Page 28 - Nowa Trampolina czterolatka. Przewodnik metodyczny ze scenariuszami zajęć. Część 1
P. 28

26  •  SCENARIUSZE ZAJĘĆ  •  Wrzesień



               Pomoce: tekst opowiadania Urszuli Piotrowskiej Nasz przyjaciel Trampolinek, kartki papieru A3, kredki pastele,
               tamburyn, sylweta Trampolinka, KA.

          Przebieg zajęć:
          1.  N. opowiada, animując sylwetę Trampolinka z KA, k. 31.


                Nasz przyjaciel Trampolinek

            Trampolinek mieszka w przedszkolu i nie wyobraża sobie, że mógłby mieszkać w innym miejscu . Lubią go dzieci i zabawki,
            bo jest wspaniałym przyjacielem . Zawsze ma dobry humor i uśmiech dla każdego .
               Codziennie rano biegnie do szatni i wita przedszkolaki .
               –   Dzień dobry, cześć i hej – rozlega się dookoła .
               Zna wszystkie znaczki w szatni i wie, do kogo należą szafki .
               O, właśnie Grześ schował swoje buciki do szafki Julki .
               –   Grzesiu – wyszeptał Trampolinek tak cicho, żeby nikt inny go nie usłyszał . – Popatrz, tutaj przyklejony jest znaczek
            z biedronką, a ty masz motylka .
               –   Chyba nigdy nie zapamiętam – zmartwił się Grześ .
               –   Zapamiętasz – pocieszał chłopca Trampolinek . – A ja będę w pobliżu, żeby ci pomóc, hej hop .
               I tak zabawnie zamrugał swoimi czarnymi jak węgielki oczami, że Grześ zaśmiał się na cały głos .
               Potem razem poszli do sali . Ciekawe, czy jest gdzieś taka sama sala . Może nie ma równie pięknej . Z takimi
            zabawkami i kącikami zainteresowań…
               –   Trampolinku, Trampolinku! – wołały misie . – Pospieszcie się, czekamy tylko na was .
               Dzieci, pani i Trampolinek stanęli w kręgu . A zabawki nastawiły uszka . Bardzo lubiły słuchać powitalnej rymowanki .
               Najpierw pani powiedziała:
               –   Z Trampolinkiem hopsasa, życzę wam miłego dnia .
               A dzieci odpowiedziały:
               –   Dziękujemy i dla pani też życzenie takie mamy .
               Potem zaśpiewał Trampolinek:
               „Z Trampolinkiem przez cały rok na trampolinie hopsa hop, skacz wysoko tak, tak, tak, i słonko złap” .
               I dzieci podniosły rączki wysoko, wysoko . Już niedługo złapią słonko .
                                                                                           Urszula Piotrowska


          2.  Rozmowa z dziećmi na temat opowiadania. Przykładowe pytania:
            –  Gdzie mieszka Trampolinek?
            –  Dlaczego wszyscy lubią Trampolinka?
            –  Czy wy chcielibyście mieszkać w przedszkolu?
            –  Dlaczego Grześ się martwi?
            –  Jak Trampolinek pomógł Grzesiowi?
            –  Kto oprócz Trampolinka mieszka w przedszkolu?
          3.  Zabawa „Mieszkanko”. N. rozkłada na dywanie kartki papieru A3 i gra rytmicznie na tamburynie, a dzieci swobodnie
            poruszają się po sali. Kiedy przestaje grać, dzieci stają na jednej wybranej przez siebie kartce – to będzie ich mieszkanko.
            Zabawę powtarzamy kilka razy.
          4.  Zabawa dydaktyczna „Słuchaj i rysuj”. Dzieci siadają przy stolikach i rysują na kartkach swoje mieszkanko zgodnie
            z poleceniami N. Swobodne wypowiedzi na temat pracy.
          5.  Wykonanie zakładki do książki KA, k. 1. Każde dziecko wyjmuje szablon Trampolinka. Koloruje lub ozdabia w dowolny
            sposób jego czapkę. Dzieci umieszczają zakładkę w ulubionej książce.



          III Zajęcia w ogrodzie

             x Krótki spacer po ogrodzie przedszkolnym połączony z obserwacją ukierunkowaną na wyszukiwanie drzew liściastych.
            Obserwowanie, czy liście zmieniają kolor.
             x Zabawa  „Most  do  drzewa”.  Dzieci  stają  przed  jednym  wyznaczonym  drzewem  w  ogrodzie  plecami  do  niego
            i ustawiają się kolejno jedno przed drugim, aż dotrą do drugiego wyznaczonego drzewa. Rozwijanie orientacji
            przestrzennej.
             x Zabawa ruchowa z mocowaniem i dźwiganiem „Piłka w dołku” (zob. Zestawy gier i zabaw ruchowych).
   23   24   25   26   27   28   29   30   31   32   33