Page 30 - Nowa Trampolina czterolatka. Przewodnik metodyczny ze scenariuszami zajęć. Część 1
P. 30
28 • SCENARIUSZE ZAJĘĆ • Wrzesień
2. Omówienie i przeprowadzenie poszczególnych etapów pracy:
x odrysowywanie ołówkiem na kartonie koła z wykorzystaniem nakrętki od słoika
x wycięcie koła nożyczkami
x przymocowanie wstążki za pomocą zszywacza
x posmarowanie koła klejem za pomocą pędzla i przyklejenie do niego różnego rodzaju nasion w zależności od pomysłu
dzieci.
3. Pozostawienie gotowych prac do wyschnięcia (w piątek dzieci mogą zabrać prace do domu).
4. Wspólne porządkowanie sali.
Zajęcia 2
Rodzaj zajęć: zajęcia ruchowe.
Temat: Ćwiczenia gimnastyczne: Zestaw I (zob. Zestawy ćwiczeń gimnastycznych).
III Zajęcia w ogrodzie
x Zabawa „Wymarzony pałac”– wznoszenie budowli z piasku. Porównywanie wielkości.
x Zabawa na zjeżdżalni.
x Zabawa ruchowa rzutna „Wrzuć orzeszki do dziupli” (zob. Zestawy gier i zabaw ruchowych).
Środa temat: Pory roku.
Zapis w dzienniku:
Aktywność poranna i popołudniowa: Ćwiczenia artykulacyjne „Ile słyszysz słów – powtórz”. Zabawa „Ciepło – zimno”
– ćwiczenie percepcji wzrokowej. Ćwiczenia poranne: Zestaw II. Zabawa integracyjna „Raz, dwa, trzy łapiesz ty”. „Ozda-
biamy ubranie” – doskonalenie umiejętności dostrzegania i odwzorowywania rytmicznego układu elementów, ćwiczenie
w liczeniu. Zabawa ruchowa na czworakach „Zabawa kotów piłkami”.
obszary z podstawy programowej: I 5, 9
Zajęcia główne: ▶ 1. Zajęcia przyrodnicze – pory roku. Zabawa dydaktyczna z wykorzystaniem wiersza Teresy
Massalskiej Cztery pory roku – kształtowanie rozumienia znaczenia pojęcia pora roku i utrwalanie nazw pór roku, kształ-
towanie umiejętności planowania czynności, ćwiczenia w posługiwaniu się określeniami: wiosną, latem, jesienią, zimą.
Ćwiczenia w liczeniu – KP1. ▶ 2. Zajęcia umuzykalniające – z Trampolinkiem przez cały rok. Nauka piosenki Nasz
przyjaciel Trampolinek. Zabawy rytmiczne kształtujące umiejętność uważnego słuchania. Nauka maszerowania w kole
i swobodnego poruszania się po sali w jednym kierunku.
obszary z podstawy programowej: II 1; IV 2, 3, 7, 12, 13, 16, 18, 19
Zajęcia w ogrodzie: Obserwacje przyrodnicze. Zabawy z wykorzystaniem sprzętu terenowego. Zabawa ruchowa bieżna
„Bieg slalomem między drzewkami”.
obszary z podstawy programowej: I 5; IV 18, 19
I Aktywność poranna i popołudniowa
Zadania poranne
x Ćwiczenia artykulacyjne „Ile słyszysz słów – powtórz”. N. mówi krótkie zdania, a dzieci powtarzają za nim, np.: Ala ma
klocki, Jerzy ma skrzypce. Wzbogacanie słownictwa.
x Zabawa „Ciepło – zimno”. Chętne dziecko chowa czerwony klocek. Drugie dziecko próbuje ten klocek odnaleźć,
a pozo stałe dzieci pomagają, naprowadzając poszukiwacza słowami ciepło lub zimno w zależności od jego odległości od
klocka. Ćwiczenie percepcji wzrokowej.
x Ćwiczenia poranne: Zestaw II (zob. Zestawy ćwiczeń porannych).
Zadania popołudniowe
x Zabawa integracyjna „Raz, dwa, trzy łapiesz ty”. Jedno dziecko wchodzi do środka kręgu i rzuca do wybranej osoby piłkę.
Jeśli ta złapie piłkę, to teraz ona wchodzi do środka i rzuca piłkę do kolejnego dziecka. Ćwiczenia w łapaniu i rzucaniu.