Page 25 - Nowa Trampolina czterolatka. Przewodnik metodyczny ze scenariuszami zajęć. Część 1
P. 25
TYDZIEŃ 1 • Wesołe przedszkole • 23
Przebieg zajęć:
1. N. czyta zagadkę.
Kiedy dużo dźwięków
się rozlega naraz,
że aż bolą uszy –
to jest właśnie… (hałas)
Maciejka Mazan
2. Burza mózgów „Co to jest hałas?”. Zapisywanie wypowiedzi dzieci na kartonie.
3. Doświadczenie nr 1. N. kładzie na stole zegar i prosi chętne dzieci, aby przyłożyły ucho do blatu stołu i powiedziały,
co słyszą. Pozostałe dzieci muszą zachować ciszę.
4. Doświadczenie nr 2. N. zachęca dzieci do sprawdzenia, jakie dźwięki będą wydawały kamienie – uderzanie kamykiem
o kamyk, uderzanie kamykiem o stół, wrzucanie kamyka do miski z wodą. Dzieci określają, który dźwięk był najgłoś-
niejszy, a który – najcichszy.
5. Doświadczenie nr 3. N. przykrywa miskę plastikową folią, dobrze ją naciągając. Na folii kładzie kilka ziarenek ryżu.
Następnie uderza łyżką w dno rondla, a dzieci uważnie obserwują, co się dzieje z ryżem. Wyciąganie wniosków.
6. „Wesołe instrumenty”. Dzieci samodzielnie zakładają na opakowania po jogurcie gumki recepturki różnej grubości.
Próbują grać na tak wykonanych instrumentach i wsłuchują się w wydawane przez nie dźwięki.
7. Zabawa „Odgłosy”. N. włącza dowolne nagranie śpiewu ptaka, a potem młota pneumatycznego. Dzieci wypowiadają się
na temat natężenia dźwięków: cichy – głośny oraz swoich odczuć: miły – niemiły dla ucha (hałaśliwy). N. prosi: A teraz
spróbujcie coś krzyknąć głośno. Teraz powiedzcie szeptem coś do kolegi. Który sposób mówienia był przyjemniejszy dla uszu:
krzyk czy szept?
8. Wykonanie ćwiczenia KP1, k. 2.
III Zajęcia w ogrodzie
x Zabawa „Gdzie ukrył się kwadrat?”. Dzieci chodzą po ogrodzie i szukają różnych przedmiotów, w których można odna-
leźć kształt kwadratu. Doskonalenie koordynacji wzrokowo-ruchowej.
x Rysowanie patykiem na ziemi figur geometrycznych. Utrwalanie nazw figur geometrycznych.
x Zabawa ruchowa rzutna „Rzuć piłkę do tunelu” (zob. Zestawy gier i zabaw ruchowych).
Piątek temat: Zwiedzamy przedszkole.
Zapis w dzienniku:
Aktywność poranna i popołudniowa: Zabawa integracyjna „Poślij całuska”. „Mój portret”– rysowanie kredkami swojego
portretu – usprawnianie ręki. Ćwiczenia poranne: Zestaw I. Zabawa „Lubię cię” – uaktywnianie pozytywnego myślenia
o innych. „Mój znaczek” – zagadki słowno-ruchowe – utrwalanie znaczków rozpoznawczych. Zabawa ruchowa na czwo-
rakach „Mur obronny”.
obszary z podstawy programowej: I 5; II 1; III 2, 3; IV 8, 14
Zajęcia główne: ▶ Wycieczka po przedszkolu – zwiedzamy przedszkole. Wysłuchanie zagadki o przedszkolu.
Omówienie zasad bezpieczeństwa obowiązujących podczas wycieczki po przedszkolu. Wycieczka – poznanie wszystkich
pomieszczeń w przedszkolu. Rozmowa z pracownikami przedszkola. Dzielenie się z Trampolinkiem wrażeniami
o przedszkolu.
obszary z podstawy programowej: III 4, 5, 8; IV 1, 14
Zajęcia w ogrodzie: Zabawa „Skaczący miś”. Zabawy z wykorzystaniem sprzętu terenowego. Zabawa ruchowa bieżna
„Kelnerzy”.
obszary z podstawy programowej: I 5; III 5