Cztery Pory Roku .
Każda chce mieć modną suknię i wiele uroku .
Wiosna pragnie uszyć sobie zwiewną suknię w kwiatki .
Roześmiała się perliście – Stokrotki i bratki!
Lato z werwą zakrzyknęło: – A moja sukienka
Ma być jasna, prosta, lniana i miękka!
Jesień prosi przez godzinę, aby jej utkano
z wrzosów, rosy, mgieł porannych suknię niesłychaną .
Zima, patrząc na to chłodno, tak się odezwała:
– Panie krawcu! Czy gotowa suknia biała?
Proszę jeszcze ją ozdobić brylantami lodu
i przyprószyć lekko szronem tu, z samego przodu .
Krawiec miło się uśmiechnął do czterech pór roku:
– Każda suknia będzie piękna w nadchodzącym roku .
Teresa Massalska
4. Omówienie cech charakterystycznych poszczególnych pór roku. Stosowanie określeń: wiosną, latem, jesienią, zimą.
5. Wykonanie ćwiczenia z KP1, k. 3.
Zajęcia 2
Rodzaj zajęć: zajęcia umuzykalniające.
Temat: Z Trampolinkiem przez cały rok.
Cele:
kształtowanie uważnego słuchania
r
ozwijanie aparatu głosowego
r
ytmiczne poruszanie się do słyszanej muzyki
eagowanie na przerwę w muzyce i na sygnał dźwiękowy
r
ormowanie „pociągu”, dwuosobowych „saneczek” oraz zmiana miejsc w tych formacjach
f
maszerowanie w kole i swobodne poruszanie się po sali w jednym kierunku.