Page 126 - Nowa Trampolina pięciolatka i sześciolatka. Przewodnik metodyczny ze scenariuszami zajęć. Część 1
P. 126

124  •  SCENARIUSZE ZAJĘĆ  •  Listopad



               Pomoce: kawałki materiałów, klej wikol, kartki z brystolu, uchwyty do parasola wycięte z papieru kolorowego,
               parasole.

          Przebieg zajęć:
          1.  Prezentacja parasoli, omówienie budowy, kształtu.
          2.  Ułożenie na kartce kształtu półkola (czaszy parasola) z wybranych kawałków materiałów i ich przyklejenie.
          3.  Doklejenie papierowych uchwytów do parasoli.
          4.  Prezentacja prac.



          III Zajęcia w ogrodzie

             x Obserwacje przyrodnicze – oglądanie pod lupą jesiennych liści.
             x Zabawa tropiąca „Wiewiórki”. Każde dziecko otrzymuje po jednym kasztanie (orzeszku). Dzieci-wiewiórki biegną do
            wyznaczonego miejsca tak długo, jak długo słyszą gwizdek. Gdy sygnał cichnie, wiewiórki chowają orzeszki i starają się
            zapamiętać schowek. Na podany sygnał biegają po ogrodzie-lesie, a na gwizdek ponownie biegną po orzeszki. Ten, kto
            pierwszy przyniesie kasztan, otrzymuje brawa od grupy.



          WTOREK   emat: Bartek i burak.
                           t


          Zapis w dzienniku:

          Aktywność poranna i popołudniowa: Zabawa konstrukcyjna „Krople deszczu”. Wykonanie ćwiczeń w KP2, s. 3. Ćwi-
          czenia poranne – Zestaw IX. Zabawa słowna „Utwórz rym”. Zabawa muzyczno-ruchowa „Drzewa”. Zabawa bieżna „Ogonki”.
            obszary z podstawy programowej: I 5; III 5; IV 5, 6, 7, 8, 9, 11

          Zajęcia główne:   ▶  1. Przygotowanie do nauki czytania i pisania – „Bartek wie, że buraki są zdrowe”. Zapoznanie
          z literą b, B (wysłuchanie wierszyka, wyszukiwanie rysunków, w których nazwach słychać głoskę b – KP2, s. 4, budowanie
          modeli wyrazów burak i Bartek, układanie wyrazów z literą b, B). Zabawa ruchowa „Bęc!”. Zabawa „Buty Bartka”. Wyko-
          nanie ćwiczeń w KP2, s. 5.  ▶  2. Zajęcia ruchowe – ćwiczenia gimnastyczne, Zestaw IX.
            obszary z podstawy programowej: I 5, 7, 8, 9; III 3, 8; IV 2, 3, 4, 5, 8, 9, 12

          Zajęcia w ogrodzie: Obserwacje z lupą „Co ukryło się w korze drzew?”. Zabawy dowolne z wykorzystaniem sprzętu te-
          renowego.
            obszary z podstawy programowej: I 5; III 5, 18



          I Aktywność poranna i popołudniowa

          Zadania poranne
             x Zabawa konstrukcyjna „Krople deszczu”. N. rozdaje dzieciom plastikowe kubki i gumki recepturki. Dzieci zakładają kil-
            ka gumek na kubek i poruszają nimi. Grają na gumkach, naśladując odgłosy padającego deszczu.
             x Wykonanie ćwiczeń w KP2, s. 3. Zamalowywanie układu pól na kratkach według wzoru. Rozwiązanie rebusów litero-
            wo-obrazkowych.
             x Ćwiczenia poranne – Zestaw IX (zob. Zestawy ćwiczeń porannych).

          Zadania popołudniowe
             x Zabawa słowna „Utwórz rym”. N. wypowiada słowo, do którego dzieci szukają rymu, np.: kapuśniaczek – buraczek, ro-
            baczek; chmura – góra, wichura; mżawka – ławka, trawka, zabawka. Dzieci mogą podawać zupełnie wymyślone, nic nie-
            znaczące słowa, najważniejsze, aby się tworzyły rym.
             x Zabawa muzyczno-ruchowa „Drzewa”. Dzieci stoją w rozsypce, w tle słychać muzykę (np. nagranie zabawy Szybko – wol-
            no, CD, 30). Każde dziecko wyobraża sobie, że jest drzewem, którego gałęzie poruszają się na wietrze. Zgodnie z dyna-
            miką słuchanego utworu dzieci kołyszą się szybko lub wolno. Gdy muzyka cichnie, stają w bezruchu.
             x Zabawa bieżna „Ogonki” (zob. Zestawy gier i zabaw ruchowych).
   121   122   123   124   125   126   127   128   129   130   131