Page 132 - Nowa Trampolina pięciolatka i sześciolatka. Przewodnik metodyczny ze scenariuszami zajęć. Część 1
P. 132
130 • SCENARIUSZE ZAJĘĆ • Listopad
to, o czym marzy. Po zakończeniu pracy zadaniem grupy jest złożenie elementów w całość i sklejenie od spodu taśmą.
Chmurkami można udekorować salę.
x Wykonanie ćwiczeń w KP2, s. 7. Łączenie liniami takich samych klocków. Kolorowanie figur w ciągu według instruk-
cji (co drugą i co trzecią).
x Zabawa konstrukcyjna „Samoloty”. Składanie samolotów z papieru według pokazu N. lub własnych pomysłów.
x Ćwiczenia poranne – Zestaw IX (zob. Zestawy ćwiczeń porannych).
Zadania popołudniowe
x Zabawa z wykorzystaniem chusty animacyjnej „Kolorowy wiatr”. Dzieci falują chustą najpierw powoli (mały wietrzyk),
potem coraz mocniej (wiatr nasila się). Jeszcze mocniej falują (wichura) i znów zmniejszają intensywność falowania
(wiatr powoli ustaje). Na chustę można położyć papierowe liście – kiedy wiatr ma być słaby, dzieci falują tak, żeby żaden
z liści nie wypadł z chusty; kiedy naśladują wichurę, wszystkie liście mają opaść poza chustą.
x Zabawa „O którym obrazku mówię?”. N. opisuje wybraną ilustrację z tablicy, a dzieci wskazują tę, o której mowa. Na-
stępnie chętne dziecko opisuje wybrany przez siebie obrazek, a pozostałe dzieci odgadują, który to.
x Zabawa na czworakach „Zabawa kotów piłkami” (zob. Zestawy gier i zabaw ruchowych).
II Zajęcia główne
Zajęcia 1
Rodzaj zajęć: zajęcia z wykorzystaniem utworu literackiego.
Temat: Jesień, wiersz Heleny Bechlerowej.
Cele:
zapoznanie z wyglądem jesiennego lasu
wrażliwianie na dostrzeganie zmian w przyrodzie w zależności od pory roku
u
wzbogacanie słownictwa poprzez nazywanie wybranych zwierząt leśnych
r
ozwijanie zmysłu dotyku
doskonalenie analizy i syntezy słuchowej wyrazów.
Pomoce: okazy przyrodnicze z lasu (np.: szyszki, żołędzie, kasztany, orzechy, wrzos, mech, jarzębina), obrazki
przedstawiające jesienny las i zwierzęta leśne (lub ilustracja w KP2, s. 8–9), tamburyn, KP2.
Przebieg zajęć:
1. Wysłuchanie wiersza Heleny Bechlerowej Jesień.
Jesień
[1] Chodzi po lesie [4] Patrzy ciekawie,
pogodna jesień, ile na trawie
rozchyla niskie gałęzie. spadłych się liści ściele.
[2] Liczy na ścieżkach [5] Ile rydzyków
spadłe orzeszki, niosą w koszyku
liczy na dębach żołędzie. Kasieńka i Marcelek.
Helena Bechlerowa
[3] I na mchu siada,
z klonami gada,
gdzie jest orzeszków najwięcej.
2. Rozmowa na temat treści opowiadania. N. pyta dzieci: Kto chodził po lesie? Co robiła jesień w lesie? Co nieśli w koszyku
Kasieńka i Marcelek? Jakie znacie inne grzyby? Jakie są jesienne dary lasu? Jak należy zachowywać się w lesie?
3. Rozpoznawanie za pomocą dotyku darów jesieni przyniesionych z lasu. Odgadywanie nazw.
4. Dzielenie nazw darów leśnych na sylaby. Wysłuchiwanie głosek w nagłosie i w wygłosie.
5. Pogadanka „Kto mieszka w lesie?”. Dzieci wymieniają nazwy zwierząt. N. weryfikuje, uzupełnia i podsumowuje wypo-
wiedzi. Wypowiada nazwę wybranego zwierzęcia, głoskując, a dzieci płynnie mówią dane słowo. Następnie wspólnie
omawiają, w jaki sposób zwierzęta leśne przygotowują się do zimy.