Page 38 - Nowa Trampolina czterolatka. Przewodnik metodyczny ze scenariuszami zajęć. Część 1
P. 38
36 • SCENARIUSZE ZAJĘĆ • Wrzesień
I Aktywność poranna i popołudniowa
Zadania poranne
x Ćwiczenia oddechowe „Dmuchnij guzik po torze”. Dzieci dmuchają na guzik, próbując przesuwać go po torze wyklejo-
nym na podłodze taśmą tynkarską. Aktywne uczestniczenie w zabawie.
x „Co widzę za oknem?” – rozwiązywanie zagadek wzrokowych. Dzieci próbują odgadnąć, o jakim przedmiocie znajdują-
cym się za oknem mówi N. Ćwiczenie percepcji wzrokowej.
x Ćwiczenia poranne: Zestaw III (zob. Zestawy ćwiczeń porannych).
Zadania popołudniowe
x Ćwiczenie percepcji słuchowej „Powtórz za mną”. N. prosi dzieci, żeby zamknęły oczy i klaszcze w dłonie w określonym
rytmie. Zadaniem dzieci jest powtórzenie rytmu, który usłyszały. Za każdym razem N. zmienia klaskany rytm.
x „Tajemnicze wzory” – rysowanie na papierze dowolnych wzorów literopodobnych. Usprawnianie ręki.
x Zabawa ruchowa skoczna „Wskocz w kałużę” (zob. Zestawy gier i zabaw ruchowych).
II Zajęcia główne
Zajęcia 1
Rodzaj zajęć: zajęcia plastyczno-techniczne.
Temat: Zabawny przedszkolak.
Cele:
p
rojektowanie własnej pracy
r
ozwijanie umiejętności wizualizacji za pomocą technik plastycznych
doskonalenie sprawności łączenia różnych materiałów
r
ozwijanie zainteresowania sztuką.
Pomoce: klej, pędzle, włóczka, szare koperty formatu A5, cekiny, czapeczki wycięte z papieru kolorowego.
Przebieg zajęć:
1. Wspólne śpiewanie dowolnej znanej dzieciom piosenki o przedszkolaku, np. Jestem sobie przedszkolaczek.
2. Rozmowa porządkująca wiadomości dzieci na temat: Kto to jest przedszkolak?.
3. N. proponuje dzieciom wykonanie pacynki zabawnego przedszkolaka. Omówienie i przeprowadzenie poszczególnych
etapów pracy:
x przygotowanie materiału podstawowego (szarej koperty)
x wybór innych potrzebnych materiałów (włóczki, cekinów, papieru kolorowego)
x zaprojektowanie pracy
x wykonanie pracy (Dzieci układają kopertę otworem do dołu, aby gotową pacynkę można było założyć na rękę lub
na patyk. Na kopercie – głowie zabawnego przedszkolaka – przyklejają włosy z włóczki, oczy i buzię z cekinów.
Doklejają czapeczkę z papieru kolorowego).
4. Wspólne sprzątanie po zakończonej pracy.
5. Prezentacja wszystkich prac i zorganizowanie wystawy. Zabawy inscenizacyjne z pacynką według własnego pomysłu.
Zajęcia 2
Rodzaj zajęć: zajęcia ruchowe.
Temat: Ćwiczenia gimnastyczne: Zestaw I (zob. Zestawy ćwiczeń gimnastycznych).
III Zajęcia w ogrodzie
x Zabawa tropiąca „Zabawny przedszkolak”. Dzieci próbują odnaleźć w ogrodzie zabawnego przedszkolaka, czyli ukrytą
wcześniej przez N. jedną z pacynek. Ćwiczenie spostrzegawczości i orientacji przestrzennej.
x Zabawa „Śledzimy zabawnego przedszkolaka”. Dzieci idą stopa za stopą od startu do mety po linii narysowanej kredą
lub patykiem przez N. Ćwiczenie koordynacji ruchowej.
x Zabawa ruchowa z mocowaniem i dźwiganiem „Przepychanka” (zob. Zestawy gier i zabaw ruchowych).