Page 124 - Nowa Trampolina pięciolatka i sześciolatka. Przewodnik metodyczny ze scenariuszami zajęć. Część 1
P. 124
SCENARIUSZE ZAJĘĆ
LISTOPAD
TYDZIEŃ 9 Jesienny deszcz
t
PONIEDZIAŁEK emat: Parasole.
Zapis w dzienniku:
Aktywność poranna i popołudniowa: Zabawa słownikowa „Deszczyk pada”. Zabawa plastyczna „Chmury”. Ćwiczenia po-
ranne – Zestaw IX. Zabawa ruchowa „W deszczową pogodę”. Zabawa badawcza „Kropelki”. Zabawa bieżna „Bieg z woreczkiem”.
obszary z podstawy programowej: I 5, 7; IV 1, 2, 8, 11, 18, 19
Zajęcia główne: ▶ 1. Zabawy dydaktyczne – „Pada deszcz”. Rozwiązywanie zagadki wprowadzającej. Pogadanka na temat
deszczu. Kontynuowanie rytmów. Zabawy matematyczne: „Krople deszczu”, „Pada deszcz”. Zabawa ruchowa „Burza”. Zapozna-
nie z Kartami pracy. Część 2. Wykonanie ćwiczenia w KP2, s. 2. ▶ 2. Zajęcia plastyczne – „Wyklejamy parasole”. Omówienie
budowy parasola. Tworzenie pracy poprzez przyklejanie materiałów na kartkę z brystolu. Prezentacja wykonanych parasoli.
obszary z podstawy programowej: I 5, 7; II 1, 3, 7; III 1; IV 1, 5, 11, 12, 15, 18
Zajęcia w ogrodzie: Zabawa tropiąca „Wiewiórki”. Obserwacje przyrodnicze – oglądanie liści pod lupą.
obszary z podstawy programowej: I 5; II 3; III 2; IV 18, 19
I Aktywność poranna i popołudniowa
Zadania poranne
x Zabawa słownikowa „Deszczyk pada”. Podawanie przez dzieci czasowników związanych z deszczem: pada, leje, mży,
siąpi, stuka, kropi… – rozwijanie słownictwa.
x Zabawa plastyczna „Chmury”. Dzieci wycinają z białego papieru kształty przypominające chmury – według szablonu
lub bez niego. Chętne dzieci kolorują chmury, po czym przyklejają na błękitną kartkę.
x Ćwiczenia poranne – Zestaw IX (zob. Zestawy ćwiczeń porannych).
Zadania popołudniowe
x Zabawa ruchowa „W deszczową pogodę”. Dzieci wykonują swobodne improwizacje ruchowe do muzyki (dowolne na-
granie np. z CD). Na przerwę wybrane dziecko prezentuje wcześniej wylosowany obrazek (przedstawiający np.: kalosze,
parasol, kałużę). Zadaniem dzieci jest wykonać ruchy nawiązujące do treści obrazka, np.: wkładanie kaloszy, spacer pod
parasolem, skakanie przez kałuże.
x Zabawa badawcza „Kropelki”. Dzieci próbują wydobyć kroplę z naczynia pełnego wody za pomocą różnych przedmio-
tów (ołówka, strzykawki, słomki, zakraplacza itp.). Wskazują przedmiot, który najlepiej się do tego nadaje.
x Zabawa bieżna „Bieg z woreczkiem” (zob. Zestawy gier i zabaw ruchowych).
II Zajęcia główne
Zajęcia 1
Rodzaj zajęć: zabawy dydaktyczne.
Temat: Pada deszcz.
Cele:
u
trwalanie wiadomości o sposobach ochrony przed deszczem
kształtowanie zdolności do dostrzegania regularności rytmicznych
ozwijanie percepcji wzrokowej
r