Page 44 - Nowa Trampolina czterolatka. Przewodnik metodyczny ze scenariuszami zajęć. Część 1
P. 44

42  •  SCENARIUSZE ZAJĘĆ  •  Wrzesień



          Zajęcia główne:   ▶  Zajęcia z zakresu wspomagania rozwoju mowy oraz edukacji przyrodniczej – spacer leśną
          ścieżką. Wysłuchanie wiersza Heleny Bechlerowej Może zobaczymy. Rozmowa na temat treści wiersza. Zabawa ruchowo-
          -ortofoniczna „Ptaki”. Zabawa dydaktyczna „Zagadki leśne” – wzbogacanie wiadomości na temat ptaków i ich przygoto-
          wań do zimy. Wykonanie ćwiczenia z KP1 – porównywanie liczebności zbiorów, stosowanie określeń: tyle samo, mniej,
          więcej.
            obszary z podstawy programowej: I 5, 9; IV 2, 3, 5, 7, 18

          Zajęcia w ogrodzie: Obserwacje przyrodnicze – rozpoznawanie gatunków ptaków. Zabawa na sprzęcie terenowym.
          Zabawa ruchowa rzutna „Wrzuć orzeszki do dziupli”.
            obszary z podstawy programowej: I 5; IV 18, 19



          I Aktywność poranna i popołudniowa

          Zadania poranne
             x Zabawa integrująca „Jabłka – gruszki”. Dzieci siedzą w kole na dywanie. N. wyznacza na przemian – jedno do roli jabłka,
            a drugie do roli gruszki. Na hasło gruszki wstają dzieci-gruszki i zamieniają się miejscami. Na hasło jabłka to samo ro-
            bią dzieci-jabłka. Zabawę powtarzamy kilka razy. Reagowanie na sygnał.
             x Zabawa matematyczna „Cztery misie”. Dzieci słuchają wierszyka.

            Siedzą misie na ławeczce,
            każdy małą ma miseczkę,
            pierwsza – biała,
            druga w kreski,
            trzecia wzorek ma niebieski,
            czwarta – żółta,
            piątej nie ma…
            Każdy inną ma miseczkę.
            Ile misiów na ławeczce w swoich miskach je kaszeczkę?

            Dzieci przeliczają, używając liczmanów i odpowiadają na pytanie zawarte w rymowance – utrwalanie i stosowanie
            liczebników porządkowych.
             x Ćwiczenia poranne: Zestaw IV (zob. Zestawy ćwiczeń porannych).

          Zadania popołudniowe
             x Zabawa „Jesienny król na tronie siedzi w koronie”. Na środku sali stoi krzesło-tron dla jesiennego króla. Dziecko, które
            zostaje jesiennym królem, siada na tronie, otrzymuje pelerynę oraz koronę. Jesienny król wydaje polecenia poddanym,
            np. rozkazuje: Wszyscy poddani zbierają jabłka do koszyka i dzieci naśladują zbieranie jabłek. W trakcie zabawy ważne
            jest, by zmieniał się zarówno król (powinno nim zostać każde dziecko), jak i królewskie rozkazy. Ilustrowanie treści
            zabawy i stosowanie się do zasad.
             x Zabawa ruchowa orientacyjno-porządkowa „Słońce – deszcz” (zob. Zestawy gier i zabaw ruchowych).


          II Zajęcia główne

          Rodzaj zajęć: zajęcia z zakresu wspomagania rozwoju mowy oraz edukacji przyrodniczej.
          Temat: Spacer leśną ścieżką.
          Cele:
            wzbogacanie wiadomości na temat ptaków i ich przygotowań do zimy
            w
            drażanie do uważnego słuchania i poszukiwania odpowiedzi na postawione pytania
            motywowanie do logicznego myślenia
            udzenie zainteresowania czytaniem
            b
            r
            ozwijanie aktywności twórczej
            zwrócenie uwagi na konieczność dokarmiania ptaków w zimie.
               Pomoce: tekst wiersza Heleny Bechlerowej Może zobaczymy, teksty zagadek, ilustracje: sarenki, wiewiórki,
               dzięcioła i lasu, KP1.
   39   40   41   42   43   44   45   46   47   48   49