Page 49 - Nowa Trampolina czterolatka. Przewodnik metodyczny ze scenariuszami zajęć. Część 1
P. 49

TYDZIEŃ 4  •  Kosz Pani Jesieni  •  47


            Czwartek    temat:  Sałatka owocowa.



            Zapis w dzienniku:

            Aktywność poranna i  popołudniowa:  Zabawa  „Kto  ma  gruszkę?”  –  ćwiczenie  koncentracji  uwagi.  Zabawa
            „Sałatka owocowa” – utrwalanie kierunków w przestrzeni, ćwiczenie reakcji na sygnał. Ćwiczenia poranne: Zestaw IV.
            Ćwiczenia oddechowe „Jabłko na gałązce”. Zabawa „Co jest w worku?” – ćwiczenie wrażliwości dotykowej. Praca
            plastyczna „Pani Jesień” – wdrażanie do uważnego słuchania prostych instrukcji. Zabawa orientacyjno-porządkowa
            „W rytmie tamburynu”.
              obszary z podstawy programowej: I 5, 9; III 5, 8

            Zajęcia główne:   ▶  Zajęcia kulinarne – sałatka owocowa. Rozwiązywanie zagadki. Prezentacja przyniesionych przez
            dzieci owoców – porównywanie kształtu i wielkości. Omówienie zadań. Przygotowanie w zespołach sałatki owocowej.
            Degustacja – uwrażliwianie zmysłów: smaku, wzroku, węchu, dotyku, wdrażanie do zdrowego odżywiania się.
              obszary z podstawy programowej: I 7; III 1, 5; IV 2, 5, 12, 16, 18, 19

            Zajęcia w ogrodzie: Zabawa „Znajdź tajemniczy owoc” – porównywanie wielkości, kształtu, koloru owoców krzewów
            i drzew ogrodowych. Rysowanie patykiem owoców i warzyw oraz ich nazywanie. Zabawa ruchowa rzutna „Kto dalej
            rzuci?”.
              obszary z podstawy programowej: I 5, 7, 9; III 5; IV 8


            I Aktywność poranna i popołudniowa

            Zadania poranne
              x Zabawa „Kto ma gruszkę?”. Dzieci siedzą w kręgu i przekazują sobie obrazek gruszki, tak aby nikt nie widział. Na hasło
              stop próbują odgadnąć, kto ma gruszkę. Jeśli zgadną, zabawa trwa nadal. Ćwiczenie koncentracji uwagi.
              x Zabawa „Sałatka owocowa”. Dzieci siedzą w kręgu na krzesełkach. N. dzieli grupę na cztery rodzaje owoców, np.: jabłka,
              gruszki, banany, pomarańcze. Na hasło owoce wszystkie dzieci zamieniają się miejscami. Na hasło np. jabłka robią to
              tylko te dzieci, które należą do danej grupy. Zabawę powtarzamy kilka razy. Utrwalanie kierunków w przestrzeni.
              Ćwiczenie reakcji na sygnał.
              x Ćwiczenia poranne: Zestaw IV (zob. Zestawy ćwiczeń porannych).

            Zadania popołudniowe
              x Ćwiczenia oddechowe „Jabłko na gałązce”. N. za pomocą sznurka wiesza na patyku jabłko. Dzieci dmuchają na nie tak
              mocno, żeby się poruszyło. Ćwiczenie mięśni narządów mowy.
              x Zabawa „Co jest w worku?”. N. wkłada do worka kilka warzyw i owoców. Chętne dzieci przez dotyk rozpoznają, jakie to
              warzywa i owoce. Następnie wyjmują owoce i warzywa oraz prezentują je pozostałym uczestnikom zabawy, którzy spraw-
              dzają, czy odgadły poprawnie. Ćwiczenie wrażliwości dotykowej.
              x Wykonanie pracy plastycznej „Pani Jesień” z KA, k. 2. Dzieci wyklejają plasteliną owoce w koszu Pani Jesieni. Na włosach
              postaci nalepiają kolorowe, jesienne liście.
              x Zabawa ruchowa orientacyjno-porządkowa „W rytmie tamburynu” (zob. Zestawy gier i zabaw ruchowych).


            II Zajęcia główne

            Rodzaj zajęć: zajęcia kulinarne.
            Temat: Sałatka owocowa.
            Cele:
              p
              orównywanie kształtu i wielkości owoców
              r
              ozwijanie umiejętności współpracy w zespole
              u
              wrażliwianie zmysłów: smaku, wzroku, węchu, dotyku
              w
              drażanie do zdrowego odżywiania się.
                 Pomoce: owoce przyniesione przez dzieci z domu, plastikowe nożyki do obierania, deski do krojenia, jedna duża
                 miska i cztery mniejsze, łyżka do mieszania, plastikowe talerzyki i widelce, fartuszki.
   44   45   46   47   48   49   50   51   52   53   54