Page 136 - Nowa Trampolina pięciolatka i sześciolatka. Przewodnik metodyczny ze scenariuszami zajęć. Część 1
P. 136
134 • SCENARIUSZE ZAJĘĆ • Listopad
Przebieg zajęć:
1. Pogadanka z wykorzystaniem obrazków. N. prezentuje dzieciom obrazki, na których przedstawiona jest woda (zbiorni-
ki wodne, czajnik z gotującą się wodą, osoba pijąca wodę, padający deszcz itp.). Dzieci opisują obrazki i poznają zapis
słowa woda. Odpowiadają na pytania N. według własnych doświadczeń i wiedzy, np.: Dlaczego ludzie potrzebują wody?
Czy woda potrzebna jest do życia tylko ludziom? Czy woda może być niebezpieczna? N. weryfikuje wypowiedzi i podsu-
mowuje. Recytuje wiersz z KP2, s. 12 (Woda, Urszula Piotrowska).
2. Doświadczenia „Tajemnice wody”:
– Doświadczenie 1. „Co znika w wodzie?”. N. napełnia kilka szklanek wodą, prosi dzieci, aby wsypały do szklanek i za-
mieszały: sól, piasek, olej, mąkę, ziemię, proszek do prania. Dzieci opisują, jak zachowują się te substancje w wodzie.
Wyciągają i formułują wnioski.
– Doświadczenie 2: „Filtrujemy wodę”. N. kładzie na trzy szklanki watę lub gazę i przelewa kolejno wodę: z piaskiem,
z olejem, z ziemią. Dzieci porównują wodę przed filtrowaniem i po nim oraz omawiają, jakie zanieczyszczenia pozo-
stały na filtrze (tj. na wacie lub gazie). Wyjaśnienie znaczenia słowa filtr – urządzenie, które zatrzymuje zanieczysz-
czenia. N. dodatkowo wyjaśnia, że zaawansowany system oczyszczania wody znajduje się w oczyszczalniach ścieków.
– Doświadczenie 3 (na podstawie KP2, s. 13, ćw. 1): „Jak wywołać deszcz?”. N. kładzie kostki lodu na talerzyku. Włą-
cza czajnik elektryczny. Dzieci obserwują wydobywającą się parę. Po zagotowaniu N. nalewa gorącą wodę do słoika
i przykrywa talerzykiem z kostkami lodu. Po jakimś czasie dzieci oglądają rozpuszczone kostki i krople wody powsta-
łe na spodzie talerzyka. Wspólnie z N. wyciągają wnioski – lód i para to także woda.
– Doświadczenie 4 (na podstawie KP2, s. 13, ćw. 2): „Czy woda może wędrować?”. Dzieci z pomocą N. barwią wodę
w szklankach kolorową farbą lub tuszem. Następnie wkładają do nich papierowe ręczniki.
3. Praca z obrazkiem „Obieg wody w przyrodzie”. Wyjaśnienie dzieciom, w jaki sposób woda krąży w przyrodzie. Wyko-
rzystanie wniosków z doświadczenia 3 (parowanie i skraplanie wody).
4. Zabawa ruchowa „Pada deszcz”. Każde dziecko otrzymuje drewniany krążek. Na sygnał dźwiękowy – odgłos padającego
deszczu – dzieci poruszają się na palcach, trzymając nad głowami krążki. Kiedy nie słychać deszczu, dzieci kładą krążki
na podłodze (kałuże) i przeskakują obunóż, na jednej nodze, biegają swobodnie między kałużami.
5. Wykonanie ćwiczenia w KP2, s. 13, ćw. 3. Zaznaczenie, jakimi zmysłami poznajemy wodę.
Zajęcia 2
Rodzaj zajęć: zajęcia plastyczne.
Temat: Taniec kropel wody.
Cele:
p
oznanie techniki malowania przez rozdmuchiwanie kropel
kształtowanie siły wydechu i techniki kierowania wydychanym powietrzem
r
ozwijanie wyobraźni.
Pomoce: woda zabarwiona kolorowymi farbami, rurki do napojów (słomki), kartki z bloku technicznego.
Przebieg zajęć:
1. Zapoznanie z tematem pracy. Omówienie i demonstracja sposobu wykonania. Zadaniem dzieci jest strząśnięcie na pa-
pier dużymi kroplami mocno rozcieńczone farby wodne lub tusze. Następnie rozdmuchanie kropel za pomocą plasti-
kowej rurki do napojów. (Dzieci dmuchają dość mocno i w różne strony).
Uwaga: W zależności od sposobu trzymania rurki i od kierunku rozdmuchiwania można otrzymać różnej grubości
wzory. Najcieńsze uzyskamy wtedy, gdy rurka jest skierowana pionowo do papieru i w trakcie dmuchania poruszamy
nią energicznie w różne strony.
2. Praca przy stolikach.
3. Pozostawienie prac do wyschnięcia, wspólne sprzątanie.
4. Omówienie powstałych obrazków, nadawanie tytułów.
III Zajęcia w ogrodzie
x Zabawa „Berek kucany”.
x Zabawa wyciszająca – wysłuchiwanie odgłosów otoczenia, np. szumu wiatru, skrzypienia gałęzi.