Page 49 - Nowa Trampolina czterolatka. Przewodnik metodyczny ze scenariuszami zajęć. Część 1
P. 49
TYDZIEŃ 4 • Kosz Pani Jesieni • 47
Czwartek temat: Sałatka owocowa.
Zapis w dzienniku:
Aktywność poranna i popołudniowa: Zabawa „Kto ma gruszkę?” – ćwiczenie koncentracji uwagi. Zabawa
„Sałatka owocowa” – utrwalanie kierunków w przestrzeni, ćwiczenie reakcji na sygnał. Ćwiczenia poranne: Zestaw IV.
Ćwiczenia oddechowe „Jabłko na gałązce”. Zabawa „Co jest w worku?” – ćwiczenie wrażliwości dotykowej. Praca
plastyczna „Pani Jesień” – wdrażanie do uważnego słuchania prostych instrukcji. Zabawa orientacyjno-porządkowa
„W rytmie tamburynu”.
obszary z podstawy programowej: I 5, 9; III 5, 8
Zajęcia główne: ▶ Zajęcia kulinarne – sałatka owocowa. Rozwiązywanie zagadki. Prezentacja przyniesionych przez
dzieci owoców – porównywanie kształtu i wielkości. Omówienie zadań. Przygotowanie w zespołach sałatki owocowej.
Degustacja – uwrażliwianie zmysłów: smaku, wzroku, węchu, dotyku, wdrażanie do zdrowego odżywiania się.
obszary z podstawy programowej: I 7; III 1, 5; IV 2, 5, 12, 16, 18, 19
Zajęcia w ogrodzie: Zabawa „Znajdź tajemniczy owoc” – porównywanie wielkości, kształtu, koloru owoców krzewów
i drzew ogrodowych. Rysowanie patykiem owoców i warzyw oraz ich nazywanie. Zabawa ruchowa rzutna „Kto dalej
rzuci?”.
obszary z podstawy programowej: I 5, 7, 9; III 5; IV 8
I Aktywność poranna i popołudniowa
Zadania poranne
x Zabawa „Kto ma gruszkę?”. Dzieci siedzą w kręgu i przekazują sobie obrazek gruszki, tak aby nikt nie widział. Na hasło
stop próbują odgadnąć, kto ma gruszkę. Jeśli zgadną, zabawa trwa nadal. Ćwiczenie koncentracji uwagi.
x Zabawa „Sałatka owocowa”. Dzieci siedzą w kręgu na krzesełkach. N. dzieli grupę na cztery rodzaje owoców, np.: jabłka,
gruszki, banany, pomarańcze. Na hasło owoce wszystkie dzieci zamieniają się miejscami. Na hasło np. jabłka robią to
tylko te dzieci, które należą do danej grupy. Zabawę powtarzamy kilka razy. Utrwalanie kierunków w przestrzeni.
Ćwiczenie reakcji na sygnał.
x Ćwiczenia poranne: Zestaw IV (zob. Zestawy ćwiczeń porannych).
Zadania popołudniowe
x Ćwiczenia oddechowe „Jabłko na gałązce”. N. za pomocą sznurka wiesza na patyku jabłko. Dzieci dmuchają na nie tak
mocno, żeby się poruszyło. Ćwiczenie mięśni narządów mowy.
x Zabawa „Co jest w worku?”. N. wkłada do worka kilka warzyw i owoców. Chętne dzieci przez dotyk rozpoznają, jakie to
warzywa i owoce. Następnie wyjmują owoce i warzywa oraz prezentują je pozostałym uczestnikom zabawy, którzy spraw-
dzają, czy odgadły poprawnie. Ćwiczenie wrażliwości dotykowej.
x Wykonanie pracy plastycznej „Pani Jesień” z KA, k. 2. Dzieci wyklejają plasteliną owoce w koszu Pani Jesieni. Na włosach
postaci nalepiają kolorowe, jesienne liście.
x Zabawa ruchowa orientacyjno-porządkowa „W rytmie tamburynu” (zob. Zestawy gier i zabaw ruchowych).
II Zajęcia główne
Rodzaj zajęć: zajęcia kulinarne.
Temat: Sałatka owocowa.
Cele:
p
orównywanie kształtu i wielkości owoców
r
ozwijanie umiejętności współpracy w zespole
u
wrażliwianie zmysłów: smaku, wzroku, węchu, dotyku
w
drażanie do zdrowego odżywiania się.
Pomoce: owoce przyniesione przez dzieci z domu, plastikowe nożyki do obierania, deski do krojenia, jedna duża
miska i cztery mniejsze, łyżka do mieszania, plastikowe talerzyki i widelce, fartuszki.