Page 129 - Nowa Trampolina pięciolatka i sześciolatka. Przewodnik metodyczny ze scenariuszami zajęć. Część 1
P. 129
TYDZIEŃ 9 • Jesienny deszcz • 127
Przebieg zajęć:
1. Pogadanka wprowadzająca. N. zadaje dzieciom pytania: Jak myślicie, co to jest wiatr? Jak wygląda wiatr? Czy można go
zobaczyć gołym okiem? Czy można go dotknąć, powąchać, posmakować…? Co świadczy o tym, że wieje wiatr? Swobod-
ne wypowiedzi dzieci. N. weryfikuje odpowiedzi dzieci i podsumowuje, mówiąc, że wiatr to poruszające się powietrze.
2. Zabawa badawcza „Jak wywołać wiatr?”. N. prezentuje przygotowane przedmioty i urządzenia: suszarkę, wachlarz, pompkę,
wiatraczek, balony. Zachęca dzieci, aby za ich pomocą spróbowały wytworzyć wiatr. Zwracanie uwagi na siłę wiatru, kiero-
wanie wiązki powietrza na ścinki papieru, kawałki waty itp. Następnie N. proponuje dzieciom dmuchnąć na ścinki papieru.
3. „Do czego służy wiatr?” – podawanie propozycji przez dzieci. N. w sposób symboliczny zapisuje je na tablicy. Następ-
nie uzupełnia wypowiedzi, wykorzystując ilustracje przedstawiające np.: suszenie prania, wytwarzanie prądu, pływanie
żaglówką, latanie paralotnią, rozsiewanie nasion roślin, osuszanie kałuż, surfing.
4. Praca z obrazkiem „Jak silny może być wiatr?”. Oglądanie i opisywanie ilustracji przedstawiających zniszczenia spo-
wodowane wiatrem. Wyciąganie wniosków: Wiatr może być niebezpieczny. Kiedy wieje bardzo mocno (wichura), ła-
mie drzewa, przewraca łódki, zrywa dachy, linie elektryczne. Huragan wyrywa drzewa z korzeniami. Tornado natomiast
jest najbardziej niebezpieczne. Pojawia się w postaci trąby powietrznej poruszającej się z ogromną prędkością i niszczącej
wszystko na swojej drodze.
5. Ćwiczenia oddechowe „Ja – wiatr”. Dmuchanie na piórka, piłeczkę pingpongową do wyznaczonego celu.
Uwaga: N. może wyznaczyć klockami tor, który ma pokonać piórko lub piłeczka.
6. Zabawa „Odgłosy wiatru”. Wytwarzanie szumu i szelestu wiatru z wykorzystaniem reklamówek foliowych, pojemników
wypełnionych kaszą, gazet. Poszukiwanie w sali dźwięków przypominających wiatr (np. pocieranie klockiem o podłogę).
Zajęcia 2
Rodzaj zajęć: zajęcia umuzykalniające.
Temat: Piosenka Jesień z czerwonym parasolem.
Cele:
auka piosenki Jesień z czerwonym parasolem
n
trwalenie tematyki jesiennej
u
wrażliwienie na zmiany charakteru w muzyce
u
kształtowanie zdolności uważnego słuchania muzyki oraz określania kierunku melodii.
Pomoce: liście, dzwonki, CD.
Przebieg zajęć:
1. Zabawa powitalna.
Powitanie jesienne
melodia popularna Mało nas • słowa: Klaudia Borys
2 j j j j j j j j j j
&4 œ œ œ œ œ œ œ œ œ œ œ œ œ
Je - sień jest wko - ło nas, wi - tam, wi - tam, wi - tam cię.
5 j
& j j œ j j œ œ œ j j j j j
œ œ œ œ œ œ œ œ œ
Pa - da deszcz, wie - je wiatr, mi - ło ra - zem ba - wić się.
Dzieci stoją w kole, uczą się słów i melodii piosenki. Następnie na poszczególne słowa wykonują ruchy:
Jesień jest wkoło nas, – wyciągają dłonie przed siebie
witam, witam, witam cię. – podają prawą dłoń koledze stojącemu obok
Pada deszcz, – unoszą dłonie ponad głowę, naśladując rozłożony parasol
wieje wiatr, – wykonują dwa ruchy rąk na boki, imitując poruszanie się gałęzi drzew
miło razem bawić się. – kładą ręce na boki i obracają się wokół własnej osi, wykonując cztery kroki.
2. Zabawa z liśćmi. Dzieci trzymają w dłoniach liście. Przy akompaniamencie nagrania Szybko – wolno (CD, 30) reagują
na zmiany tempa w muzyce określonymi ruchami:
tempo wolne – chodzenie i wymachiwanie liściem miarowo przed sobą, w górę i w dół
tempo szybkie – wirowanie liściem nad głową.