Page 133 - Nowa Trampolina pięciolatka i sześciolatka. Przewodnik metodyczny ze scenariuszami zajęć. Część 1
P. 133
TYDZIEŃ 9 • Jesienny deszcz • 131
6. Zabawa ruchowa „Spacer po lesie”. Dzieci poruszają się po sali zgodnie z rytmem wybijanym przez N. na tamburynie.
Gdy dźwięk cichnie, naśladują: zbieranie grzybów, rzucanie szyszkami, skakanie wiewiórki, kroki niedźwiedzia, ukła-
danie bukietów z liści.
7. Wykonanie ćwiczeń w KP2, s. 8–9. Rozmowa na temat ilustracji. Wyjaśnienie powiedzenia Złota polska jesień. Odszu-
kiwanie i nazywanie zwierząt. Przeliczanie.
Uwaga: N. zachęca również dzieci do odczytywania nazw zwierząt w powiązaniu z obrazkiem. Dzieci pięcioletnie od-
czytują globalnie wyrazy z pomocą N. Dzieci 6-letnie próbują to robić samodzielnie.
Zajęcia 2
Rodzaj zajęć: zajęcia plastyczne.
Temat: Grzyby w lesie.
Cele:
trwalenie informacji na temat wyglądu i nazw grzybów
u
ozumienie konieczności zachowania ostrożności podczas grzybobrania
r
doskonalenie sprawności manualnej
kształtowanie umiejętności przedstawiania okazów natury (grzybów) w formie plastycznej.
Pomoce: atlas grzybów, masa solna w kolorach potrzebnych do wykonania grzybów, podkładki z tektury, krepina, klej.
Przebieg zajęć:
1. Oglądanie ilustracji przedstawiających grzyby. Poznanie nazw najbardziej pospolitych, jadalnych grzybów: borowik,
podgrzybek, maślak, kozak, kurka, rydz.
2. Omówienie etapów pracy – wybranie odpowiednich kolorów masy solnej odpowiadających naturalnym barwom grzy-
bów, ulepienie kształtu nóżki i kapelusza. Dzieci mogą ulepić po kilka grzybów.
3. Praca przy stolikach.
4. Wyklejenie podkładek pogniecioną krepiną (mech). Ustawienie grzybów na podkładce.
III Zajęcia w ogrodzie
x Zabawa bieżna „Po suchych liściach”. Dzieci pokonują pełen suchych liści odcinek ok. 10 m w jak najkrótszym czasie.
x Zabawa „Loty samolotów”. Dzieci puszczają wykonane przez siebie wcześniej papierowe samoloty. Obserwują ich loty
i określają długość pokonanych tras.
t
PIĄTEK emat: Cztery parasole.
Zapis w dzienniku:
Aktywność poranna i popołudniowa: Zabawa logopedyczna „Dmuchamy na kulkę”. Zabawa dydaktyczna „Jaka to
litera?”. Ćwiczenia poranne – Zestaw IX. Wykonanie ćwiczeń w KP2, s. 11. Zabawy konstrukcyjne. Zabawa na czworakach
„Pająk i pająk akrobata”.
obszary z podstawy programowej: I 5, 7, 9; IV 2, 4, 12, 15
Zajęcia główne: ▶ 1. Zajęcia matematyczne – „Liczymy do czterech”. Zabawa typu ciepło – zimno „Szukamy parasoli”.
„Układamy zbiory” – tworzenie czterech zbiorów czteroelementowych. Poznanie obrazu graficznego liczby 4 (kreślenie
cyfry palcem). Zabawa „Kto ukrył się za parasolem?”. Wykonanie ćwiczenia w KP2, s. 10. ▶ 2. Zajęcia ruchowe – ćwi-
czenia gimnastyczne, Zestaw IX.
obszary z podstawy programowej: I 5, 7, 8; III 5, 9; IV 8, 15
Zajęcia w ogrodzie: Zabawa badawcza „Co widzę w lusterku?”. Zabawa z wykorzystaniem sprzętu terenowego.
obszary z podstawy programowej: I 5; II 3; III 2; IV 18, 19