Page 44 - Nowa Trampolina czterolatka. Przewodnik metodyczny ze scenariuszami zajęć. Część 1
P. 44
42 • SCENARIUSZE ZAJĘĆ • Wrzesień
Zajęcia główne: ▶ Zajęcia z zakresu wspomagania rozwoju mowy oraz edukacji przyrodniczej – spacer leśną
ścieżką. Wysłuchanie wiersza Heleny Bechlerowej Może zobaczymy. Rozmowa na temat treści wiersza. Zabawa ruchowo-
-ortofoniczna „Ptaki”. Zabawa dydaktyczna „Zagadki leśne” – wzbogacanie wiadomości na temat ptaków i ich przygoto-
wań do zimy. Wykonanie ćwiczenia z KP1 – porównywanie liczebności zbiorów, stosowanie określeń: tyle samo, mniej,
więcej.
obszary z podstawy programowej: I 5, 9; IV 2, 3, 5, 7, 18
Zajęcia w ogrodzie: Obserwacje przyrodnicze – rozpoznawanie gatunków ptaków. Zabawa na sprzęcie terenowym.
Zabawa ruchowa rzutna „Wrzuć orzeszki do dziupli”.
obszary z podstawy programowej: I 5; IV 18, 19
I Aktywność poranna i popołudniowa
Zadania poranne
x Zabawa integrująca „Jabłka – gruszki”. Dzieci siedzą w kole na dywanie. N. wyznacza na przemian – jedno do roli jabłka,
a drugie do roli gruszki. Na hasło gruszki wstają dzieci-gruszki i zamieniają się miejscami. Na hasło jabłka to samo ro-
bią dzieci-jabłka. Zabawę powtarzamy kilka razy. Reagowanie na sygnał.
x Zabawa matematyczna „Cztery misie”. Dzieci słuchają wierszyka.
Siedzą misie na ławeczce,
każdy małą ma miseczkę,
pierwsza – biała,
druga w kreski,
trzecia wzorek ma niebieski,
czwarta – żółta,
piątej nie ma…
Każdy inną ma miseczkę.
Ile misiów na ławeczce w swoich miskach je kaszeczkę?
Dzieci przeliczają, używając liczmanów i odpowiadają na pytanie zawarte w rymowance – utrwalanie i stosowanie
liczebników porządkowych.
x Ćwiczenia poranne: Zestaw IV (zob. Zestawy ćwiczeń porannych).
Zadania popołudniowe
x Zabawa „Jesienny król na tronie siedzi w koronie”. Na środku sali stoi krzesło-tron dla jesiennego króla. Dziecko, które
zostaje jesiennym królem, siada na tronie, otrzymuje pelerynę oraz koronę. Jesienny król wydaje polecenia poddanym,
np. rozkazuje: Wszyscy poddani zbierają jabłka do koszyka i dzieci naśladują zbieranie jabłek. W trakcie zabawy ważne
jest, by zmieniał się zarówno król (powinno nim zostać każde dziecko), jak i królewskie rozkazy. Ilustrowanie treści
zabawy i stosowanie się do zasad.
x Zabawa ruchowa orientacyjno-porządkowa „Słońce – deszcz” (zob. Zestawy gier i zabaw ruchowych).
II Zajęcia główne
Rodzaj zajęć: zajęcia z zakresu wspomagania rozwoju mowy oraz edukacji przyrodniczej.
Temat: Spacer leśną ścieżką.
Cele:
wzbogacanie wiadomości na temat ptaków i ich przygotowań do zimy
w
drażanie do uważnego słuchania i poszukiwania odpowiedzi na postawione pytania
motywowanie do logicznego myślenia
udzenie zainteresowania czytaniem
b
r
ozwijanie aktywności twórczej
zwrócenie uwagi na konieczność dokarmiania ptaków w zimie.
Pomoce: tekst wiersza Heleny Bechlerowej Może zobaczymy, teksty zagadek, ilustracje: sarenki, wiewiórki,
dzięcioła i lasu, KP1.