Page 25 - Nowa Trampolina czterolatka. Przewodnik metodyczny ze scenariuszami zajęć. Część 1
P. 25

TYDZIEŃ 1  •  Wesołe przedszkole  •  23



            Przebieg zajęć:
            1.  N. czyta zagadkę.


              Kiedy dużo dźwięków
              się rozlega naraz,
              że aż bolą uszy –
              to jest właśnie…     (hałas)
                          Maciejka Mazan
            2.  Burza mózgów „Co to jest hałas?”. Zapisywanie wypowiedzi dzieci na kartonie.
            3.  Doświadczenie nr 1. N. kładzie na stole zegar i prosi chętne dzieci, aby przyłożyły ucho do blatu stołu i powiedziały,
              co słyszą. Pozostałe dzieci muszą zachować ciszę.
            4.  Doświadczenie nr 2. N. zachęca dzieci do sprawdzenia, jakie dźwięki będą wydawały kamienie – uderzanie kamykiem
              o kamyk, uderzanie kamykiem o stół, wrzucanie kamyka do miski z wodą. Dzieci określają, który dźwięk był najgłoś-
              niejszy, a który – najcichszy.
            5.  Doświadczenie nr 3. N. przykrywa miskę plastikową folią, dobrze ją naciągając. Na folii kładzie kilka ziarenek ryżu.
              Następnie uderza łyżką w dno rondla, a dzieci uważnie obserwują, co się dzieje z ryżem. Wyciąganie wniosków.
            6.  „Wesołe instrumenty”. Dzieci samodzielnie zakładają na opakowania po jogurcie gumki recepturki różnej grubości.
              Próbują grać na tak wykonanych instrumentach i wsłuchują się w wydawane przez nie dźwięki.
            7.  Zabawa „Odgłosy”. N. włącza dowolne nagranie śpiewu ptaka, a potem młota pneumatycznego. Dzieci wypowiadają się
              na temat natężenia dźwięków: cichy – głośny oraz swoich odczuć: miły – niemiły dla ucha (hałaśliwy). N. prosi: A teraz
              spróbujcie coś krzyknąć głośno. Teraz powiedzcie szeptem coś do kolegi. Który sposób mówienia był przyjemniejszy dla uszu:
              krzyk czy szept?
            8.  Wykonanie ćwiczenia KP1, k. 2.



            III Zajęcia w ogrodzie

              x Zabawa „Gdzie ukrył się kwadrat?”. Dzieci chodzą po ogrodzie i szukają różnych przedmiotów, w których można odna-
              leźć kształt kwadratu. Doskonalenie koordynacji wzrokowo-ruchowej.
              x Rysowanie patykiem na ziemi figur geometrycznych. Utrwalanie nazw figur geometrycznych.
              x Zabawa ruchowa rzutna „Rzuć piłkę do tunelu” (zob. Zestawy gier i zabaw ruchowych).




            Piątek    temat:  Zwiedzamy przedszkole.



            Zapis w dzienniku:

            Aktywność poranna i popołudniowa: Zabawa integracyjna „Poślij całuska”. „Mój portret”– rysowanie kredkami swojego
            portretu – usprawnianie ręki. Ćwiczenia poranne: Zestaw I. Zabawa „Lubię cię” – uaktywnianie pozytywnego myślenia
            o innych. „Mój znaczek” – zagadki słowno-ruchowe – utrwalanie znaczków rozpoznawczych. Zabawa ruchowa na czwo-
            rakach „Mur obronny”.
              obszary z podstawy programowej: I 5; II 1; III 2, 3; IV 8, 14

            Zajęcia główne:   ▶  Wycieczka po przedszkolu – zwiedzamy przedszkole. Wysłuchanie zagadki o przedszkolu.
            Omówienie zasad bezpieczeństwa obowiązujących podczas wycieczki po przedszkolu. Wycieczka – poznanie wszystkich
            pomieszczeń w  przedszkolu. Rozmowa z  pracownikami przedszkola. Dzielenie się z  Trampolinkiem wrażeniami
            o przedszkolu.
              obszary z podstawy programowej: III 4, 5, 8; IV 1, 14

            Zajęcia w ogrodzie: Zabawa „Skaczący miś”. Zabawy z wykorzystaniem sprzętu terenowego. Zabawa ruchowa bieżna
            „Kelnerzy”.
              obszary z podstawy programowej: I 5; III 5
   20   21   22   23   24   25   26   27   28   29   30