Page 126 - Nowa Trampolina pięciolatka i sześciolatka. Przewodnik metodyczny ze scenariuszami zajęć. Część 1
P. 126
124 • SCENARIUSZE ZAJĘĆ • Listopad
Pomoce: kawałki materiałów, klej wikol, kartki z brystolu, uchwyty do parasola wycięte z papieru kolorowego,
parasole.
Przebieg zajęć:
1. Prezentacja parasoli, omówienie budowy, kształtu.
2. Ułożenie na kartce kształtu półkola (czaszy parasola) z wybranych kawałków materiałów i ich przyklejenie.
3. Doklejenie papierowych uchwytów do parasoli.
4. Prezentacja prac.
III Zajęcia w ogrodzie
x Obserwacje przyrodnicze – oglądanie pod lupą jesiennych liści.
x Zabawa tropiąca „Wiewiórki”. Każde dziecko otrzymuje po jednym kasztanie (orzeszku). Dzieci-wiewiórki biegną do
wyznaczonego miejsca tak długo, jak długo słyszą gwizdek. Gdy sygnał cichnie, wiewiórki chowają orzeszki i starają się
zapamiętać schowek. Na podany sygnał biegają po ogrodzie-lesie, a na gwizdek ponownie biegną po orzeszki. Ten, kto
pierwszy przyniesie kasztan, otrzymuje brawa od grupy.
WTOREK emat: Bartek i burak.
t
Zapis w dzienniku:
Aktywność poranna i popołudniowa: Zabawa konstrukcyjna „Krople deszczu”. Wykonanie ćwiczeń w KP2, s. 3. Ćwi-
czenia poranne – Zestaw IX. Zabawa słowna „Utwórz rym”. Zabawa muzyczno-ruchowa „Drzewa”. Zabawa bieżna „Ogonki”.
obszary z podstawy programowej: I 5; III 5; IV 5, 6, 7, 8, 9, 11
Zajęcia główne: ▶ 1. Przygotowanie do nauki czytania i pisania – „Bartek wie, że buraki są zdrowe”. Zapoznanie
z literą b, B (wysłuchanie wierszyka, wyszukiwanie rysunków, w których nazwach słychać głoskę b – KP2, s. 4, budowanie
modeli wyrazów burak i Bartek, układanie wyrazów z literą b, B). Zabawa ruchowa „Bęc!”. Zabawa „Buty Bartka”. Wyko-
nanie ćwiczeń w KP2, s. 5. ▶ 2. Zajęcia ruchowe – ćwiczenia gimnastyczne, Zestaw IX.
obszary z podstawy programowej: I 5, 7, 8, 9; III 3, 8; IV 2, 3, 4, 5, 8, 9, 12
Zajęcia w ogrodzie: Obserwacje z lupą „Co ukryło się w korze drzew?”. Zabawy dowolne z wykorzystaniem sprzętu te-
renowego.
obszary z podstawy programowej: I 5; III 5, 18
I Aktywność poranna i popołudniowa
Zadania poranne
x Zabawa konstrukcyjna „Krople deszczu”. N. rozdaje dzieciom plastikowe kubki i gumki recepturki. Dzieci zakładają kil-
ka gumek na kubek i poruszają nimi. Grają na gumkach, naśladując odgłosy padającego deszczu.
x Wykonanie ćwiczeń w KP2, s. 3. Zamalowywanie układu pól na kratkach według wzoru. Rozwiązanie rebusów litero-
wo-obrazkowych.
x Ćwiczenia poranne – Zestaw IX (zob. Zestawy ćwiczeń porannych).
Zadania popołudniowe
x Zabawa słowna „Utwórz rym”. N. wypowiada słowo, do którego dzieci szukają rymu, np.: kapuśniaczek – buraczek, ro-
baczek; chmura – góra, wichura; mżawka – ławka, trawka, zabawka. Dzieci mogą podawać zupełnie wymyślone, nic nie-
znaczące słowa, najważniejsze, aby się tworzyły rym.
x Zabawa muzyczno-ruchowa „Drzewa”. Dzieci stoją w rozsypce, w tle słychać muzykę (np. nagranie zabawy Szybko – wol-
no, CD, 30). Każde dziecko wyobraża sobie, że jest drzewem, którego gałęzie poruszają się na wietrze. Zgodnie z dyna-
miką słuchanego utworu dzieci kołyszą się szybko lub wolno. Gdy muzyka cichnie, stają w bezruchu.
x Zabawa bieżna „Ogonki” (zob. Zestawy gier i zabaw ruchowych).