Page 28 - Nowa Trampolina czterolatka. Przewodnik metodyczny ze scenariuszami zajęć. Część 1
P. 28
26 • SCENARIUSZE ZAJĘĆ • Wrzesień
Pomoce: tekst opowiadania Urszuli Piotrowskiej Nasz przyjaciel Trampolinek, kartki papieru A3, kredki pastele,
tamburyn, sylweta Trampolinka, KA.
Przebieg zajęć:
1. N. opowiada, animując sylwetę Trampolinka z KA, k. 31.
Nasz przyjaciel Trampolinek
Trampolinek mieszka w przedszkolu i nie wyobraża sobie, że mógłby mieszkać w innym miejscu . Lubią go dzieci i zabawki,
bo jest wspaniałym przyjacielem . Zawsze ma dobry humor i uśmiech dla każdego .
Codziennie rano biegnie do szatni i wita przedszkolaki .
– Dzień dobry, cześć i hej – rozlega się dookoła .
Zna wszystkie znaczki w szatni i wie, do kogo należą szafki .
O, właśnie Grześ schował swoje buciki do szafki Julki .
– Grzesiu – wyszeptał Trampolinek tak cicho, żeby nikt inny go nie usłyszał . – Popatrz, tutaj przyklejony jest znaczek
z biedronką, a ty masz motylka .
– Chyba nigdy nie zapamiętam – zmartwił się Grześ .
– Zapamiętasz – pocieszał chłopca Trampolinek . – A ja będę w pobliżu, żeby ci pomóc, hej hop .
I tak zabawnie zamrugał swoimi czarnymi jak węgielki oczami, że Grześ zaśmiał się na cały głos .
Potem razem poszli do sali . Ciekawe, czy jest gdzieś taka sama sala . Może nie ma równie pięknej . Z takimi
zabawkami i kącikami zainteresowań…
– Trampolinku, Trampolinku! – wołały misie . – Pospieszcie się, czekamy tylko na was .
Dzieci, pani i Trampolinek stanęli w kręgu . A zabawki nastawiły uszka . Bardzo lubiły słuchać powitalnej rymowanki .
Najpierw pani powiedziała:
– Z Trampolinkiem hopsasa, życzę wam miłego dnia .
A dzieci odpowiedziały:
– Dziękujemy i dla pani też życzenie takie mamy .
Potem zaśpiewał Trampolinek:
„Z Trampolinkiem przez cały rok na trampolinie hopsa hop, skacz wysoko tak, tak, tak, i słonko złap” .
I dzieci podniosły rączki wysoko, wysoko . Już niedługo złapią słonko .
Urszula Piotrowska
2. Rozmowa z dziećmi na temat opowiadania. Przykładowe pytania:
– Gdzie mieszka Trampolinek?
– Dlaczego wszyscy lubią Trampolinka?
– Czy wy chcielibyście mieszkać w przedszkolu?
– Dlaczego Grześ się martwi?
– Jak Trampolinek pomógł Grzesiowi?
– Kto oprócz Trampolinka mieszka w przedszkolu?
3. Zabawa „Mieszkanko”. N. rozkłada na dywanie kartki papieru A3 i gra rytmicznie na tamburynie, a dzieci swobodnie
poruszają się po sali. Kiedy przestaje grać, dzieci stają na jednej wybranej przez siebie kartce – to będzie ich mieszkanko.
Zabawę powtarzamy kilka razy.
4. Zabawa dydaktyczna „Słuchaj i rysuj”. Dzieci siadają przy stolikach i rysują na kartkach swoje mieszkanko zgodnie
z poleceniami N. Swobodne wypowiedzi na temat pracy.
5. Wykonanie zakładki do książki KA, k. 1. Każde dziecko wyjmuje szablon Trampolinka. Koloruje lub ozdabia w dowolny
sposób jego czapkę. Dzieci umieszczają zakładkę w ulubionej książce.
III Zajęcia w ogrodzie
x Krótki spacer po ogrodzie przedszkolnym połączony z obserwacją ukierunkowaną na wyszukiwanie drzew liściastych.
Obserwowanie, czy liście zmieniają kolor.
x Zabawa „Most do drzewa”. Dzieci stają przed jednym wyznaczonym drzewem w ogrodzie plecami do niego
i ustawiają się kolejno jedno przed drugim, aż dotrą do drugiego wyznaczonego drzewa. Rozwijanie orientacji
przestrzennej.
x Zabawa ruchowa z mocowaniem i dźwiganiem „Piłka w dołku” (zob. Zestawy gier i zabaw ruchowych).