Page 39 - Nowa Trampolina czterolatka. Przewodnik metodyczny ze scenariuszami zajęć. Część 1
P. 39

TYDZIEŃ 3  •  To ja  •  37


            Środa    temat:  Lustereczko, powiedz mi.



            Zapis w dzienniku:

            Aktywność poranna i popołudniowa: Ćwiczenia artykulacyjne „Krasnoludek w buzi przedszkolaka”. Zabawa „Powtórz
            za mną” – wdrażanie do słuchania ze zrozumieniem. Ćwiczenia poranne: Zestaw III. Zabawa pantomimiczna „Jak poma-
            gam innym” – odgrywanie ról w zabawach parateatralnych, posługiwanie się mimiką, gestem i ruchem. Zabawa „Ułóż
            zdanie” – rozwijanie zainteresowania czytaniem i pisaniem. Zabawa ruchowa orientacyjno-porządkowa „Zwierzęta
            na spacer i do domku”.
              obszary z podstawy programowej: I 1, 2, 3, 5, 9; III 5, 8

            Zajęcia główne:   ▶  1. Zabawa matematyczna – lustereczko, powiedz mi. Zabawy z lusterkiem – obserwacja swojego
            wyglądu. „Plakat podobieństw” – oznaczanie podobieństw za pomocą symboli. Portret kolegi podobnego do mnie – ryso-
            wanie, kształtowanie orientacji w budowie własnego ciała.  ▶  2. Zajęcia umuzykalniające – wesołe zabawy z Trampo-
            linkiem. Utrwalanie piosenki Nasz przyjaciel Trampolinek. Zabawy rytmiczne, rozwijające aparat ruchu i koordynacji
            (marsz, bieg, klaskanie, tupanie) oraz rytmiczne poruszanie się do słyszanej muzyki (marsz, bieg, klaskanie, tupanie).
            Utrwalanie wiązania koła.
              obszary z podstawy programowej: III 1; IV 2, 7, 14

            Zajęcia w ogrodzie: Zabawa badawcza z lusterkiem. Zabawy z wykorzystaniem sprzętu terenowego. Zabawa ruchowa
            rzutna „Rzuć piłkę do tunelu”.
              obszary z podstawy programowej: III 5; IV 2, 18, 19


            I Aktywność poranna i popołudniowa

            Zadania poranne
              x Ćwiczenia artykulacyjne „Krasnoludek w buzi przedszkolaka”. N. opowiada: Pewien krasnoludek, który mieszkał w buzi
              u przedszkolaka, robił wielkie porządki. Najpierw umył dokładnie ściany (przesuwanie językiem po wewnętrznej stronie
              policzków). Potem umył sufit (przesuwanie językiem po podniebieniu). Na końcu umył podłogę (przesuwanie językiem
              po dolnych dziąsłach). Stwierdził, że zrobił to niedokładnie, więc powtórzył wszystko jeszcze raz. Aktywny udział
              w zabawie.
              x Zabawa „Powtórz za mną”. N. wykonuje różne czynności, a dzieci po nim powtarzają (np. skacze na jednej nodze,
              robi obrót wokół własnej osi). Wdrażanie do słuchania ze zrozumieniem.
              x Ćwiczenia poranne: Zestaw III (zob. Zestawy ćwiczeń porannych).

            Zadania popołudniowe
              x Zabawa pantomimiczna „Jak pomagam innym”. Dzieci stoją w kręgu. Chętne osoby wchodzą kolejno do środka
              i za pomocą ruchów pokazują jakąś czynność stanowiącą rodzaj pomagania, np. zamiatanie podłogi. Odgrywanie ról
              w zabawach parateatralnych. Posługiwanie się mimiką, gestem i ruchem.
              x Zabawa „Ułóż zdanie”. N. mówi jakiś wyraz (np. lalka), a dzieci układają z tym wyrazem zdanie (np. Kasia ma ładną
              lalkę). Rozwijanie zainteresowania czytaniem i pisaniem.
              x Zabawa ruchowa orientacyjno-porządkowa „Zwierzęta na spacer i do domku” (zob. Zestawy gier i zabaw ruchowych).



            II Zajęcia główne

            Zajęcia 1
            Rodzaj zajęć: zabawa matematyczna.
            Temat: Lustereczko, powiedz mi.
            Cele:
              kształtowanie orientacji w budowie własnego ciała
              r
              ozwijanie zdolności do skupiania uwagi na gestach i ruchach drugiej osoby
              oznawanie schematu budowy własnego ciała.
              p
                 Pomoce: lusterko (po jednym dla każdego dziecka), muzyka marszowa, odtwarzacz CD, szary papier, flamaster,
                 kartki A4 z narysowanym u góry kołem, kredki.
   34   35   36   37   38   39   40   41   42   43   44