Page 32 - Nowa Trampolina czterolatka. Przewodnik metodyczny ze scenariuszami zajęć. Część 1
P. 32

30  •  SCENARIUSZE ZAJĘĆ  •  Wrzesień



               Pomoce: nagranie piosenki Nasz przyjaciel Trampolinek (CD), tamburyn, trójkąt, janczary (dzwoneczki).

          Przebieg zajęć:
          1.  N. zaprasza dzieci do zabawy „Cztery pory roku”.
               x Jesień – „Powrót z wakacji pociągiem”. Zabawa ruchowa ze zmianą miejsc. N. ustawia dzieci w dwa, trzy kilkuoso-
               bowe (5–10 dzieci) pociągi. Pierwsze z dzieci w każdym pociągu zostaje maszynistą. Zadaniem maszynistów jest takie
               prowadzenie pociągów, żeby nie zderzyły się z pozostałymi. Pociągi poruszają się po całej sali w rytmie gry na tam-
               burynie, której towarzyszy śpiew dobrze znanej piosenki Jedzie pociąg z daleka. Gdy zwrotka zostanie odśpiewana,
               tamburyn milknie i następuje zmiana maszynisty – dziecko, które dotąd prowadziło pociąg, idzie na koniec składu,
               a nowym maszynistą zostaje dziecko dotychczas stojące za nim.
               x Zima – „Sanki Mikołaja”. N. przypomina dzieciom, na czym polegała zabawa w „saneczki”. Dzieci parami tworzą
               zaprzęgi w taki sposób, że dziecko stojące z przodu (renifer) podaje ręce do tyłu, a dziecko stojące za nim (powożący)
               łapie je dłońmi. (N. sprawdza, czy ręce dzieci nie są nienaturalnie wykręcone, jeśli trzeba, koryguje chwyt).
               Dzieci poruszają się parami do wtóru janczarów lub tamburynu – saneczki jadą. Gdy rytmiczna muzyka milknie –
               sanki zatrzymują się, a gdy N. wznawia grę – sanki jadą dalej. Na dźwięk trójkąta dzieci zamieniają się miejscami.
               Teraz dziecko, które powoziło, będzie reniferem.
               x Wiosna – „Samochody”. N. rytmicznie potrząsa tamburynem, a dzieci-samochody jadą – poruszają się po całej sali,
               wszystkie w tym samym kierunku. Na przerwę w grze na tamburynie oznaczającą czerwone światło dzieci-samocho-
               dy zatrzymują się. N. przypomina, że zderzanie się (zwłaszcza celowe) jest zabronione, gdyż grozi uszkodzeniem
               auta. Dzieci-samochody, które się zderzą, muszą zjechać do warsztatu do naprawy – dzieci odchodzą na pewien czas
               na bok, a N. wskazuje im moment powrotu do zabawy.
               N. dodaje kolejny sygnał: tremolo na tamburynie (wykonuje się je przez jednostajne potrząsanie tamburynem
               ruchem ciągłym). Tremolo sygnalizuje, że samochody mają jechać na stację benzynową, aby zatankować. Miejsce
               stacji wyznacza N. (Może to być wolna od mebli ściana lub rząd regałów. Trzeba tylko uważać, by pomiędzy stacją
               a dziećmi nie było przeszkód w postaci zabawek, poduszek czy innych sprzętów i aby wszystkie dzieci zmieściły się
               tam jedno obok drugiego. W sytuacji braku miejsca można ewentualnie wyznaczyć dwie stacje benzynowe).
               Samochody wyjeżdżają ze stacji dopiero wtedy, gdy N. wznawia rytmiczne potrząsanie tamburynem. Podczas
               zabawy N. powinien kilka razy zmieniać sygnały w celu przećwiczenia z dziećmi reakcji na każdy z nich. N. może
               także wprowadzać do zabawy nowe sygnały (np. na kolejnych zajęciach). Może to być jazda do tyłu, czyli cofanie
               (np. na pojedyncze, rytmiczne uderzenia w tamburyn), parkowanie w umówionym miejscu, wymiana żarówek czy
               dokręcenie śrubek pod maską.
               x Lato – „Samolotem na wakacje”. N. pokazuje (lub przypomina) dzieciom sposób poruszania się naśladujący samo-
               lot. Słysząc jedno uderzenie w tamburyn, dzieci wsiadają do samolotu – kucają. Gdy N. rytmicznie potrząsa tambu-
               rynem (tzw. tremolo), startują – rozkładają ręce na boki, podnoszą się i zaczynają biec. Gdy tamburyn cichnie, lądu-
               ją – zwalniają i kucają z rękami wyprostowanymi na boki. Lot powtarza się kilkakrotnie.
          2.  Zapoznanie się z piosenką Nasz przyjaciel Trampolinek (CD). Dzieci słuchają z N. piosenki, omawiają wspólnie jej treść
            i uczą się refrenu oraz pierwszej zwrotki. Następnie N. proponuje, by dzieci zaśpiewały pierwszą część refrenu, a pod-
            czas drugiej części wysoko podskakiwały w rytm piosenki, tak jak na trampolinie.



                Nasz przyjaciel Trampolinek                                 słowa: Urszula Piotrowska
                                                                            muzyka: Magdalena Melnicka-Sypko

                          F                   C                  C                      F



                                                                       -
                       1. Nasz przyja -  ciel  Tram -  po -  li -  nek  marchewko -  w  ma czu pry n ,-  -
                                -
                                                                            -
                   F                       C                    C  7                     F
                         -
                                                                     -
                        oczy czar -  ne    jak  w -  giel -  ki,  do za ba wy za  pa    wiel    ki.
                                                                        -
                Ref.  B        C           F                      Gm         C          F
                                                                          -
                  Z Tram -  po -  lin -  kiem  przez  ca -  yrok  na  tram po li -  nie  hop -  sa  hop,
                                                                             -
                  B          C                      Dm            Gm        C          F

                 skacz    wy so -  ko    tak,  tak,  tak      i   s on  -   ko        z ap.
                            -
   27   28   29   30   31   32   33   34   35   36   37